• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۳-۰۸ - ۱۶:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مذاکرات در مسقط، استمزاج در تهران؛

چرا وزیر خارجه عمان به ایران آمد؟

پس از مراسم بزرگداشت شهدای خدمت و حضور هیاتی به نمایندگی از سلطان عمان، روز گذشته نیز بدر بن‌ حمد ‌البوسعیدی، وزیر خارجه عمان به ایران سفر کرد.

چرا وزیر خارجه عمان به ایران آمد؟

علی ملکی، خبرنگار گروه نقد روز: به‌دنبال سانحه سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور و همراهان، کشورهای مختلف از سراسر دنیا با ارسال هیات‌های سیاسی در مراسم بزرگداشت شهدای این حادثه شرکت کردند. در مراسمی که روز چهارشنبه دوم خرداد برگزار شد هیاتی به نمایندگی از سلطان عمان شرکت کرد. همچنین روز گذشته نیز بدر بن‌ حمد ‌البوسعیدی، وزیر خارجه عمان به ایران سفر کرد. وی به محض ورود به ایران با علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه عمان در ابتدای نشست خبری ضمن ابراز تسلیت به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و همراهان‌شان گفت: «ما امروز درباره اداره رایزنی‌های بین دو کشور گفت‌وگو کردیم.» وی با بیان اینکه ما درباره موضوعات متنوعی از‌جمله تحولات فلسطین رایزنی کردیم، ادامه داد: «اراده ما و جامعه بین‌المللی تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.»

جواد میرگلوی‌بیات، کارشناس مسائل عمان در رابطه با سفر بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان به تهران، گفت: «این سفر برای تسلیت و تعزیت به مقامات ایرانی است. پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان‌شان، سلطان عمان سفری به اردن داشتند و این سفر از پیش برنامه‌ریزی شده بود. درواقع وزیر امور خارجه عمان باید با سلطان همراهی می‌داشتند که به همین دلیل ایشان نتوانستند در آن ایام وارد ایران شوند و دو تن از وزرای عمان برای تسلیت به همراه معاون وزیر خارجه به ایران آمدند و در مراسم شرکت کردند.»

در ابتدا لازم است اشاره کنم چه شد که سلطان عمان یا یکی از افراد خاندان سلطنتی عمان که در نظام سیاسی عمان جایگاه بالاتری از وزرا دارند، برای عرض تسلیت به ایران نیامدند. سلطان قابوس در سال 2020 دار فانی را وداع گفت. در آن زمان متاسفانه از آنجایی که روحانی نسبت به کشورهای همسایه آنچنان توجهی از خود نشان نمی‌داد ما در سطح یک وزیر برای عرض تسلیت به عمان شرکت کردیم. این مساله برای عمانی‌ها کمی ناراحت‌کننده بود؛ چراکه عمان دوست صدیق ما در منطقه است و تقریبا دو دهه است که ما با آنها رابطه خوبی داریم. ولی متاسفانه ما در سطح یک وزیر به نمایندگی از ظریف در این مراسم شرکت کردیم و من بارها دیده‌ام که عمانی‌ها دقیقا آن‌طور رفتار می‌‌‌کنند که ما رفتار می‌کنیم. با این حال سطح حضور عمانی‌ها در مراسم شهید رئیسی بالاتر از سطح حضور ما در مراسم سلطان قابوس بود. در عمان وزیر امور خارجه معاونت رئیس دولت را ندارد و در جایگاه وزیر است و به این سبب هم‌سطح سایر وزراست. در ایران هم ما چنین ساختاری داریم. وزیر خارجه ما معاون رئیس‌‌‌جمهور نیست. در برخی کشورها وزیر خارجه معاون رئیس‌‌‌جمهور است و به همین سبب شأن دیپلماتیک بالایی دارند یعنی یک مقام رسمی بالاتر از وزیر محسوب می‌شوند. اما در عمان چنین نیست همان‌طور که در ایران نیز چنین نیست. اما با این حال عمانی‌ها با دو وزیر در مراسم ما شرکت کردند و این نشان می‌دهد آنها اهمیت دادند و در سطح بالاتری نسبت به حضور ما در مراسم ترحیم سلطان قابوس شرکت کردند. به‌هرحال نقدهایی به این شکل از حضور عمان می‌شود و خواستم بگویم به‌جای اینکه قیاس‌مان را با سطح حضور قطر و ارمنستان انجام دهیم، بهتر است آن را با سطح حضور خودمان در مراسمی که برای شخص اول عمان برگزار شد، انجام دهیم.»

متن کامل گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر مسائل بین‌الملل:

شوراهای علما،تصویری از آینده حکومت‌داری طالبان

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها