• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۳-۰۳ - ۰۲:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
کدام مربیان به موفقیت در بازی‌های هفته بیست‌وهشتم احتیاج دارند؟

ببر و بمان

فردا جمعه بیست‌وهشتمین هفته از رقابت‌های لیگ برتر با ۸ بازی همزمان برگزار می‌شود. ۸ بازی سرنوشت‌ساز که می‌تواند در همین هفته تکلیف صدر و قعر جدول را تا حدی مشخص کند.

ببر و بمان

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: بااین‌حال این تیم‌ها نیستند که ممکن است تکلیف‌شان مشخص شود، بلکه سرنوشت بسیاری از مربیان به این هفته‌های پایانی بستگی دارد؛ مربیانی که یا خود به بهانه جایگاه تیم‌شان خواهان جدایی هستند یا عملکردشان مورد رضایت قرار نگرفته و محکوم به ترک تیم‌شان هستند. درهرحال به‌نظر می‌رسد فصل آینده نیمکت تیم‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده و بعید است چهره‌ای که درحال‌حاضر از مربیان روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری می‌بینیم فصل بعد تکرار شود. هرچند برخی مربیان هنوز با تیم‌های خود قرارداد دارند و فصل بعد نیز باید با آنها همکاری کنند اما ادامه این همکاری منوط به رضایت طرفین و البته جایگاه تیم‌ها در پایان فصل است.

پیکان - تراکتور

شاید درظاهر این‌طور به‌نظر نرسد اما بازی پیکان و تراکتور از حساس‌ترین بازی‌های لیگ در هفته بیست‌وهشتم است. برای پیکان هنوز هیچ چیز در انتهای جدول تمام نشده و این شکست حتی می‌تواند به‌منزله سقوط آنها تلقی شود. شاگردان عنایتی هفته‌هاست که نتیجه نمی‌گیرند و عملکرد ضعیف آنها در هفته‌های اخیر زیر پای این مربی را سست کرده است. عنایتی که به‌نظر می‌رسید تیمش از مساوی فاصله گرفته و از روی روال افتاده است در نیم‌فصل دوم اما باز هم همه چیز را با تساوی آغاز کرد. حاصل کار این مربی در نیم فصل دوم ۵ مساوی، دو برد و ۵ شکست است، یعنی او از ۱۲ بازی ۱۱ امتیاز گرفته است. اگر تیم پیکان که ۵ هفته نبرده به همین منوال ادامه دهد سقوط پیکان بعید نیست و به احتمال زیاد برکناری عنایتی اولین ترکش‌های این سقوط خواهد بود.

برای تراکتور شرایط متفاوت‌ از این نیست، هرچند تبریزی‌ها در بالای جدول برای کسب سهمیه احتمالی تلاش می‌کنند اما بعید است مطهری بتوانند با توجه به عملکردی که در این تیم داشته فصل بعد نیز خود را روی نیمکت تراکتور ببیند. تراکتوری‌ها فصل بعد با او ادامه نمی‌دهند؛ چراکه قبل از هر چیز مطهری شانس کسب مقام سوم را از دست داد و پس از آن در جام حذفی هم نتوانست انتظارات را برآورده کند و در یک بازی ضعیف حذف شد. اگر مطهری نتواند در بازی با پیکان پیروز شود از همین جا باید راه خود را از تراکتور سوا کند.

ملوان- مس

تیم ملوان برخلاف تصورات جایگاه بسیار خوبی در جدول کسب کرد و بخش زیادی از این موفقیت را مدیون مهدی تارتار است. بااین‌حال زمزمه‌هایی از تغییر سرمربی در انزلی به گوش می‌رسد. ملوانان که در ابتدای فصل به‌ناچار با تارتار به توافق رسیدند تصور می‌کنند می‌توانند با مربی در سطح بالاتر بهتر از این فصل نتیجه بگیرند قصد دارند فصل بعد را با گزینه مطمئن‌تری استارت بزنند. خصوصا اینکه در نیم فصل دوم این مربی اصلا انتظارات را برآورده نکرد و جایگاه فعلی خود را مدیون فصل اول است. شرایط مس اما فرق می‌کند. محرم نویدکیا که از وضعیت موجود در این باشگاه مخصوصا به‌لحاظ مالی اصلا راضی نیست به‌احتمال فراوان در انتهای فصل این تیم را ترک می‌کند، مخصوصا اینکه حالا با وجود حتی قهرمانی در جام حذفی شانسی برای حضور در آسیا ندارند و هر چه تلاش می‌کنند بی‌فایده است. از طرفی زمزمه‌هایی از بازگشت او به سپاهان به گوش می‌رسد که البته این مهم به ترکیب مدیریتی فصل آینده باشگاه سپاهان بستگی دارد.

سپاهان- هوادار

تکلیف هوادار مشخص است؛ اگر طبق آنچه رحیمی مدیرعامل این باشگاه گفته مالکیت همچنان در اختیار «های‌وب» باقی بماند، بدون‌شک شجاعی به کارش در این تیم ادامه می‌دهد مگر اینکه پیشنهادی بهتر از هوادار داشته باشد. برای سپاهان اما شرایط فرق می‌کند. نتیجه این بازی در سرنوشت مورایس بسیار تاثیرگذار است. حالا که با توجه به شرایط مس و احتمال قهرمانی‌اش سپاهان این شانس را دارد تا با سوم شدن در جدول رده‌بندی هم سهمیه پلی‌آف لیگ نخبگان را کسب کند، شکست در این بازی می‌تواند به‌منزله از دست رفتن این شانس باشد. از طرفی این مربی برای بقا باید پس از ۲ سال حداقل یک جام به سپاهان تقدیم کند. از این رو هواداران و مسئولان این باشگاه روی قهرمانی سپاهان در جام حذفی و کسب یک جام حساب کردند. بعید است اگر مورایس نتواند در پایان فصل دستاوردی برای این تیم داشته باشد به کارش با سپاهان ادامه دهد. هرچند او هنوز یک فصل دیگر با سپاهان قرارداد دارد اما تا همین حالا هم بارها از روی سکوها با اعتراض هواداران روبه‌رو شده و باشگاه نیز با توجه به هزینه‌هایی که برای این تیم کرده از عملکرد این مربی راضی نیست.

صنعت نفت- شمس‌آذر

شکی نیست که صنعت نفت اصلی‌ترین گزینه سقوط است و بقای آنها بسیار سخت! بازی با شمس‌آذر می‌تواند سرنوشت این تیم را مشخص کند و در صورت شکست به‌عنوان اولین گزینه سقوط مطرح شود. بااین‌حال نمی‌توانیم ادعا کنیم در صورت شکست صنعت نفت و سقوط به لیگ پایین‌تر کمالوند از هدایت آنها سرباز بزند و چه‌بسا در لیگ یک نیز هدایت‌کننده این تیم باشد.

برای شمس‌آذر اما همه چیز البته خوب پیش رفته است و جایگاه ششم با توجه به کسر سه امتیاز در ابتدای فصل دور از تصور آنها بود. از این رو هر نتیجه‌ای در این بازی و حتی در پایان فصل رقم بخورد این تیم قزوینی مربی بهتر از سعید دقیقی پیدا نخواهند کرد. آنچه اما درطول فصل نشان داد دقیقی به‌دنبال جایگاه بهتری است و چه بسا راهی تیمی بهتر با مبلغ قراردادی بالاتر شود. او یکی از مربیانی است که تحت هر شرایطی ممکن است خواهان جدایی باشد.

گل گهر- آلومینیوم

کاملا واضح است شکست در بازی با آلومینیوم پایان کار اوزونیدیس در تیم گل‌گهر است. سرمربی یونانی که با مخارج سنگینی تیم را آماده رقابت‌های این فصل کرد در صورت شکست در این بازی پرونده خود را در لیگ برتر می‌بندد. جایگاه هفتم برای مدیران این باشگاه قابل‌قبول نیست؛ چراکه آنها حتی با سعید الهویی نیز فصل قبل ششم شدند و راضی نبودند. از این رو به هیچ وجه شکست مقابل آلومینیوم و درجا زدن در جدول را نمی‌پذیرند و این شکست می‌تواند آخرین فرصت این مربی یونانی در لیگ برتر باشد. از طرفی گل‌گهر در جام حذفی نیز به نیمه نهایی رسیده و حضور در فینال و قهرمانی می‌تواند یک شانس برای بقای این مربی باشد. همین حالا هم گل‌گهر با خوش شانسی و قرعه‌ای آسان به نیمه نهایی رسیده و تیم سپاهان اولین حریف سرسخت آنهاست.

برای آلومینیوم نیز اما همه‌چیز فرق می‌کند؛ مدیران این باشگاه در ابتدای فصل تصور نمی‌کردند در لیگ برتر بتوانند این چنین بدرخشند و نه حتی فکر حضور در نیمه نهایی را می‌کردند. آنها همین چند وقت پیش حمایت خود را از حسینی اعلام کرده و به‌نظر می‌رسد تحت هر شرایطی و با هر نتیجه‌ای این مربی ماندنی است.

پرسپولیس- استقلال خوزستان

یکی از حساس‌ترین بازی‌های لیگ برتر که باز هم در سرنوشت صدر و قعر جدول تاثیرگذار است تقابل پرسپولیس و استقلال خوزستان است. طبیعی است ادامه حضور اوسمار در پرسپولیس منوط به عملکرد او در سه بازی باقی‌مانده است، درنتیجه در رقابت حساسی که بین استقلال و پرسپولیس برای تصاحب این جام در گرفته هر بازی می‌تواند حکم قهرمانی داشته باشد. از این رو نتیجه بازی پرسپولیس مقابل استقلال خوزستان می‌تواند سند بقا این مربی را امضا کند. برای سیروس پورموسوی نیز شرایط مشابهی وجود دارد این مربی برای بقا به پیروزی در این بازی احتیاج دارد. پورموسوی در هفته‌های اخیر بد کار نکرده و از ابتدای فصل تاکنون نیز مورد حمایت مدیران این مجموعه بوده اما بدون‌شک سقوط به لیگ پایین‌تر نمی‌تواند تضمینی برای ادامه همکاری باشد.

فولاد- ذوب‌آهن

اگر فولاد باز هم ببازد و مقابل ذوب‌آهن امتیاز از دست بدهد، سقوطش تا حدی مسجل می‌شود. فولاد برای بقا به برد احتیاج دارد و ویسی برای بقا به حفظ فولاد در لیگ برتر! بااین‌حال بعید است مدیران این باشگاه در صورت کسب هر نتیجه‌ای بخواهند با مربی که هفته به هفته آنها را به سقوط نزدیک‌تر کرد به کارشان ادامه دهند. شکست فولاد در این بازی می‌تواند به‌منزله اخراج ویسی باشد.

برای ذوب‌آهن نیز نتیجه این بازی خیلی مهم است، هرچند آنها دیگر امیدی به تغییر جایگاه ندارند و در میانه‌های جدول جا خوش کردند اما واقعیت این است که ذوب‌آهن در شرایطی که رقبایی به‌مراتب ارزان قیمت‌تر از آنها نتایج بهتری کسب کردند از وضعیت موجود راضی نیست. آنها ربیعی را به خدمت گرفتند که روزهای خوش مس را برایشان در ذوب‌آهن تکرار کند اما حالا در وضعیتی به‌مراتب بدتر قرار دارند. از طرفی شایعات اخیر درخصوص تیم مس در زمان مربیگری ربیعی توانایی‌های او را نیز زیرسوال برده،‌ مخصوصا اینکه با وجود همه امکاناتی که باشگاه ذوب‌آهن در اختیار این مربی قرار داد تاکنون نتیجه‌ای بهتر از فصول قبل کسب نکرده و در همان میانه‌های جدول قرار دارد. به‌نظر می‌رسد با توجه به اینکه ربیعی هم چند بار درخواست جدایی کرده، پایان این فصل پایان همکاری دوطرف است.

نساجی- استقلال

مالکان جدید باشگاه استقلال طی مدتی که مسئولیت این تیم را برعهده گرفته‌اند از ادامه همکاری با جواد نکونام یا برنامه‌های فصل بعد صحبتی به میان نیاورده‌اند اما نکونام همه کار می‌کند تا همچنان در استقلال بماند. از این رو با توجه به تمایل شدید این مربی برای ادامه همکاری با استقلال به‌نظر می‌رسد باید او را مربی فصل بعد این تیم دانست، حتی اگر بعد از کنار رفتن از جام حذفی در لیگ برتر نیز جام نیاورد.

بازی استقلال مقابل نساجی تا حدودی تکلیف قهرمانی این تیم را مشخص می‌کند و مالکان جدید این باشگاه می‌توانند پس از این بازی تصمیم درستی برای ادامه همکاری با او بگیرند.

نساجی نیز با انتخاب الهامی بهترین تصمیم ممکن را گرفت. این تیم طی هفته‌های اخیر آنقدر با سرمربی جدیدش خوب نتیجه گرفته که در اوج ناامیدی به یکی از شانس‌های بقا تبدیل شد. درحال‌حاضر همه خواهان ادامه همکاری طرفین هستند اما نتیجه بازی با استقلال می‌تواند سرنوشت الهامی و نساجی را تغییر دهد اگر این مربی استقلال را شکست داده، بدون شک بقای تیمش را قطعی کرده و فصل بعد نیز در این تیم خواهد ماند اما اگر ببازد چه‌بسا روند مثبت تیمش مختل شده و بار دیگر گزینه سقوط شود در این صورت ادامه همکاری بسیار سخت است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار