• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۲-۲۰ - ۰۷:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
هزینه‌فرصت؛

بِزی و بخوان؛ بمیر و بخوان

هرسال تعداد عنوان‌های بیشتری منتشر می‌شود و هر سال به گنجینه کتاب‌های بشر اضافه می‌شود. اگر قبلا در مثال شاعر آب جیحون بود که اگر نتوان چشید، به قدر تشنگی باید میل می‌کردیم، حالا دریاها و جیحون‌های بسیاری است که نمی‌توان همه را چشید. باید انتخاب کنیم.

بِزی و بخوان؛ بمیر و بخوان

علی‌اکبر شیروانی، نویسنده: دیگر مدتی بود اسمم بالای هیچ لیستی نبود. مدرسه من را حسابی بازیگوش کرده بود. چند سال اول دبستان درسخوان بودم. اما ناگهان از یک جایی بازیگوشی و شیطنت جایش را به درس خواندن و نمرات بالا داده بود. خانواده‌ام حرص می‌خوردند و دم بر نمی‌آورند. مثل همه خانواده‌ها درس و نمره برایشان مهم بود اما برخلاف دیگر خانواده‌ها از سرکوفت و فشار خبری نبود. در این وانفسا، باندبازی‌های کودکانه حیاط مدرسه و جیغ‌وجارها توی کوچه لذت بیشتری داشت تا درس و مشق. هزینه این لذت حذف اسمم بود از هرگونه تشویق و صدآفرین. اما یک روز اسمم باز روی تابلوی مدرسه آمد. همان دبستانی که بعد از دو سه سال اول دیگر اسمم را فراموش کرده بود. بعضی از همکلاسی‌ها و فکر کنم حتی معلم‌ها تعجب کرده بودند از اینکه اسمم را می‌دیدند. نکند تقلب کرده‌ای؟ این سوال بچه‌ها بود، اما برای معلم‌ها هیچ اهمیتی نداشت نفر اول شدن در مسابقه کتابخوانی. برنامه فوق‌برنامه‌ای که لابد یا براساس ابلاغیه‌ای سازمانی شکل گرفته بود یا خلاقیت یکی از معلم‌های جوان. تا جایی که یادم هست، فقط یک‌بار در مدرسه ما مسابقه کتابخوانی برگزار شد. حالا اسم من روی تابلو بود و به تالار افتخار برگشته بودم.
حالا که این خاطره را مرور می‌کنم می‌بینم اسمم مهم نبود روی تابلوی اعلانات؛ مضمون و بن‌مایه قصه و کتابی که خواندم، آن را چنین در ذهنم حک کرده است. هرکسی وقتی و جایی اسمش در تابلوی اعلاناتی نصب شده است. به شکل‌های مختلف اسم آدم‌ها در تابلو می‌آید. آن روز که در همان سن و سال کودکی دعوای سختی با سه نفر کرده بودم، فقط به این دلیل که سه بچه هفت هشت‌ساله و هم‌سن خودم می‌خواستند از کوچه‌شان عبور نکنم و مسیر دیگری انتخاب کنم، و هرسه را زده بودم و از همان مسیر رفته بودم، افتخار دیگری در ذهنم نقش بسته بود و اسمم در تابلوی دیگر آمده بود. بارها البته کتک خورده بودم و به نحوی شکست خورده بودم و خب طبعا‌ اینجا نقلی از آنها نمی‌کنم. اما آن کتاب، آن قصه و آن عجین شدن با داستان کتاب می‌دانم و خوب می‌دانم در زندگی من تاثیر داشته است. همان‌طور که کتاب‌های دیگری و آدم‌ها‌ و موقعیت‌هایی در اینکه امروز هستم تاثیر گذاشته‌اند.
راستش فکر می‌کنم وقتی بچه‌ای متولد می‌شود در یک جاده قرار می‌گیرد. جاده تولد تا مرگ. جاده شروع تا پایان. این مسیر محدود است. نه می‌شود جایی متوقفش کرد و بعد دوباره ادامه داد، نه می‌شود به عقب برگشت و تصمیم خداوند را تغییر داد و نه می‌شود سرعتش را کم و زیاد کرد. در این مسیر حرکت می‌کنیم تا بالاخره جایی به مقصد برسیم. حالا در مسیرمان تابلوها و نشانه‌های بسیاری است که ما را می‌سازد، یا خراب می‌کند. عرض کردم، این تابلوها و نشانه‌ها فقط کتاب نیست؛ آدم‌ها و موقعیت‌ها و زمانه و چیزهای بسیار دیگری تابلوهایی هستند که ما را می‌سازند. اما کتاب، هنوز و همچنان، از ماندگارترین و تاثیرگذارترین تابلوها و نشانه‌هایی است که می‌شناسیم. بی‌شک هرکسی تمام تلاشش را می‌کند هرچه می‌تواند مسیر بهتری طی کند. فکر نکنم بخواهیم از جاده‌ای عبور کنیم عمدا در چاله‌چوله‌ها و دست‌اندازها برویم. شاید به دلیلی، مثل کوتاه شدن مسیر یا آب و هوا یا دلیل دیگری دشواری را به آسانی ترجیح دهیم، اما عقل سلیم در موقعیت عادی مسیر صاف و مستقیم و هموار را انتخاب می‌کند.
نه حالا، که همیشه مسیر زندگی تابلوهای بسیاری داشته است. حالا بسیار زیاد است. فقط می‌شود برخی از آنها را برشمرد. موبایل با همه امکاناتش، سینما و رادیو و تلویزیون و تئاتر، تسهیل رفت‌وآمدها که موجب دوستی‌های سریع و کوتاه شده و صدها چیز دیگر. کتاب‌ هم البته هر روز، کمی و کیفی، بیشتر و بهتر تولید می‌شود. باید از بین کتاب‌ها انتخاب کرد. انتخاب کتاب، انتخاب بخشی از زندگی ماست و برای یافتن کتاب بهتر، باید از دیگران راهنمایی و کمک گرفت؛ همفکری و راهنمایی و مشورت را پیش رویمان بگذاریم. مسیر تولد تا مرگ با همه بلندی‌اش، کوتاه است و بهتر است تابلوهای ماندگاری داشته باشیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟