• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۲-۱۸ - ۰۶:۰۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 1
  • 0
قبلا چهارشنبه‌ها بخت‌آزمایی بود و اکنون سرگرمی؛

چهارشنبه‌های انتظار

تبلیغات شهری و حتی قسمت اول «افعی تهران» این‌طور نشان می‌داد که با یک سریال جنایی نه‌چندان جذاب که شاید از سریال‌های خارجی کاور شده باشد طرف هستیم. اما از قسمت دوم به بعد ورق برگشت و حالا با گذشت 9 قسمت، نمایش خانگی یک «پوست شیر» دیگری رو کرده است و چهارشنبه‌های هر هفته به انتظار سرنوشت یک قصه جنایی هستیم.

چهارشنبه‌های انتظار

نعیمه موحد، دبیر سایت فرهیختگان: آرمان بیانی منتقد سینمایی نچسب قسمت اول با شروع سکانس‌هایی که در اتاق مشاوره با روانکاو صحبت می‌کند کم‌کم مخاطب را به خود نزدیک کرد. حتی بابک خردسال وقتی به‌عنوان پسر آرمان وارد سریال شد، یک بچه بی‌تربیت و نق‌نقو بود که حالا با بهبود روابط با پدرش به یکی از جذابیت‌های سریال تبدیل شده است. افعی تهران در کنار داستان جنایی که دنبال می‌کند و با ابهامات آن مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند، حرف‌های دیگری هم برای گفتن دارد. خوداظهاری‌های آرمان در اتاق مشاوره و فلش‌بک‌هایی که به روزهای کودکی او زده می‌شود تصاویر دردناک اما تاثیرگذاری از روابط کودک و والدین و تاثیر این روابط در بزرگسالی را نشان می‌دهد. آرمان بارها به این ارتباط مخدوش با والدینش و تاثیر آن در بزرگسالی خودش اشاره می‌کند. مثلا وقتی به همسر سابقش می‌گوید: «من 50سالمه ولی هنوز صدای دعواهای پدر و مادرم تو گوشمه» یا سکانس‌هایی که با تاکید همسر سابق و مشاور می‌گوید که پدر خوبی نیست و نخواهد شد چون پدرش کسی نبوده که از او پدری کردن یاد بگیرد.
اینکه برخلاف این ادعای آرمان، قسمت به قسمت رابطه او با پسرش بهتر می‌شود و می‌بینیم که بابک هم در کنار پدر نوعی آرامش را تجربه می‌کند، از دیگر جذابیت‌ها و البته تعلیق‌های سریال است که آیا آرمان واقعا از داشتن بچه ناراحت است یا نه. محور بخش جنایی داستان که کودک‌‌آزاری است هم به‌عنوان یک موضوع روز و طرح این بحث در جامعه ایرانی، از نکات مثبت افعی تهران است. افعی تهران ترکیبی از ژانر جنایی و کمدی را کنار هم ارائه می‌دهد. وقتی یک قسمت سریال به فوت مادر شهریار اختصاص پیدا می‌کند، مخاطب یکباره از ماجراهای قتل و کودک‌آزاری به فضایی نیمه‌کمدی کشیده می‌شود که هر سکانسش لبخند روی لب می‌آورد. به این فضا بازی بازیگرانی معروف مثل امین حیایی یا در قسمت‌های بعدی هومن سیدی، رضا یزدانی و پژمان جمشیدی در نقش‌های خودشان را هم اضافه کنید، قلاب‌هایی که کارگردان به‌خوبی از آنها برای نگه داشتن و کشیدن مخاطب به دنبال داستانش استفاده می‌کند.
افعی تهران تا اینجای کار توانسته با تعلیق‌هایش مخاطب را تشنه دانستن اصل داستان نگه دارد. ما هنوز نمی‌دانیم چرا رابطه آرمان و مشاورش به‌یکباره عاطفی شد و آیا این رابطه واقعی است یا نه؟ نمی‌دانیم چرا آرمان به افعی تهران دستگیرشده کد داد که او قاتل این پرونده نیست. نمی‌دانیم چرا آرمان از پدرش بدش می‌آید و مادرش را دوست دارد درحالی‌که فلش‌بک‌های کودکی‌اش چیز دیگری نشان می‌دهد، نمی‌دانیم چرا الهه همسر سابق او، مدت‌هاست بابک را پیش پدرش گذاشته و کمتر از او سراغ می‌گیرد و حتی خیلی جزئی‌تر نمی‌دانیم چرا آرمان مرتب به جوراب نخ‌کش‌شده مادرش در کودکی و کفشدوزکی که لای کتاب له کرد، فکر می‌کند. مگر مخاطب از یک سریال جنایی خوب چه چیزی جز تعلیق همراه با جذابیت می‌خواهد؟

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟