• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۲-۱۸ - ۰۵:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
درامدی و سایکودرام، پکیجینگ کامل؛

چنبره سایکو

«افعی تهران» در پرتر‌ه‌ای کلی، یک سایکودرام فکرشده است که نهایت تلاش خود را به خرج داده تا متناسب با نرم بین‌المللی این‌گونه، تصویرگری خاصی از یک شبه‌پارانویا را به‌تصویر بکشد.

چنبره سایکو

مجتبی اردشیری، منتقد: سریال افعی تهران با بهره‌مندی از فیلمنامه‌ای پرجزئیات توانسته تاحدود زیادی به فهم و زبان مشترک و جهانی این‌گونه دست یابد و میخ خود را در هر برهه داستانی محکم بکوبد.
برای ترسیم چنین آرمان‌شهری کاراکتر قهرمان در مقام سوژه و موقعیت در مقام ابژه رخ‌نمایی می‌کند. تنوع مضمونی موقعیت این امکان را به کاراکتر می‌دهد تا متناسب با رخدادهای عموما اجتناب‌ناپذیر واکنش‌های متفاوتی را نشان دهد. مجموعه این واکنش‌ها با توجه به موقعیت زندگی، کاری و مخصوصا فکری آرمان بیانی سبب‌ساز خرده‌داستان‌هایی می‌شود که به‌موازات هسته مرکزی داستان که همان قاتل زنجیره‌ای تهران است، تعلیق خوبی را بر فضای داستانی مستولی می‌کند.
این جنس تعلیق درکنار زمختی صریح زندگی شهری و البته تم کمیک خزنده اثر، اتمسفر خوبی را برای مخاطب طراحی می‌کند تا چسب آن، گیرایی بالایی در جذب مخاطب داشته باشد. اما آنچه در این میان از اهمیت بسیاری برخوردار است، رشد تصاعدی پازل شخصیت‌شناسی آرمان است که سبب می‌شود فوران تعلیق، به‌موازات پیشبرد درام از حرارت بیشتری برخوردار شود و فرآیند آسیب‌شناسی فردی و اجتماعی در این اثر متناسب با تشدید روایت وجوه ریزبینانه‌تری را به‌نمایش بگذارد.
ما در این سریال با آرمان بیانی مواجه هستیم که شاکله شخصیتی وی زخم‌خورده از حوادث تلخ دوران کودکی است. این زبان مشترک حالا و در گلوگاه تصمیم‌گیری‌های فردی و مستقل او که ناشی از واپسگرایی حداکثری در موقعیت زندگی و کاری است، خروجی عجیبی دارد که خوراک مناسبی برای ورود و مهندسی عطف‌های داستانی سریال است.
نکته مهم این رویکرد این است که جنس مواجهه این خروجی روانی، خوانایی بالایی با منطق دراماتیک اثر و البته زیرلایه‌های زندگی در کلانشهری مانند تهران دارد. البته داستان تلاش کرده تا با همین محدودیت کاراکتر، بسط روایی مناسبی را در فضاسازی‌های داستانی شاهد باشد. از ماجرای جدایی آرمان تا آشنایی با تراپیست، پروسه فیلمسازی، نوع همگرایی با فرزندش و... فضای مناسب برای تحلیل آناتومی شخصیتی آرمان را به‌شکلی مهیج در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.
در این مسیر اما کلیدواژه تحقیر، استیلای مفهومی زیرکانه‌ای در کلیت داستان دارد. جایی‌که آرمان به‌واسطه فرار از این نگاه تحقیرآمیز، در ادامه پردازشی روانشناختی، گوشه‌های مختلفی از هیجانات خفته خود را به‌نمایش می‌گذارد و فهم داستان را به‌پیش‌می‌برد. درواقع افعی تهران، به‌مثابه یک جلسه تراپی وسیع است که می‌خواهد در نگاه کلان، زخم‌های فروخورده قهرمانش را برای جمعیتی زیادی به‌نمایش بگذارد و از این راه، به آنالیز کنش‌مندی بشر امروز برسد، البته باید اقرار کرد داستان در این مسیر، موفقیت‌های خوبی به‌دست آورده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار