• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۲-۱۸ - ۰۵:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

در شرایطی که چند ماهی است نمایش خانگی با نوعی رکود مواجه شده و از وضعیت خوب خود دور است، به نظر می‌رسد «افعی تهران» را با تمام انتقاداتی که به آن وارد است، می‌توان بهترین محصول در حال پخش پلتفرم‌ها دانست.

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

مصطفی قاسمیان، خبرنگار: سازندگان سریال افعی تهران به شکلی جذاب، تنها از دو ستاره اصلی (پیمان معادی و سحر دولتشاهی) استفاده کرده و برای باقی نقش‌های پررنگ و مهم اثر، به هنرپیشه‌هایی اعتماد کرده‌اند که وجوه ستارگی ندارند و دیگر ستاره‌های گران‌قیمت سینما نظیر مریلا زارعی، پژمان جمشیدی و آزاده صمدی را برای نقش‌هایی کوتاه برگزیده‌اند. از این جهت می‌توان افعی تهران را لایق تحسین دانست؛ چراکه سازندگان آن به خلاف برخی دیگر از سریال‌سازان پلتفرم‌ها، تلاش نکرده‌اند تنها با جذب ستاره‌ها، ویترین اثر را جذاب کنند. در مقابل، این مجموعه در متن و اجرا، واجد امتیازاتی است که آن را از نظر کیفی، به اثری خوب و قابل توجه تبدیل کرده است. شخصیت‌پردازی آرمان با جزئیاتی که در آن طراحی شده و بسیاری از این جزئیات در سکانس‌های تراپی برای مخاطب اثر تشریح شده یا در فلش‌بک‌هایی به گذشته او به تصویر کشیده می‌شود، کاراکتر جذاب و همدلی‌برانگیزی ساخته که به خوبی پرداخت شده و یکی از نقاط قوت مهم فیلمنامه افعی تهران را تشکیل می‌دهد. حضور بابک فرزند کوچک او نیز که در صحنه‌های پرشماری، می‌تواند به تجسم آرمان کوچک در برابر پدرش تعبیر شود، به پختگی و ایجاد جزئیات بیشتر برای شخصیت اصلی کمک کرده و از طرفی هوشمندی نویسندگان را نشان می‌دهد و از طرف دیگر به غنای فیلمنامه یاری رسانده است. عیب فیلمنامه آن است که همزمان با ایجاد عمق در شخصیت اصلی، از پیش‌برد قصه غافل شده و در چند قسمت، رخدادهای چندانی که داستان اثر را به پیش ببرد، مشاهده نمی‌شود. اگر نویسندگان می‌توانستند با طراحی وقایعی در راستای پیش‌برد پیرنگ اصلی، به شخصیت‌ها عمق دهند، می‌شد فیلمنامه افعی تهران را واجد ویژگی‌های یک متن درجه‌یک دانست، اما این‌گونه نیست و این متن همچنان جای بهتر شدن دارد.
سامان مقدم، کارگردان سریال اما در اجرای متنی که در دست دارد، هویت تصویری ایجاد کرده که البته تا حدی متأثر از «پوست شیر» در همین پلتفرم است و شاید براساس اهداف تجاری، قرار بوده آن سریال را یادآوری کند. او، هم توانسته بازی‌های خوبی از هنرپیشه‌ها بگیرد و هم لحن کمیکی را که در برخی صحنه‌ها و دیالوگ‌های فیلمنامه است، به خوبی به تصویر بکشد؛ آن هم با استفاده از بازیگرانی که به‌عنوان کمدین شناخته نمی‌شوند و در قصه‌ای که مضامینی چون قتل و کودک‌آزاری دارد. نتیجه آنکه افعی تهران یک درامدی (ترکیب درام و کمدی) جنایی از آب درآمده که هم دارای لحظات متأثرکننده است و هم می‌تواند گاه مخاطب را در حد قهقهه بخنداند. استقبال از این مجموعه، خصوصا در دست‌به‌دست شدن صحنه‌هایی از آن در شبکه‌های اجتماعی، نشان می‌دهد این معجون جالب برای مخاطبان سریال خوشایند بوده است.
متأثر از لحن یادشده، گاه کنتراست جذابی میان چند پلان متوالی افعی تهران با فضای کاملا متفاوت کمدی - تراژدی به وجود می‌آید و از آنجا که سریال تکیه شدیدی روی کاراکتر محوری خود دارد، در برخی موارد نیاز است آرمان در این پلان‌ها، احساسات متضادی را نمایش دهد و در جمله این صحنه‌ها، موفق است. این لحظات را از آن فصولی می‌توان دانست که درخشش پیمان معادی را در افعی تهران به رخ می‌کشد. بازیگر این نقش در صورت ناهماهنگی با لحن اثر یا هدایت ناقص از سوی کارگردان، می‌توانست به تنهایی سریال را نابود کند، ولی معادی که اساسا تسلط چشمگیری روی بیان خود دارد، به تنهایی به یکی از نقاط قوت غیرقابل کتمان این سریال تبدیل شده که شاید بتوان بهترین بازی یک هنرپیشه مرد در سریال‌های خانگی 1403 دانست.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار