• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۲-۰۴ - ۰۳:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ناگفته‌ها و ایراد‌های یک حرف درست؛

چرا فالوورهای «محفل» مخاطب تلویزیون هستند؟

وقتی از صداوسیما و درواقع تلویزیون صحبت می‌کنیم در مورد دستگاه‌های ارسال و دریافت امواج یا حتی دستگاه توزیع محتوا حرف نمی‌زنیم. به همین خاطر ساده‌انگارانه است اگر تلویزیون را صرفا به‌عنوان بستر توزیع محتوا بشناسیم.

چرا فالوورهای «محفل» مخاطب تلویزیون هستند؟

سیدمیلاد ناظمی، روزنامه‌نگار: اساس ارزیابی و میزان موفقیت رسانه ملی محتوایی است که در آن تولید می‌شود و اگر یک محصول تلویزیونی مانند برنامه کتاب‌باز، دورهمی و... در شبکه‌های اجتماعی مخاطب پیدا کند، طبیعی است که این مساله را دستاورد آن برنامه و رسانه ملی بدانیم. مخصوصا که در موارد بسیار، برنامه‌های تلویزیونی با هدف فرهنگ‌سازی تولید می‌شوند و طبیعی است که گسترش یک گفتمان و فرهنگ‌سازی از طریق وایرال شدن یک برنامه یعنی موفقیت رسانه ملی.
در همین ماه اخیر شاهد بودیم که یک برنامه تلویزیونی توانسته چندین بار وایرال شود و حتی هنرمندانی همچون پرویز پرستویی هم بخش‌هایی از آن برنامه را در صفحه اینستاگرام خود بازنشر دهند. احتمالا فایلی که پرستویی منتشر کرده درمجموع چند میلیون بازدید داشته که همگی در خارج از تلویزیون و در اینستاگرام رقم خورده اما حقیقت این است که محتوای رسانه ملی این میزان بازدید را کسب کرده و آدم‌های زیادی خارج از دستگاه پخش تلویزیونی مخاطب آن محتوا بودند. با این نگاه، صحبت‌های آقای جبلی که به مضمون گفته بودند مخاطبان بخش‌های تقطیع شده نیز مخاطب صداوسیما محسوب می‌شوند، حرف غلطی به حساب نمی‌آید و از قضا دست روی نکته مهمی گذاشته‌اند. همان‌طور که خیلی‌ها محتوای تلویزیون را از سایت تلوبیون دنبال می‌کنند و جزء آمار مخاطبان رسانه ملی محاسبه می‌شوند، می‌توان مخاطب برنامه‌هایی مثل محفل را فراگیرتر از آنتن تلویزیون دانست.
 البته این نوع محاسبه ممکن است مدیران را دچار خطا کند و رهزن اذهان شود. گاه از کل برنامه‌ای که پخشش حدود ۹۰ دقیقه طول می‌کشد نهایتا سه دقیقه‌‌اش در فضای مجازی دست به دست می‌گردد. سه دقیقه‌ای که ممکن است با ترفندهایی نظیر پول‌پاشی در صفحات مختلف فضای مجازی منتشر شود یا حتی لحظاتی از برنامه باشد که آغشته به ابتذال است؛ چراکه متاسفانه بخش قابل توجه از محتوای تلویزیونی که در فضای مجازی بازنشر می‌شود شامل تکه‌های دوپهلو، شوخی‌های خارج از عرف و... است و نمی‌توان بازدید این برش‌ها را به‌عنوان دستاوردهای رسانه ملی به حساب آورد. ضمن اینکه اگر به تقطیع‌های بازنشری در فضای مجازی اصالت دهیم و میزان بازدید فضای مجازی را به‌عنوان یک سنجه معرفی کنیم، باید این مساله را مدنظر قرار دهیم که قریب به اتفاق برنامه‌ها در تمامی شبکه‌های صداوسیما محتوای وایرالی ندارند. در این صورت تکلیف این برنامه‌های پرتعداد چیست؟ آیا آنها شکست‌ خورده‌اند؟
درنهایت باید گفت که صحبت‌های مدیر رسانه ملی به‌طور کلی غلط نیست و صداوسیما به‌عنوان یک تولید‌کننده بزرگ محتوا توانسته بخشی از محتوایش را در سایر پلتفرم‌ها نیز عرضه کند و جذب مخاطب داشته باشد اما توجه بیش از اندازه به چنین آماری بدون در نظر گرفتن خطاهای محاسباتیش ممکن است تلویزیون را به‌عنوان یک پلتفرم پخش محتوا، بیش از امروز تضعیف کند. به‌هر‌حال نباید فراموش کنیم که آقای جبلی و صداوسیما نه‌تنها مسئولیت تولید محتوا را برعهده دارند بلکه باید تلویزیون را به‌عنوان یک پلتفرم تقویت کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟