• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۲-۰۳ - ۰۱:۵۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
احتمال بقای صنعت نفت در لیگ برتر چقدر است؟

لیگ یک به برزیل ایران نمی‌آید

به‌نظر می‌رسید تیم صنعت نفت به فرم ایده‌آل خود نزدیک‌تر شده اما آنها در بدترین زمان ممکن به پرسپولیس برخورد کردند و مجبور شدند رو به روی تیم هجومی اوسمار قرار بگیرند.

لیگ یک به برزیل ایران نمی‌آید

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: تیم صنعت نفت بحران‌زده سپاهان را شکست داد و مقابل استقلال خوزستان بازی خوبی انجام داد. برای صنعت نفت و هوادارانش هیچ چیز سخت‌تر از گل‌های پیاپی پرسپولیس در ورزشگاه تختی آبادان نبود. امیدها یکی پس از دیگری ناامید می‌شد و هواداران درحالی‌که هنوز دقایق زیادی به پایان بازی مانده بود ورزشگاه را ترک می‌کردند. بازیکنان صنعت نفت که به توصیه سرمربی خود همچنان میل به هجوم داشتند نتوانستند از پس تیم خوب پرسپولیس بر بیایند، درنتیجه فقط شاهد ترک ورزشگاه از سوی هواداران بودند تا مشخص شود وضعیت این تیم در جدول رده‌بندی بحرانی است و حالا صنعت نفت به یکی از اصلی‌ترین شانس‌های سقوط تبدیل شده است.

 محله برو بیا
تیم صنعت نفت کار را با عبدالله ویسی شروع کرد. به‌نظر می‌رسید این مربی خوزستانی که موفق شده بود این تیم را فصل قبل در آخرین هفته‌ها در جدول حفظ کند می‌تواند در فصل جدید کارهای بزرگ‌تری انجام دهد و حداقل تیم را از انتهای جدول خارج کند. استارت ناکامی صنعت نفت اما از پیش‌فصل زده شد. آنجا که ویسی برای تامین بودجه و حفظ قراردادش مجبور بود بین تهران و آبادان مدیران مختلف نفتی را ملاقات و شرایط را برای بهبود اوضاع فراهم کند. در زمانی که مربی باید روی یارگیری و برنامه‌های تمرینی تیمش تمرکز می‌کرد دغدغه‌اش تامین بودجه و ادامه فعالیت به‌همراه صنعت نفت بود؛ چراکه ویسی می‌دانست اگر پول به این باشگاه تزریق نشود امکان جذب بازیکن و البته تغییر شرایط به‌نفع این باشگاه نیست.
یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که تیم صنعت نفت طی سال‌های اخیر با آن دست‌وپنجه نرم کرد، مشکلات مالی این باشگاه بود. ویسی این روزهای صنعت نفت را به‌خوبی پیش‌بینی کرده بود که مدام با مدیران نفتی بر سر تامین بودجه و حفظ شرایط بهتر چانه می‌زد. درنهایت او هدایت صنعت نفت را برعهده گرفت و فصل را با این تیم آغاز کرد اما وعده مدیران و مسئولان بالادست این باشگاه چندان برآورده نشد تا آن تیمی که ویسی می‌خواست جمع نشود و آنها به اهداف‌شان نرسند. از همان هفته‌های ابتدایی فشار زیادی از سوی سکوها روی این مربی و بازیکنانش وجود داشت و درنتیجه تمرکز لازم حاصل نشد و نفتی‌ها نتوانستند نتیجه بگیرند و ویسی استعفا داد.
در چنین شرایطی بود که نام‌های متعددی برای مذاکره راهی آبادان شدن از شفر و جنجال بزرگی که با صنعت نفت به‌وجود آورد که بگذریم، مربیانی چون ساکت الهامی، محمود فکری، محرم نویدکیا، حسین فرکی و مهدی رحمتی نیز پای میز مذاکره با صنعت نفت نشستند اما درنهایت هدایت تیم را سهراب بختیاری‌زاده برعهده گرفت. مشکلات این مربی با هواداران و برخی اطرافیان تیم اجازه نداد صنعت نفت جان دوباره‌ای بگیرد و به همین دلیل فراز کمالوند به تیم صنعت نفت بازگشت.
این تیم که برای بقا در انتهای جدول دست‌وپا می‌زند با فراز کمالوند موفق شد سپاهان بحران‌زده را متوقف کند و از پیش‌رو بردارد. برای تیمی که به بردن عادت ندارد، چنین نتیجه‌ای شگفت‌انگیز بود. از این رو به‌نظر می‌رسید شرایط قرار است به‌نفع تیم صنعت نفت تغییر کند اما این اتفاق رخ نداد و بار دیگر آنها در سراشیبی قرار گرفتند و این بار با شکست مقابل پرسپولیس به انتهای جدول رسیدند.
محمدحسین رحمانی، مدیرعامل باشگاه صنعت نفت درباره احتمال ماندن این تیم در لیگ برتر به خبرنگار «فرهیختگان» گفت: «همه سعی‌مان را می‌کنیم تا تیم صنعت نفت را در لیگ برتر حفظ کنیم. من خیلی تلاش کردم تا شرایط خوبی فراهم کنم و همچنان تا آخرین لحظات نیز به تلاشم ادامه می‌دهم، به بقای تیمم در لیگ برتر بسیار امیدوارم و می‌دانم بازیکنانم می‌توانند از پس این شش‌هفته بر بیایند.»
چیزی که در این بین مورد انتقاد قرار می‌گیرد وضعیت متزلزل نیمکت صنعت نفت است. نیمکت این تیم تبدیل به محله برو بیا شده و تقریبا هیچ ثباتی را به خود نمی‌بیند. درواقع مدیران نفتی که برای نجات این تیم دست به تغییرات مکرر روی نیمکت صنعت نفت زدند شاید بهتر بود تلنگری به خود می‌زدند و راه ناکامی تیم را در تفکرات هیجانی خود جست‌وجو می‌کردند.

 رئیس کیست؟
حالا که کمالوند سرمربی تیم شده، این سوال به‌وجود می‌آید که تصمیم‌گیرنده اصلی در این تیم کیست؟ بدون‌شک کمالوند شرایط صنعت نفت را به‌خوبی می‌دانست. او از آن مربی‌هایی نیست که بی‌گدار به آب بزند. کمالوند سرد و گرم این فوتبال را چشیده و حتی بازی‌های بیرون از زمین را به‌خوبی بلد است. از این رو انتخاب اخیرش در پذیرفتن مسئولیت باشگاه صنعت نفت یا اشتباه محض است یا اینکه اطمینان دارد اتفاقات خوبی برایشان خواهد افتاد. شاید باورکردنی نباشد اما صنعت نفت به‌اندازه کافی شرایط سقوط به لیگ یک را دارد ولی از حوالی این باشگاه خبر دیگری به گوش‌مان می‌رسد. این‌طور به‌نظر می‌رسد که آبادانی‌ها از بقای تیم‌شان مطمئن هستند و شنیدن اخبار اینچنینی به‌صورت کاملا غیررسمی از اطراف باشگاه صنعت نفت عجیب است اما به‌نظر می‌رسد آنها نگرانی زیادی از این بابت ندارند. از این رو باید منتظر انتهای فصل بود؛ چراکه مشخص می‌شود امید صنعت نفتی‌ها به بقا تا چه حد به واقعیت نزدیک است. بدون‌شک با اطمینان صحبت کردن در مورد بقا شائبه‌برانگیز است.

 ۱۰ درصد جریمه از قراردادی که پرداخت نشده است
پرسپولیس صنعت نفت را شکست داد و فراز کمالوند در کنفرانس خبری همه کاسه‌وکوزه‌ها را بر سر بازیکنان شکست. در ادامه خبرهایی درخصوص جریمه ۱۰ درصدی بازیکنان این تیم مطرح شد. مدیران و سرمربی این باشگاه درحالی بازیکنان را ۱۰ درصد جریمه کردند که پیش از این قرار بود قبل از بازی با پرسپولیس ۵ درصد به قرارداد آنها افزوده شود و به‌نوعی شارژ روحی شوند. بااین‌حال نه‌تنها این ۵ درصد به آنها تعلق نگرفت که پس از بازی نیز به‌دلیل شکست مقابل پرسپولیس به پیشنهاد سرمربی جریمه شدند. شایعات زیادی در مورد پرداخت نشدن پول بازیکنان مطرح است اما نکته قابل‌توجه در این مورد تصمیم عجیب سرمربی و مدیران این باشگاه درخصوص پرداخت پول بازیکنان است‌. درحالی‌که اغلب پاداش‌ها و پرداختی‌ها را قبل از بازی‌های مهم انجام می‌دهند تا به‌نوعی به بازیکنان‌شان روحیه تزریق کنند. صنعت نفتی‌ها با عملکردی معکوس نه‌تنها پول را تزریق نکردند که جلوی تزریق آن را گرفتند تا در صورت موفقیت مقابل پرسپولیس به آنها پول بدهند. این تصمیم درحالی گرفته شد که دریافتی بازیکنان تیم صنعت نفت ۴۰ درصد و دریافتی بازیکنان جدید این تیم صفر است. به این ترتیب اگر قرار بود ۵ درصد به حساب‌شان واریز شود، پولی که به حساب بازیکنان جدید واریز می‌شد باید ۴۵ درصد باشد تا همه بازیکنان در سقف ۴۵ قرار بگیرند. حال سوال این است بازیکنان جدید که هنوز هیچ پولی دریافت نکرده‌اند ۱۰ درصد از کدام قرارداد جریمه پرداخت می‌کنند؟

 لیگ یک به نفتی‌ها نمی‌آید
حالا صنعت نفت اصلی‌ترین گزینه سقوط است، حتی از دست فراز کمالوند هم کاری بر نمی‌آمد، درنتیجه تنها چیزی که می‌تواند صنعت نفت را به بقا امیدوار کند لغزش رقباست. فولاد، استقلال خوزستان، نساجی و صنعت نفت ۴ تیم قعرنشین جدول هستند و تقریبا شانس بقای نساجی و صنعت نفت از همه کمتر است‌. آنها به ترتیب با هوادار، مس، آلومینیوم، شمس آذر، ذوب‌آهن و تراکتور بازی دارند و به تمام امتیازات این بازی‌ها نیازمندند. تیم صنعت نفت درحال‌حاضر از ۲۴ بازی که برگزار کرده ۱۴ شکست را در کارنامه دارد. ۳ برد و ۷ تساوی برای این تیم نشان می‌دهند آنها حتی بیشتر از نصف مسابقات خود را شکست خورده‌اند و با ۱۶ امتیاز در رده شانزدهم جدول جای دارند. نفت سال‌هاست برای بقا می‌جنگند و به‌نظر می‌رسد امسال قرعه به نام آنها افتاده و تیم آبادانی‌های پرشور باید با لیگ برتر وداع کند. برای بقای صنعت نفت فقط معجزه لازم است. فصل قبل نیز معجزه آبادانی‌ها را در لیگ برتر حفظ کرد. برای مردم آفتاب سوخته جنوب که تنها دلخوشی‌شان هلهله کشیدن روی سکوهای ورزشگاه تختی است، خداحافظی با لیگ برتر ‌می‌تواند سخت‌ترین اتفاق سال جاری باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار