• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۲-۰۲ - ۲۳:۵۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
کاهش بودجه برخی آژانس‌های تحقیقاتی آمریکا نگران کننده است؛

چشم‌انداز تیره و تار علوم در آمریکا؟

لوایح نهایی آمریکا، چشم‌انداز تیره‌وتاری را برای وضعیت علمی این کشور ارائه کرده است و انتظار می‌رود موقعیت آمریکا نسبت به قبل هم ضعیف‌تر شود.

چشم‌انداز  تیره و تار علوم در آمریکا؟

 ندا اظهری، مترجم: در هفته‌های گذشته حرف و حدیث‌ها پیرامون بودجه آمریکا اوج گرفت و درنهایت  قطعنامه لایحه بودجه به امضای کنگره رسید که نگرانی‌هایی را برای جامعه علمی آمریکا به دنبال داشت. حذف برخی موسسات و آژانس‌ها از اختصاص بودجه و کاهش چشمگیر و حتی جزئی درصد بالایی از آژانس‌های پژوهشی و تحقیقاتی در آمریکا موضع علم و فناوری این کشور را به خطر انداخته و کارشناسان از تداوم این کاهش بودجه ابراز نگرانی کرده‌اند.

 به گزارش chemistryworld، با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری روی پژوهش‌های زیست پزشکی، هوش مصنوعی، محاسبات کوآنتومی، همجوشی، آموزش علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات و پزشکی در اولویت آمریکاست، با تصویب لایجه بودجه 2024، عملا کنگره بار دیگر یک گام از برتری جهانی علمی و فناوری بر سایر کشورها عقب‌تر خواهد افتاد. کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر کنگره نتواند بودجه دولت فدرال را تا 30 آوریل تامین کند، کاهش‌های خودکار و قابل توجهی در تحقیق و توسعه ایجاد خواهد شد که با توجه به پیشی گرفتن چین در سال‌های اخیر در حوزه‌های علمی، پیش‌بینی می‌شود آمریکا از نظر جایگاه تولید علم در دنیا وضعیت اسفناک‌تری پیدا کند. این کاهش، پیامدهای واقعی و ماندگاری برای پایه‌های علم و فناوری سلامت، اقتصاد و امنیت ملی آینده خواهد داشت. از کنگره خواسته شده تا پیش از پایان آوریل لوایح تخصیص‌یافته برای کل سال را تصویب کند تا اطمینان حاصل شود که آمریکا موقعیت برتر خود را در حوزه علم و فناوری حفظ می‌کند. در عین حال، تنها چند روز پس از امضای قطعنامه، نمایندگان کنگره از یک بسته بودجه 6 لایحه‌ای به‌عنوان گامی برای حذف برخی از آژانس‌ها از قطعنامه رونمایی کردند. به‌عنوان مثال، ائتلاف علمی که در بیش از 50 دانشگاه برتر پژوهشی دولتی و خصوصی آمریکا ارائه می‌شود، بیانگر این هشدار است که   برخی آژانس‌های علمی فدرال ازجمله بنیاد ملی علوم، پژوهش و نوآوری آمریکا محدود شده‌اند که همین امر مانع پیشرفت می‌شود. رئیس ائتلاف علمی در آمریکا معتقد است درحالی‌که روندهای مختلفی برحسب آژانس‌های مورد نظر پیش گرفته شده است، کاهش پیشنهادی برای آژانس‌های علمی فدرال مهم مانند بنیاد ملی علوم نگران‌کننده و مشکل‌آفرین خواهد بود. این روند، نرخ بودجه بنیاد ملی علوم را به کمتر از سطح مصوب در بودجه پایه آن کاهش می‌دهد. در این میان، رئیس انجمن دانشگاه‌های آمریکا ابراز خوشحالی کرده است که کنگره در مورد بسته لوایح ارائه شده به توافق رسیده است تا بخشی از دولت را تا پایان سال مالی 2024 تامین مالی کند اما به‌طور خاص، نسبت به بودجه پیشنهادی برای این بنیاد نگرانی‌های جدی وجود دارد. بودجه پیشنهادی برای بنیاد ملی علوم، ظرفیت بنیاد ملی علوم را تقریبا 500 میلیون دلار یا بیش از 5 درصد کمتر از سطح فعلی کاهش می‌دهد.
  یک سال بدون تغییر برای بودجه آمریکا
به عبارتی، آژانس‌های علمی در آمریکا خود را برای یک سال بودجه فشرده آماده می‌کنند که بر این اساس سقف مخارج سال مالی 2025 ثابت باقی خواهد ماند. اگرچه دولت بایدن برای بیشتر آژانس‌های علمی غیردفاعی خواستار افزایش بودجه شده، اما در برخی موارد، آنها تنها تا حد محدودی مشمول افزایش بودجه شده‌اند که بسیار ناچیز است. در حال حاضر، برخی از حامیان علم به امکان افزایش بودجه علمی کنگره از طریق قوانین ویژه امید بسته‌اند. باوجوداین، با توجه به اینکه کنگره در سال‌های اخیر بررسی‌های زیادی حول چنین قوانینی نوشته است، عملا گرایشی برای اقدام در راستای حمایت از آژانس‌ها مشاهده نمی‌شود. مقیاسی که از نظر هزینه‌ها و بودجه‌هایی که به آنها اختصاص داده شده، صورت می‌گیرد، نگرانی‌هایی را در مورد بدهی‌های مالی ایجاد می‌کند.

کاهش 8.3 درصدی بودجه NSF

 به گزارش science، در روزهای گذشته کنگره آمریکا 6 لایه هزینه‌های سال 2024 را تصویب کرد که کاهش قابل توجه بودجه ثابت برخی از آژانس‌های بزرگ پژوهشی فدرال را به دنبال داشت و این زنگ خطر بزرگی برای آمریکا به شمار می‌رود. در این میان، بنیاد ملی علوم (NSF) بزرگ‌ترین بازنده است که بودجه آن با کاهش 8.3 درصدی به 9 میلیارد و 60 میلیون دلار رسید که حدود 820 میلیون دلار در مقایسه با سال 2023 کمتر شده است. برنامه‌های علمی ناسا نیز در این کاهش بودجه سهیم بوده‌اند به‌طوری‌که بودجه آنها نیز با کاهش 5.9 درصدی به 7 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید. کنگره آمریکا همچنین هزینه‌های مرتبط با پژوهش را نیز در آژانس حفاظت از محیط‌زیست (EPA)، سازمان زمین‌شناسی آمریکا (USGS) و موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) کاهش داد. در این بین، هزینه‌های پژوهشی وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) ثابت باقی مانده است. دفتر علوم وزارت انرژی (DOE) یکی از معدود برنامه‌های پژوهشی است که عملکرد بهتری داشته و با افزایش 1.7 درصدی بودجه در لایحه هزینه‌های 2024 با 140 میلیون دلار افزایش در مقایسه با سال 2023 به 8 میلیارد و 240 میلیون دلار رسیده است. اما ناظران تاکید کرده‌اند که این افزایش بودجه باز هم نمی‌تواند به همگام شدن هزینه‌های وزارت انرژی با تورم کمک کند. کارشناسان و متخصصان سیاست‌های علمی آمریکا کاهش بودجه سازمان‌های پژوهشی مهم آمریکا را در مقابل سیاست حمایت از دانشمندان و مهندسان آمریکایی غیرمنطقی عنوان کردند. در حال حاضر، لوایح نهایی که بیانگر سازش انجام شده بین مجلس نمایندگان و سناست، به آژانس‌ها اطمینان مالی بیشتری می‌دهد. آنها حدود 460 میلیارد دلار در هزینه‌های دولتی یا حدود یک‌چهارم از یک هزار و 700 میلیارد دلاری را تامین می‌کنند که کشور در سال جاری صرف برنامه‌های به اصطلاح اختیار داخلی و نظامی خواهد کرد. این لوایح، هزینه‌های موسسه ملی بهداشت و وزارت دفاع را تعیین می‌کنند که دو سرمایه‌گذار بزرگ پژوهش‌ها در آمریکا محسوب می‌شوند.

9 میلیارد دلار افت بودجه بنیاد ملی علوم (NSF)

مقامات آژانس برای تعیین چگونگی رسیدگی به تخصیص کاهش 9 میلیارد دلاری که تقریبا 2 میلیارد و 300 میلیون دلار کمتر از 11 میلیارد و 300 میلیون دلار درخواستی کاخ سفید است، با تصمیمات دشواری روبه‌رو خواهند شد. کنگره در سال گذشته، بودجه NSF را از طریق هزینه‌های اضطراری که بخشی از بودجه معمولی به حساب نمی‌آید و بودجه اختصاص داده شده برای اداره جدید فناوری، نوآوری و مشارکت (TIP) آژانس است، با هدف سرعت بخشیدن به اکتشافات بازار، کاهش داد. اما قانون‌گذاران در مواجهه با شرایط سخت مالی از تکمیل این بودجه در سال جاری از طریق فرآیند منظم بودجه خودداری و به کاهش بودجه‌ها کمک کرده‌اند. آنها مسئولیت تصمیم‌گیری در مورد چگونگی تقسیم بودجه را به مدیر بنیاد ملی علوم سپردند. این امر، اداره جدید فناوری، نوآوری و مشارکت (TIP) را وادار می‌کند تا با سایر مراکز پژوهشی سنتی‌تر NSF برای بودجه‌های بیشتر رقابت کند.

کاهش 2 درصدی بودجه ناسا نسبت به 2023
به‌طورکلی، بودجه ناسا برای سال 2024 حدود 24 میلیارد و 875 میلیون دلار تعیین شده است که در مقایسه با بودجه سال 2023 با افت 2 درصدی همراه است. در این میان، بودجه حوزه‌های علوم زمین‌شناسی، اخترفیزیک، هلیوفیزیک و علوم زیستی تقریبا نسبت به سال گذشته ثابت باقی مانده و افزایش خفیفی پیدا کرده است. بودجه حوزه علوم سیاره‌ای ناسا نیز با کاهش 15 درصدی به 2 میلیارد و 700 میلیون دلار رسیده است. این آمارها بیانگر نگرانی کنگره از افزایش هزینه‌های مأموریت‌های اصلی ناسا به‌ویژه بازگشت نمونه مریخ (MSR) است؛ طرح جسورانه‌ای که برای جمع‌آوری سنگ‌های جمع‌آوری شده توسط مریخ نورد Perseverance و انتقال آن به زمین برای تجزیه‌وتحلیل نمونه‌ها برنامه‌ریزی شده است. طبق برنامه‌های موجود، انجام این مأموریت ممکن است تا 11 میلیارد دلار هزینه داشته باشد و این فشارها باعث شد که سنا در پیش‌نویس لایحه اعتبارات قبلی، طرح MSR را تهدید به لغو کند. اما به نظر می‌رسد که در لایحه بودجه‌ای که برای ناسا در سال 2024 ارائه شده، درخواست بودجه برای طرح MSR با کاهش 483 میلیون دلاری به ناسا تعلق گرفته است. این لایحه همچنین بر آژانس فشار می‌آورد تا مجموعه گسترده‌ای از مأموریت‌های خود را مانند مدارگرد Veritas Venus و «صورت فلکی دینامیک ژئوفضا» را حفظ کند و علاوه‌بر آن، حداقل سطوح هزینه را برای چند مأموریت در حال انجام ازجمله 360 میلیون دلار برای روتوکوپتر Dragonfly به تیتان، قمر بزرگ زحل و 210 میلیون دلار برای مأموریت «نقشه‌برداری از اجسام نزدیک به زمین» و تلسکوپ فضایی برای شناسایی سیارک‌های خطرناک الزامی می‌کند.

افزایش 140 میلیون دلاری برای وزارت انرژی آمریکا (DOE)
تخصیص 8 میلیارد و 240 میلیون دلاری به وزارت انرژی آمریکا در لایحه بودجه 2024 قریب به 540 میلیون دلار کمتر از میزان درخواست بایدن برای این وزارتخانه است. اما اگر مجموع بودجه اختصاص‌یافته به وزارت انرژی را در مقایسه با سال 2023 محاسبه کنیم، با افزایش 140 میلیون دلاری همراه است. بخش اعظمی از این افزایش بودجه که 92 میلیون دلار را شامل می‌شود، به طرح علوم انرژی پایه این وزارتخانه تعلق گرفته که بودجه آن با افزایش3.6 درصدی به 2 میلیارد و 620 میلیون دلار رسیده است. برنامه‌های فیزیک همجوشی و انرژی بالا نیز در همین محدوده با افزایش 3 درصدی بودجه روبه‌رو شده‌اند که میزان بودجه این دو طرح به ترتیب به 790 میلیون دلار و یک میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده است. محاسبات پیشرفته، تحقیقات زیست‌شناسی و محیط‌زیست و برنامه‌های فیزیک هسته‌ای همگی با کاهش بودجه مواجه شده‌اند که بیشترین نرخ کاهش 4.9 درصدی است که با کاهش 52 میلیون دلاری به یک میلیارد دلار برای برنامه‌های محاسباتی رسیده است.
   بودجه 6 و نیم میلیارد دلاری سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA)
هزینه‌های سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) در لایحه بودجه 2024 آمریکا با اندکی افزایش روبه‌رو شده و به 6 میلیارد و 400 میلیون دلار رسیده است. اما این دستاوردها در بازوی پژوهشی اولیه آژانس قرار نداشته است؛ چراکه بودجه عملیاتی این سازمان از 687 میلیون دلار به 656 میلیون دلار کاهش یافته است. هزینه‌های مربوط به پژوهش‌های آب و هوایی تا حد زیادی ثابت باقی مانده اما در این میان، برنامه‌ها و طرح‌های مختلف سازمان با روند کاهشی همراه شده‌اند به‌طوری‌که بودجه اختصاص‌یافته به برنامه کالج ملی دریای «گرنت» با 10 میلیون دلار کاهش به 80 میلیون دلار رسید. علاوه‌بر این، بودجه تخصیص‌یافته به طرح مشاهدات اقیانوسی از 56 میلیون دلار به 52 میلیون و 500 هزار دلار افت نشان می‌دهد و در آخر نیز طرح مشارکت ملی اقیانوس‌شناسی از بودجه 7 میلیون دلاری به 2 میلیون و 500 هزار دلاری کاهش یافته است.

   افت 2.8 درصدی بودجه سازمان زمین‌شناسی آمریکا (USGS)
سازمان زمین‌شناسی آمریکا (USGS) نیز از دیگر سازمان‌هایی است که طبق لایحه بودجه 2024 با کاهش همراه بوده است به‌طوری‌که بودجه این سازمان با کاهش 2.8 درصدی و افت 42 میلیون دلاری بودجه نسبت به سال 2023 مواجه شده است. بنابراین بودجه 2024 این سازمان به یک میلیارد و 460 میلیون دلار رسید. این نرخ بودجه قریب به 33 میلیون دلار پایین‌تر از میزان درخواست شده از سوی کاخ سفید است. این لایحه، سازمان زمین‌شناسی آمریکا را ترغیب به پیشبرد پروژه‌های خود می‌کند. به‌عنوان مثال می‌توان به طرح این سازمان در نقشه‌برداری از منابع لیتیوم در آمریکا اشاره کرد که دست‌کم 2 میلیون دلار برای کاوش در استفاده از سازندهای زمین‌شناسی در امتداد فلات قاره خارجی برای جذب دی اکسید کربن به‌عنوان اصلی‌ترین گاز موثر در گرمایش سیاره زمین نیاز است.
   10 درصد افت بودجه موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST)
اگرچه بودجه کلی موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) در مقایسه با بودجه یک میلیارد و 627 میلیون دلاری در سال 2023 با افت 10 درصدی به یک میلیارد و 460 میلیون دلار رسیده است، به نظر می‌رسد بودجه حساب خدمات و پژوهشی‌های علوم و فنی این موسسه از 953 میلیون دلار در سال 2023 با افزایش 13.33 درصدی به یک میلیارد و 80 میلیون دلار در سال جاری افزایش رسیده است. با وجوداین، این میزان شامل 222 میلیون و 800 هزار دلار به‌عنوان هزینه‌های اختصاصی یا پروژه‌هایی است که توسط اعضای کنگره بدون دخالت NIST برای تامین مالی انتخاب شده‌اند. ازجمله نکات برجسته این آژانس، اختصاص بودجه 10 میلیون دلاری برای تاسیس یک موسسه جدید ایمنی هوش مصنوعی و تمرکز مستمر بر فناوری‌های نوظهور ازجمله هوش مصنوعی، علوم کوآنتوم، بیوتکنولوژی و ارتباطات پیشرفته است. در این لایحه همچنین 168 میلیون دلار برای ساخت‌وساز اختصاص داده شده که 88 میلیون دلار آن صرف تعمیرات اساسی در آزمایشگاه‌های NIST در نظر گرفته شده است.

   ثبات بودجه وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) در 2024
در میان کاهش بودجه‌هایی که در لایحه امسال مطرح شده، بودجه اختصاص‌یافته به وزارت کشاورزی آمریکا با 3 میلیارد و 500 هزار دلار مانند سال 2023 تقریبا ثابت مانده است. اما حوزه علوم داخلی در این وزارتخانه به لطف تخصیص بودجه درخواستی قانون‌گذار برای پروژه‌های خاص 2.5 درصد رشد داشته و بودجه آن به یک میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده است. منبع اصلی کمک‌های مالی رقابتی برای محققان دانشگاهی، راه‌های ابتکاری پژوهش‌های کشاورزی و موادغذایی با کاهش 2.2 درصد به 445 میلیون دلار رسیده است.

44 میلیون دلار کاهش بودجه برای آژانس حفاظت از محیط‌زیست (EPA)
بودجه کلی آژانس حفاظت از محیط‌زیست (EPA) در مقایسه با سال 2023 با افت 10 درصدی یا یک میلیارد دلاری همراه خواهد بود که رقم بودجه این آژانس را به 9 میلیارد و 200 میلیون دلار می‌رساند. برنامه علم و فناوری این مرکز وضعیت بودجه‌ای بهتری دارد به‌طوری‌که با کاهش 5.5 درصدی که افت 44 میلیون دلاری را به همراه دارد، بودجه‌ای بالغ بر 758 میلیون دلار را دریافت می‌کند. این تقریبا 100 میلیون دلار کمتر از میزان بودجه درخواستی از سوی کاخ سفید است.
   حذف 10 میلیون دلار از بودجه NIH
موسسه ملی بهداشت (NIH) که تامین‌کننده بودجه تحقیقات پایه در دانشگاه‌های آمریکا محسوب می‌شود هم مانند سایر آژانس‌های علمی این کشور از جانب کنگره تحت فشار قرار گرفته و برای بهبود عملیات خود در زمینه‌های مختلف از نظر بودجه‌ای دچار مشکل می‌شود. به‌عنوان بخشی از لایحه بودجه سالانه NIH، برای سال مالی جاری، این بودجه منجر به حذف حداقل 10 میلیون دلار برای تامین مالی آزمایشگاه‌ها شده و به نظر می‌رسد نرخ بودجه امسال این موسسه بدون تغییر نسبت به سال قبل حدود 49 میلیارد دلار باشد. از دیگر حوزه‌هایی که این آژانس در نظر داشت با افزایش بودجه امسال نسبت به رونق آن اقدام کند، بهبود کیفیت کارآزمایی بالینی و کاهش بار اداری روی پژوهشگران است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار