• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۲-۰۲ - ۰۴:۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد؛

۲۰ واقعیت استارتاپ‌های دنیا

در گزارش پیش‌رو به‌رغم تازه‌ترین آمارهایی که از موفقیت و شکست استارتاپ‌ها ارائه‌شده، به معرفی برترین استارتاپ‌های یونیکورن و هزینه راه‌اندازی استارتاپ‌ها براساس حوزه فعالیت، بودجه‌های دریافتی استارتاپ‌ها، فعالیت شرکت‌های استارتاپی برحسب حوزه و... پرداخته شده است.

۲۰ واقعیت استارتاپ‌های دنیا

ندا اظهری، مترجم: راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا به‌ویژه در سال‌های اخیر هم راهی جهت ایجاد اشتغال برای جوانان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی شده که به‌دنبال فرصتی به منظور شکوفایی و رشد استعدادهای خود هستند و نیز راهی برای درآمدزایی و توسعه تولید و رشد علم و فناوری به‌شمار می‌رود اما آنچه از دید بسیاری از مدیرانی- که به‌دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید هستند- دور می‌ماند، این است که شکست واژه آشناتری از موفقیت برای استارتاپ‌هاست، به‌طوری‌که تنها 10 درصد آنها در مسیری که آغاز کرده‌اند، موفق می‌شوند. در گزارش پیش‌رو به‌رغم تازه‌ترین آمارهایی که از موفقیت و شکست استارتاپ‌ها ارائه‌شده، به معرفی برترین استارتاپ‌های یونیکورن و هزینه راه‌اندازی استارتاپ‌ها براساس حوزه فعالیت، بودجه‌های دریافتی استارتاپ‌ها، فعالیت شرکت‌های استارتاپی برحسب حوزه و... پرداخته شده است.

90 درصد استارتاپ‌ها شکست می‌خورند

آمارها حکایت از آن دارند که از هر 10 استارتاپی که در دنیا فعالیت می‌کنند، 9 استارتاپ شکست می‌خورند، به‌عبارتی نرخ شکست استارتاپ‌ها در دنیا 90 درصد است. کمتر از یک درصد از این شرکت‌های نوپا با مدیریتی که دارند، قصد دارند در فهرست استارتاپ‌های یونیکورن (تک‌شاخ) قرار گیرند. به‌نظر می‌رسد بیشتر کسب‌وکارهای فعال در صنایع 10 سال پس از تاسیس با شکست مواجه می‌شوند. از این رو با گذر زمان، 90 درصد کسب‌وکارهای نوپا موفق به ادامه مسیر خود نمی‌شوند و از جمع 10 استارتاپی که شکل می‌گیرند، تنها یک استارتاپ زنده می‌ماند و به بقای خود ادامه می‌دهد. درواقع تنها 10 تا 20 درصد آنها در درازمدت به استارتاپ‌های موفق تبدیل می‌شوند. افرادی که برای نخستین‌بار کسب‌وکاری را راه می‌اندازند باید از این موضوع مطلع باشند که تنها 18 درصد شانس موفق شدن در کسب‌وکار خود را دارند. درحالی‌که آن دسته از صاحبان استارتاپ‌ها که تجربه شکست در گذشته را دارند، احتمال موفقیت بالاتری معادل 20 درصد را در راه‌اندازی استارتاپ پیدا می‌کنند. بیشتر صاحبان استارتاپ‌های موفق ادعا می‌کنند صلاحیت‌ها و تجربه‌های مربوط را برای اداره کسب‌وکار خود در اختیار دارند.

با گذر زمان احتمال شکست بیشتر می‌شود
نرخ پایین موفقیت استارتاپ‌ها ماحصل سرمایه‌گذاری، رقابت، عدم‌آگاهی از بازار و موارد دیگر است و یک‌سوم شکست استارتاپ‌ها به‌دلیل نبود تقاضا برای محصول رخ می‌دهد. اما به‌طورکلی بیشترین دلیل عدم موفقیت استارتاپ‌ها این است که به‌خوبی برای ورود به آن برنامه‌ریزی و تحقیق نکرده‌اند. علاوه‌بر این، بیشتر استارتاپ‌های جدید توسط بنیانگذارانی راه‌اندازی می‌شود که تجربه‌ای برای این کار نداشته‌اند و بیشتر عملکردهای خود را برحسب آزمون و خطا پیش‌می‌برند. درعین‌حال احتمال شکست استارتاپ‌ها بین سال‌های دوم تا پنجم به 70 درصد می‌رسد بیانگر آن است که نرخ شکست استارتاپ‌ها در گذر زمان بیشتر می‌شود.

آمریکا بیشترین دارنده استارتاپ در دنیا

به گزارش demandsage، بیش از 150 میلیون استارتاپ در دنیا حضور دارند که بیشترین تعداد آنها در آمریکا فعالیت می‌کنند. در این بین 1361 استارتاپ در دنیا نشان یونیکورن یا تک‌شاخ را به خود اختصاص داده‌اند. هرسال قریب به 50 میلیون استارتاپ در دنیا تاسیس می‌شوند و این بدان معناست که به‌طور متوسط روزانه 137 هزار استارتاپ راه‌اندازی می‌شوند که بیشتر آنها پیش از رسیدن به مرحله‌ای که بتوانند به‌خوبی به وضعیت تثبیت برسند، شکست می‌خورند. تنها 10 درصد می‌توانند در درازمدت ماندگار شوند و به فعالیت خود ادامه دهند. آمریکا بیشترین تعداد استارتاپ‌ها را در دنیا از آن خود کرده، به‌گونه‌ای که 77927 استارتاپ در آمریکا حضور دارند که سروکله بیشتر این کسب‌وکارهای نوپا از سیلیکون‌ولی پیدا شده است. بعد از آمریکا، هند با 16323 استارتاپ دومین تعداد بالای کسب‌وکارهای نوپا را به خود اختصاص داده است. همچنین انگلیس با 7070 استارتاپ، کانادا با 3870 و استرالیا با 2792 استارتاپ در رده‌های سوم تا پنجم از نظر دربرگرفتن تعداد استارتاپ‌ها قرار گرفته‌اند. علاوه‌بر این اندونزی با 2561 استارتاپ، آلمان با 2441، فرانسه با 1649، اسپانیا با 1490 و برزیل با 1184 استارتاپ در رده‌های ششم تا دهم جدول جا خوش کرده‌اند.

شکست استارتاپ‌ها در کدام مناطق جغرافیایی بیشتر است؟

با توجه به آمار بالایی که آمریکا از نظر دربرگیری استارتاپ‌ها در دنیا در اختیار دارد، بنابراین می‌توان انتظار داشت رقم شکست کسب‌وکارهای نوپا هم در آن بالا باشد. طبق آمار به‌دست آمده، 80 درصد استارتاپ‌ها در آمریکا با شکست مواجه می‌شوند و تنها 20 درصد از آنها موفق به ادامه مسیر می‌شوند. به‌نظر می‌رسد کانادا و فرانسه هم آمار مشابهی از شکست استارتاپ‌ها مانند آمریکا دارند و 80 درصد نرخ شکست و 20 درصد نرخ موفقیت دارند. اما از قرار معلوم آفریقای جنوبی بالاترین نرخ شکست استارتاپ‌ها را در دنیا در اختیار دارد، به‌طوری‌که 86 درصد استارتاپ‌های آن با شکست مواجه می‌شوند و تنها 14 درصد از آنها موفقیت را تجربه می‌کنند. کارشناسان بیشترین علت شکست را کمبود بودجه، موانع نظارتی، کسری زیرساخت، نظارت محدود، مسائل مربوط به صرفه‌جویی، بازاریابی و عدم موفقیت در برندینگ عنوان کرده‌اند. در این بین انگلیس با 70 درصد شکست و 30 درصد موفقیت استارتاپ‌ها روبه‌رو هستند. این رقم برای آلمان، به ترتیب 75 و 25 درصد عنوان شده است. میزان شکست کسب‌وکارهای نوپا در سوئیس 65 درصد و نرخ موفقیت نیز 35 درصد است. همچنین 75 درصد استارتاپ‌ها در استونی شکست خورده و تنها 25 درصد موفق می‌شوند. علاوه‌بر این 70 درصد استارتاپ‌های هنگ‌کنگی و سنگاپوری در معرض شکست قرار می‌گیرند و تنها 30 درصد شانس موفقیت پیدا می‌کنند. در استرالیا 75 درصد استارتاپ‌ها با شکست مواجه می‌شوند و تنها 25 درصد در مسیر موفقیت قرار می‌گیرند.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین