• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۶-۰۹-۱۳ - ۱۴:۴۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
وضعیت مبهم میزبانی از سعودی

سردرگمی در کمیته روابط بین‌الملل

کاملا واضح است که میان دو کشور وضعیت ابهام‌برانگیزی حاکم است. یعنی نه سعودی‌ها می‌دانند که باید به ایران بیایند و نه ایرانی‌ها می‌دانند که حق میزبانی‌شان بازگشته است. شاید علی کفاشیان که حالا از روسیه به تهران بازگشته بتواند شفاف در این‌باره توضیح بدهد.

سردرگمی در کمیته روابط بین‌الملل

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، ایران میزبان نماینده‌های سعودی در کشور خواهد بود یا باید در کشور ثالث مقابل آنها قرار بگیرد؟ حتی کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال هم سردرگم شده و هر چه گزارشی که روی سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا منتشر شده را ترجمه می‌کنند در آن به میزبانی ایران از تیم‌های سعودی برنمی‌خورند! ماجرا چیست؟ آیا قرار است تنها قطر که در مناقشه با کشورهای امارات و عربستان است از امتیاز میزبانی بهره بگیرد و ایران همچنان در کشور ثالث مقابل تیم‌های سعودی و احتمالا اماراتی قرار می‌گیرد یا اینکه آن گزارش مندرج درسایت AFC ایراد دارد؟

در جلسه‌ای که اخیرا در کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار شد تنها علی کفاشیان به نمایندگی از کشورمان در نشست تصمیم‌گیری برای چگونگی برگزاری بازی‌های ایران و عربستان حضور داشت و مهدی تاج درگیر حضور در نشستی پیرامون برگزاری مسابقات بود.

بنابراین فقط علی کفاشیان است که می‌تواند درباره حکمی که کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره مناقشه فوتبالی میان ایران و عربستان داده نظرنهایی را به افکار عمومی منتقل کند که کفاشیان نیز قرار بود دیروز به تهران باز‌گردد. قرار بود او طبق برنامه از مالزی راهی روسیه شود تا در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی فوتبال که شب جمعه انجام شد، حضور داشته باشد. بنابراین تا بازگشت او به ایران و اظهارنظر رسمی در این‌باره باید منتظر ماند. البته کفاشیان در آخرین صحبت‌هایی که با رسانه‌ها داشته اعلام کرده که فیفا تاکید به حفظ میزبانی تیم‌ها داشته است اما او مشخصا درباره اینکه آیا ایران هم در دایره تیم‌هایی که می‌توانند ازحق میزبانی برخوردار باشند قرار می‌گیرد، چیزی نگفته.

کفاشیان فقط کلی‌گویی کرده و به این نکته اشاره داشته که اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال تاکید بر دخالت نداشتن سیاست در ورزش داشته است. از طرفی گفته می‌شود این حق میزبانی تنها برای کشور قطر لحاظ شده چراکه رئیس کمیته مسابقات AFC  فردی از کشور قطر است و تلاش بسیاری در راستای حفظ منافع تیم ملی کشورش داشته و درباره ایران کوششی به خرج نداده است.

نکته پراهمیت ماجرا آنجاست که وقتی AFC گزارشی درباره نحوه میزبانی تیم‌ها منتشر می‌کند هیچ اشاره‌ای به نام ایران ندارد. اینکه چرا در این گزارش نامی از ایران برده نشده مساله‌ای است که حتی ذهن کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال را هم به خود مشغول کرده و آنها اکنون نمی‌دانند که میزبانی فوتبال ایران در رقابت‌های باشگاهی آسیا را رسما اعلام کنند یا خیر. البته اظهاراتی که از سوی مقامات سعودی در این‌باره شنیده ‌می‌شود نیز هیچ نشانه‌ای از برگزاری بازی در کشور ثالث ندارد.

روز گذشته فدراسیون فوتبال عربستان رسما اعلام کرد که بازی با تیم‌های ایران و قطر را به صورت رفت و برگشت برگزار نمی‌کنیم. بدون شک اگر به آنها گفته شده بود که بازی با ایران و قطر در کشور ثالث برگزار می‌شود، هیچ اظهارنظری در این‌باره انجام نمی‌دادند یا رسما اعلام پیروزی می‌کردند. اما آنها نیز مدام در حال تکرار موضع قبلی خود هستند و حتی رئیس یکی از باشگاه‌های اماراتی نیز صراحتا گفته است که قطعا به ایران سفر نخواهد کرد.

کاملا واضح است که میان دو کشور وضعیت ابهام‌برانگیزی حاکم است. یعنی نه سعودی‌ها می‌دانند که باید به ایران بیایند و نه ایرانی‌ها می‌دانند که حق میزبانی‌شان بازگشته است. شاید علی کفاشیان که حالا از روسیه به تهران بازگشته بتواند شفاف در این‌باره توضیح بدهد.

 

* نویسنده : حمیدرضا عرب روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها