• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۶-۰۸-۰۹ - ۱۴:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
5 کتابی که دانشجویان در اربعین نباید از دست بدهند

از «سقای آب و ادب» تا «نامیرا»یی که راه نشان می‌دهد

قطعا زوار در طول مسیر پیاده‌روی و در زمان‌های استراحت‌شان می‌توانند با خواندن کتاب‌هایی با موضوع عاشورا چه آثاری که در قالب رمان منتشر شده‌اند و چه آثاری که دربرگیرنده سخنرانی‌ها هستند، بیش از پیش حال و هوای اربعین حسینی را درک و با وقایع آن دوران آشنا شوند.

از «سقای آب و ادب» تا «نامیرا»یی که راه نشان می‌دهد

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، هرچند بسیاری از زوار امام حسین (ع) با پای پیاده به خود را به کرب و بلای حسین می‌رسانند و خستگی زیادی را نیز برای خود می‌خرند، ولی قطعا در طول مسیر پیاده‌روی و در زمان‌های استراحت‌شان می‌توانند با خواندن کتاب‌هایی با موضوع عاشورا چه آثاری که در قالب رمان منتشر شده‌اند و چه آثاری که دربرگیرنده سخنرانی‌ها هستند، بیش از پیش حال و هوای اربعین حسینی را درک و با وقایع آن دوران آشنا شوند. در ذیل به معرفی پنج کتاب برتر در حوزه عاشورای حسینی می‌پردازیم؛ کتاب‌هایی که خواندن آنها به همه توصیه می‌شود.

 «نامیرا» مخاطب را با فتنه آشنا می‌کند

رمان «نامیرا» نوشته صادق کرمیار که توسط انتشارات نیستان منتشر شده، یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که تا به امروز در حوزه رمان و با موضوع عاشورا نوشته شده؛ اهمیت این اثر تا جایی است که مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهای خصوصی خود در ارتباط با این کتاب فرموده بودند: «هرکسی می‌خواهد فتنه‌ اخیر را بشناسد، این کتاب را بخواند.»
در قسمتی از این رمان آمده است: «سواری در گذرهای اصلی کوفه به تاخت می‌رفت.
 از چند گذر عبور کرد و جلوی در خانه شبث ‌بن ربعی که رو به باغ بزرگی داشت، ایستاد. لَختی دوروبر را نگاه کرد و وارد خانه شد. غلام شبث در باغ مشغول کار بود که سوار را دید و به سوی او آمد. شبث بن ربعی از خانه بیرون آمده و سوار به او سلام کرد و خبری به او رساند....»

 «شماس شامی» را از دست ندهید

کتاب «شماس شامی» نوشته مجید قیصری که در سال ١٣٩٠ توسط نشر افق منتشر شده، روایت کربلا در شام است که نویسنده، داستان را از زبان یک خدمتکار رومی نقل می‌کند. مجید قیصری توانست برای نگارش این کتاب رتبه دوم را در جایزه جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، در بخش ادبیات داستانی بزرگسال با موضوع آزاد به دست آورد.
در بخشی از این کتاب آمده است:
 «از یکی از سربازان کنار دستی‌ام پرسیدم: «پس اسرا را کی می‌آورند؟»
 گفت: «مگر نمی‌بینی؟»
-«همین؟ لشکری چند هزار نفره دستاوردش این است؟
باورش برایم سخت بود. ولی انگار برای سربازان قصر و مردمی که به تماشا ایستاده بودند، هیچ جای تعجب نبود. شاید به این علت که از همه چیز اطلاع نداشتند.»
 

 علیرضا قزوه می‌گوید و مخاطب می‌گرید
 
«من می‌گویم، شما بگریید» مجموعه‌ای از مرثیه‌های عاشورایی است که توسط علیرضا قزوه در قالب پنج فصل و 263 صفحه گردآوردی شده است. مرثیه‌های عاشورایی کتابی از سیف فرغانی، مولانا جلال‌الدین بلخی، محتشم کاشانی، اقبال لاهوری و شاعران صاحب اثر معاصر همچون حمید سبزواری، و ده‌ها شاعر معروف و مشهور معاصر و شاعران نوقلم، تشکیل شده است.
علیرضا قزوه فصل اول این مجموعه را به این حسین کیست، با کربلا، با حسین، و فصل دوم را‌ ای پدر جان همرهان بستند بار، به شهیدان هاشمی، حضرت علی‌اصغر، حضرت علی‌اکبر و حضرت ابوالفضل العباس(ع) اختصاص داده است. وی در فصل سوم به ناله عشق است و آتش می‌زند و فصل چهارم را به گودال قتلگاه پر از بوی سیب بود (یک شب و روز عاشورا) و فصل پنجم را به بعد از عاشورا (زینب اسیری رفت و ما بر جای بودمین) اختصاص داده است.
 

 ادبی که باید از سقا یاد گرفت

«سقای آب و ادب» اثری متفاوت از سیدمهدی شجاعی است که توسط انتشارات نیستان منتشر شده و نویسنده در این رمان، روایتی از زندگی حضرت عباس(ع) را در 10 فصل با عناوین عباسِ علی، عباسِ ام‌البنین، عباسِ عباس، عباسِ سکینه، عباسِ مواسات، عباسِ زینب، عباسِ ادب، عباسِ حسین، عباسِ فرشتگان و عباسِ فاطمه به تصویر کشیده است. در بخشی از این رمان می‌خوانیم: «... شریعه فرات، پیش روست و چند هزار سوار دشمن پشت سر... سوار تشنه لب، لحظه به لحظه به آب نزدیک‌تر می‌شود، با مشک خالی بر دوش و شمشیری در دست و لبخندی شیرین بر لب. لبخند، لب‌های ترک‌خورده‌اش را به خون می‌نشاند. اسب در زیر پایش، به عقابی می‌ماند که مماس با زمین پرواز می‌کند. آنقدر رعنا و رشید و بلندبالاست که اگر پا از رکاب بیرون کشد، سرانگشتانش، خراش بر چهره زمین می‌اندازد.
 

  «٧٢ سخن عاشورایی»
 
اگر کسی می‌خواهد از حوزه رمان و داستان با موضوع عاشورا فاصله بگیرد، می‌تواند کتاب «٧٢ سخن عاشورایی» که گزیده‌ای از بیانات حضرت
 آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) درباره مسائل مختلف مربوط به نهضت حسینی بوده و از خرداد 1368 تا تیرماه 1390 در محافل و مجالس گوناگون توسط دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) منتشر شده، انتخاب کند.
در بخشی از این کتاب آمده است:
«در قضیه حرکت عاشورا، نکات بسیار زیادى هست که اگر دنیاى اسلام و متفکرین جهان اسلام درباره آنها از ابعاد مختلف بررسى کنند، راه‌هاى زندگى اسلامى و تکلیف نسل‌هاى مسلمان در شرایط مختلف، از این حادثه و آنچه ‏که از مقدّمات و موخّرات، آن را احاطه کرده است، معلوم خواهد شد.»

 

* نویسنده : زهرا رمضانی خبرنگار گروه دانشگاه

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها