• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۶-۰۶-۰۹ - ۱۴:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
سردرگمی و عدم اطلاع خریداران گوشی‌های موبایل از گارانتی‌ها

ضمانت‌هایی که راه به جایی نمی‌برند

گارانتی‌های اصلی گوشی‌های تلفن همراه هیچ حادثه‌ای از قبیل ضربه و شکستگی، نفوذ آب یا نوسانات برق را شامل نمی‌شود، اما برخلاف بسیاری از باورها، این شرایط کاملا معادل شرایط گارانتی است که در سایت‌های اصلی گوشی‌های تلفن همراه می‌بینیم.

ضمانت‌هایی که راه به جایی نمی‌برند

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام خرید گوشی در میان تنوع گارانتی‌های ارائه‌شده دچار سردرگمی شده‌اید و نتوانسته‌اید به درستی گارانتی مناسبی را برای گوشی خریداری شده انتخاب کنید. خدمات محدودی که گارانتی‌ها ارائه می‌دهند و بیمه‌هایی که عده‌ای از شرکت‌ها آنها را تبلیغ می‌کنند، همگی باعث تشویش و دودلی در انتخاب گارانتی مناسب می‌شود. بعد از خرید گوشی دردسرها تازه شروع می‌شود و از آنجایی که گارانتی‌های رسمی گوشی‌های موبایل خدمات قابل‌توجهی ارائه نمی‌دهند، با بروز مشکلی جدی برای گوشی، هیچ گارانتی‌ای مشکل ایجاد‌شده را برعهده نمی‌گیرد. بروز مشکلاتی از جمله شکستگی، ضربه و نفوذ آب به داخل گوشی از جمله مهم‌ترین و حساس‌ترین نکاتی است که هیچ بیمه‌ای نسبت به آن وظیفه گارانتی محصول را عهده‌دار نمی‌شود؛ این در حالی است که کاربران مبالغ بالاتری را پرداخت می‌کنند تا در صورت بروز مشکل برای گوشی، از خدمات پس از فروش آن بتوانند استفاده کنند، غافل از اینکه موارد مشمول گارانتی، بسیاری از موارد موردنیاز کاربران را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

برای جویا شدن نحوه کار گارانتی‌های گوشی‌های موبایل و سرویس‌دهی آنها به کاربران، در بازار موبایل تهران گشتی زدیم و نظر چند نماینده گارانتی معتبر این مرکز را جویا شدیم که ماحصل آن را در این گزارش می‌خوانیم.

 سامسونگ و گارانتی‌هایش

«سرخه» از کارمندان سامسونگ می‌گوید: «مایکروتل نمایندگی خود سامسونگ است و غیر آن، سامتل، همراه سرویس، اینترنشنال و هماهنگ هم وجود دارد. مایکروتل، 18 ماه خدمات پس از فروش و یک هفته تعویض را به خریدار ارائه می‌دهد و خریدار تا یک هفته فرصت دارد در صورت بروز مشکل برای گوشی، آن را به نمایندگی‌های رسمی ارجاع داده و در صورت تایید نقص گوشی، جایگزین دیگری دریافت کند. خریداران می‌توانند قبل از خرید محصول با شماره 42132 تماس بگیرند و اسم و فامیل، شماره موبایل و شماره دستگاه را بخوانند تا از گارانتی دستگاه مطلع شوند. پیش از این، سامسونگ مجهز به سیستمی بود که گارانتی گوشی‌های موبایل را چک می‌کرد، اما در حال حاضر چنین سیستمی موجود نیست. اگر تماس کاربران با شماره گفته‌شده مقدور نباشد، می‌توانند شماره سریال دستگاه را به شماره 300042132 پیامک کنند. سپس گوشی با هر مشکلی روبه‌رو شود، کاربران می‌توانند از 18 ماه گارانتی و یک هفته تعویض بهره‌مند شوند. در صورتی که فرصت یک هفته تعویض به پایان برسد، خود فروشگاه گوشی را تعویض می‌کند و ما تنها آن را تایید می‌کنیم که دستگاه باید باز شود تا اقدامات لازم صورت گیرد.» او در ادامه گفت: «پیش از این، گارانتی مایکروتل تا یک ماه مهلت تعویض داشت، اما در حال حاضر تنها یک هفته را برای تعویض مهلت تعیین کرده است. در این میان، تمام گارانتی‌ها تا یک هفته مهلت تعویض دارند ولی گارانتی سامتل تا یک ماه تعویض را متقبل می‌شود که توسط فروشگاه صورت می‌گیرد. گارانتی‌ها در واقع تفاوتی با یکدیگر ندارند، اما نمایندگی‌ها به دلیل مالیات، عوارض و اصلی بودن دستگاه، 100 تا 200 هزار تومان بالاتر می‌فروشند و مغازه‌دارها چون بر سر فروش محصولات خود رقابت دارند و محصول خود را با گارانتی‌های مختلف می‌فروشند، به قیمت دلار کار می‌کنند.

شکستگی، آب‌خوردگی، رطوبت و برنامه شامل گارانتی نیست. چنانچه خود دستگاه مشکلی پیدا کند شامل 18 ماه گارانتی و یک هفته تعویض می‌شود. علاوه‌بر گارانتی که روی گوشی در اختیار خریداران قرار می‌گیرد، نوعی بیمه هم وجود دارد که کاربران در صورت تمایل با پرداخت هزینه‌ای می‌توانند گوشی خود را در برابر حوادثی چون شکستگی، آب خوردگی، سوختن دستگاه یا دزدیده شدن آن که مشمول گارانتی گوشی‌ نمی‌شود، بیمه کنند که تحت عنوان بیمه حوادث در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

 گارانتی سونی همگام با گوشی‌های دیگر

محمد اسماعیلی، سرپرست خدمات سونی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»، گارانتی سامتل را از معتبرترین گارانتی‌های گوشی‌های سونی دانست.

 به گفته او، «هنگام خرید گوشی‌های سونی، تا یک سال خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را در صورتی که شرایط گارانتی را داشته باشد به خریدار عرضه می‌کنیم. اما وارد آمدن ضربه به گوشی و شکستن آن شامل گارانتی نمی‌شود. در آن دسته گوشی‌های سامسونگ که مقاوم در برابر آب هستند نیز در صورتی که آب به داخل گوشی نفوذ کرده باشد، متخصصان آن را بررسی می‌کنند و اگر بیش از حد تعیین‌شده در گارانتی زیر آب قرار گرفته باشد یا مشکل از کاربر بوده، شامل گارانتی نمی‌شود. شرایط گارانتی که به خریداران اعلام می‌شود، مطابق با شرایطی است که از سوی نمایندگی ابلاغ می‌شود و ما هم در اختیار خریداران و کاربران قرار‌می‌دهیم».

 اپل‌دارها هم گارانتی می‌شوند

گوشی‌های آیفون از پرطرفدارترین گوشی‌هایی است که در دست کاربران جابه‌جا می‌شود، ولی یکی از مشکلاتی که کاربران گوشی‌های اپل تا مدت‌ها پیش با آن دست به گریبان بودند، نبود گارانتی و خدمات پس از فروش اپل در ایران بود و در صورت بروز مشکل برای گوشی‌های آیفون، عملا کاری نمی‌توانستند انجام دهند. اما گویی چند وقتی است که چند نمایندگی در داخل کشور، به کاربران آیفون خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند. امیرشایان قدکیان‌زاده، یکی از فروشنده‌های محصولات اپل به خبرنگار فرهیختگان گفت: «از حدود 6 ماه تا یک سال پیش، 9 شرکت اعلام آمادگی کردند که خدمات پس از فروش گوشی‌های اپل را در داخل کشور عرضه کنند. از این بین، تنها دو شرکت در حال حاضر فعال هستند. شرکت‌های مدیاپردازش و سیب طلایی هوشمند، دو شرکتی هستند که در داخل خدمات ارائه می‌دهند. مدیاپردازش 18 ماه خدمات به مشتری ارائه می‌کند، به طوری‌که اگر در یک سال اول، دستگاه به هر دلیلی مشکلی پیدا کند، گوشی قابل تعویض است، اما ضربه‌خوردگی و شکستگی شامل گارانتی نمی‌شود. سیب طلایی هوشمند تنها یک سال خدمات و یک ماه تعویض ارائه می‌دهد. خریدار هنگام خرید می‌تواند با پرداخت حدود 150 تا 200 هزار تومان گوشی اپل خود را گارانتی کند». او در پاسخ به این سوال که تفاوت گارانتی در ایران و خارج از کشور چیست، گفت: «در ایران و خارج از کشور هیچ تفاوتی نمی‌کند بلکه اینجا جا افتاده است که گارانتی در ایران ضعیف عمل می‌کند، در صورتی که همه جای دنیا شکستگی گوشی و ضرب‌خوردگی به هیچ‌وجه شامل گارانتی نمی‌شود، بلکه در صورت ارائه خدمات، از کاربر هزینه دریافت می‌کنند. گارانتی حوادثی که در کنار گارانتی اصلی به کاربران معرفی می‌شود، همان بیمه است که در صورت بروز حوادثی چون دزدیده شدن، شکستگی، نفوذ آب و... در قبال کم کردن مقداری فرانشیز، گوشی کاربر را بیمه می‌کند».

 گارانتی حوادث

به‌طور معمول، هیچ‌یک از گارانتی‌های معتبر گوشی‌های تلفن همراه در داخل و خارج از کشور، حوادث احتمالی رخ‌داده برای گوشی را دربر نمی‌گیرند. از چند سال پیش، مایکروتل سرویس نوعی گارانتی تحت عنوان گارانتی حوادث به گوشی‌ها ارائه می‌دهد. این گارانتی نوعی بیمه است که در قبال پرداخت مبلغی از سوی خریدار، پوشش‌هایی فراتر از گارانتی اصلی گوشی را شامل می‌شود. گارانتی حوادث، حوادثی از جمله شکستگی گوشی و ضربه فیزیکی به آن، آب‌خوردگی و نفوذ آب و مایعات و نوسانات برق را برعهده می‌گیرد. گارانتی حوادث در ازای احتساب 6 درصد ارزش گوشی مطابق با فهرست فروش مایکروتل، 12 ماه گارانتی به خریدار ارائه می‌دهد و همچنین تمام هزینه‌های تعمیر و تعویض قطعات را با کسر 25 درصد فرانشیز می‌پردازد.

 جوسازی‌های پیرامون گارانتی‌ در ایران

حتما شما هم در اطراف خود کسانی را دارید که درباره گوشی‌های تلفن همراه نظر می‌دهند و وقتی حرف از گارانتی و خدمات پس از فروش به میان می‌آید، قیافه حق به‌جانب می‌گیرند و گارانتی در ایران را بی‌فایده می‌دانند. حرف و حدیث‌هایی که تاکنون پیرامون گارانتی گوشی در ایران شنیده‌ایم، مبنی‌بر این است که گارانتی گوشی در ایران بی‌معناست و خدماتی را شامل نمی‌شود. در واقع گارانتی‌های اصلی گوشی‌های تلفن همراه هیچ حادثه‌ای از قبیل ضربه و شکستگی، نفوذ آب یا نوسانات برق را شامل نمی‌شود، اما برخلاف بسیاری از باورها، این شرایط کاملا معادل شرایط گارانتی است که در سایت‌های اصلی گوشی‌های تلفن همراه می‌بینیم؛ به‌طوری که هرگونه حادثه‌ای شامل نقص یا آسیب ناشی از حوادث، استفاده غیراصولی، شرایط غیرعادی، نگهداری نامناسب، قرار گرفتن در معرض مایعات، رطوبت، شن یا خاک، وارد آمدن فشارها و ضربات فیزیکی، شوک الکتریکی یا الکترومکانیکی شامل گارانتی نمی‌شود.

 

* نویسنده: ندا اظهری خبرنگار گروه دانشگاه

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها