در تولیدات جدید مارول دسترسی به دنیاهای موازی امری است که به چشم می‌خورد. مخاطب در ابتدا احساس ناآشنایی و گنگی دارد و کمی طول می‌کشد تا با آن همراه شود. اولین تجربه‌ مواجهه من و احساس گنگ بودن برایم دراین‌باره در سریال لوکی رخ داد که گاهی نمی‌توانستم با داستان همراه شوم و ذهنم با مقوله کاملا جدید و گیج‌کننده‌ای روبه‌رو بود اما در ادامه مارول به‌طور هنرمندانه این موضوع را برای مخاطبانش به امری عادی و روان تبدیل می‌کند.
مرد عنکبوتی، نسخه‌2021
راهی به خانه نیست!
آخرین خبرها
افزایش تمرکز نوجوانان هنگام مطالعه دغدغه بسیاری از والدین و بعضا خود نوجوان است. فراموش نکنید برای تقویت تمرکز نوجوانانی که عمدتا پای ویدئوهای کوتاه تیک‌تاک و استوری‌های اینستاگرام بوده‌اند و حالا برای امتحان‌شان باید محتوای متنی طولانی را به‌خاطر بسپارند یا ساعت‌ها معادله ‌ ریاضی حل کنند باید بیشتر تلاش و به نوجوانان کمک کرد تا با اضطراب کمتری این دوران را سپری کنند.
من فکر می‌کنم آدم‌ها باید برای تلاش‌شان تشویق شوند، برای جدیتی که به خرج داده و زحماتی که کشیده‌اند، حتی اگر نتیجه‌اش صددرصد ایده‌آل از آب درنیاید.
راهی به خانه نیست!
در تولیدات جدید مارول دسترسی به دنیاهای موازی امری است که به چشم می‌خورد. مخاطب در ابتدا احساس ناآشنایی و گنگی دارد و کمی طول می‌کشد تا با آن همراه شود. اولین تجربه‌ مواجهه من و احساس گنگ بودن برایم دراین‌باره در سریال لوکی رخ داد که گاهی نمی‌توانستم با داستان همراه شوم و ذهنم با مقوله کاملا جدید و گیج‌کننده‌ای روبه‌رو بود اما در ادامه مارول به‌طور هنرمندانه این موضوع را برای مخاطبانش به امری عادی و روان تبدیل می‌کند.
در مدارس درس می‌خوانیم ولی مهارت زندگی بلد نیستیم، ۲۰ اتحاد ریاضی را حفظیم ولی بلد نیستیم دکمه پیراهن‌مان را بدوزیم، آرایش‌الکترونی تمام عناصر را حفظیم ولی نمی‌توانیم از حق خود دفاع کنیم، تمام قواعد عربی را حفظیم ولی از اقتصاد، هنر و سیاست بی‌خبریم، زندگی‌نامه بیش از ۱۰۰ نویسنده، دانشمند، شاعر و سیاستمدار را حفظیم ولی از زندگی آنها درس نگرفته‌ایم.
ما نوجوان‌ها در جهان تولیدات رسانه گوشه‌ای ایستادیم و فقط نگاه می‌کنیم که عده‌ای بدون آنکه نوجوان را بشناسند مشغول تولید محتوا برای ما هستند و بعضی هم فقط تقلا می‌کنند تا ما را به میدان بیاورند و سکوت‌هایمان را به گوش جامعه برسانند.
تکنولوژی قرار است تا کجا پیش برود؟
داستان مجموعه «شکارچیان مجازی» هم درمورد آینده‌ فضای مجازی است. وقتی آدم‌‌ها برای وارد شدن به فضای مجازی در تابوتی دراز می‌کشند و واقعا به جهانی جدید سفر می‌کنند. خیابان‌هایی جدید، مغازه‌هایی جدید و... آنجا حتی بازی‌ها هم دقیقا مشابه واقعیت هستند. فقط با این تفاوت که اگر در بازی بمیرید، خیلی راحت در تابوت‌تان از خواب بیدار می‌شوید و می‌توانید در دنیای واقعی به ادامه‌ زندگی‌تان برسید.
آدم‌بزرگ‌ها حرف‌شان خیلی حرف نیست. یا خیلی فراموشکارند یا مشغله زندگی طوری وقت‌شان را گرفته که یادشان می‌رود، یک روزی یک‌جایی یک قولی داده‌اند.
رسانه‌های اجتماعی بخش اجتناب‌ناپذیری از جامعه مدرن هستند؛ اما پیشنهاد می‌کنیم نوجوانانی که در برابر تأثیرات منفی آسیب‌پذیرتر هستند، زمان کمتری را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانند.
خانواده‌ به تصویر کشیده‌شده در انیمیشن‌های 20 سال پیش دیزنی هم عنصر خانواده را داشت، اما عموما خانواده‌ «هسته‌ای» را مطلوب فرض می‌کرد. یعنی خانواده‌ای کم‌جمعیت که همه‌ اعضایش به لحاظ بیولوژیکی با هم نسبتی داشتند. اگر عنصری غیر از خانواده‌ بیولوژیکی شخصیت‌ها در داستان وجود داشت، عموما عنصر منفی داستان تلقی می‌شد.
عنصر تنهایی و تک‌افتادگی نوجوانان در خانواده و در شرایط مختلف زندگی روزمره و ارتباط آنها با حیواناتی مثل سگ، طوطی و گربه از نکات قابل‌توجه در این انیمه است تا جایی که نامادری میو طوطی پیری دارد که برای ادامه داشتن زندگی‌اش درکنار او بخشی از روند داستان را به خودش اختصاص می‌دهد.
انواع رمان‌های پاورقی و سریال‌ها و فیلم‌ها در ژانرهای مختلف، اما همچنان به‌دنبال به تصویر کشیدن یک عشق حقیقی و پسری فوق‌العاده رمانتیک که برای به‌دست‌آوردن و ابراز علاقه به طرف مقابل هرکاری از دستش برمی‌آید. در این بین حجم انبوهی از «سریال‌های کره‌ای» تولید شده بودند که اتفاقا محبوبیت‌شان به نسبت تولیدات هالیوودی بیشتر نیز بود. خط داستان براساس همان الگوی سابق عشق حقیقی و مرد رویاها بود و بعضا حتی خلاقیت کمتری از فیلم و سریال‌های هالیوودی در فیلمنامه مشاهده می‌شد.
در پرتلاطم‌ترین لحظات زندگی که چشم‌های جست‌وجوگرمان در پی تجربه‌ای هرچند کوچک از مفهوم پرجاذبه عشق می‌چرخید و به یمن محدودیت‌های منحصر به زمانِ خودمان به فیلم‌ها و سریال‌های آن سوی کره‌زمین کمتر دسترسی داشتیم، قاچاق فایل‌های پی‌دی‌اف رمان‌های زرد بزرگ‌ترین خلاف روزگار نوجوانی ما بود؛ بزرگ‌ترین خلافی که شاید از نگاه بزرگ‌ترها هرچه بود کتاب بود و کتاب هم که ضرر ندارد.
مساله عشق‌های غیرمنطقی دوران نوجوانی بر کسی پوشیده نیست، مطابق همان مقاله، باید گفت نوجوانان همزمان با رشد جسمانی، به دلیل عدم‌رشد کافی در بخش‌هایی از مغز، ریسک‌پذیرتر هستند و تصمیمات ناقص‌تر و کارکرد‌های ضعیف‌تری دارند، بنابراین ممکن است بسیار راحت و گاهی به‌صورت تکانشی درگیر عشق شوند.
داستان‌های سیندرلا، زیبای خفته، دیو و دلبر یا هر عاشقانه‌ای از دو دهه پیش، همواره با پایانی عاشقانه تمام می‌شدند که شخصیت اصلی دختر عشق حقیقی‌اش را پیدا می‌کرد و آن زوج به خوبی و خوشی زندگی‌شان را ادامه می‌دادند. اما در داستان‌ها و انیمیشن‌هایی که در دهه اخیر تولیده شده‌اند، جهش معنایی عشق به وضوح مشخص است.
سکوت بیمناک
فیلم ۱۳، لایه‌ها و بعدهای متفاوت بحران‌های نوجوان‌ها را بازگو کرده است؛ از درک نشدن، نپذیرفتن، تحقیر و تمسخر تا سرکوب کردن احساسات‌شان و سرپوش گذاشتن بر هیجانات آنها، تظاهر و سکوت‌های بیمناکِ پر از فریاد و درنهایت پناهنده شدن به هر آدم و ریسمان و آرمانی!
1 2 3 4... 6
یادداشت