کد خبر: 96777

در شاخص جهانی ۲۰۲۴ موسسه پژوهشی Hurun مشخص شد؛

۷۵ درصد یونیکورن‌ها سهم آمریکا و چین

موسسه پژوهشی Hurun در روزهای گذشته شاخص جهانی شرکت‌های یونیکورن (تک‌شاخ) 2024 را منتشر کرد. درواقع، این شاخص رتبه‌بندی آن دسته از استارتاپ‌هایی در دنیا هستند که در دهه 2000 میلادی تاسیس شده و حداقل یک میلیارد دلار ارزش دارند. در اول ژانویه 2024، تغییرات‌ قابل‌توجهی در ارزش‌گذاری شرکت‌ها تا تاریخ انتشار آمار به چشم می‌خورد.

ندا اظهری، مترجم: موسسه پژوهشی Hurun در روزهای گذشته شاخص جهانی شرکت‌های یونیکورن (تک‌شاخ) 2024 را منتشر کرد. درواقع، این شاخص رتبه‌بندی آن دسته از استارتاپ‌هایی در دنیا هستند که در دهه 2000 میلادی تاسیس شده و حداقل یک میلیارد دلار ارزش دارند. در اول ژانویه 2024، تغییرات‌ قابل‌توجهی در ارزش‌گذاری شرکت‌ها تا تاریخ انتشار آمار به چشم می‌خورد. این موسسه از سال 2017 به بررسی یونیکورن‌ها می‌پردازد و این ششمین سالی است که این شرکت‌ها را ردیابی و بررسی می‌کند. این گزارش شامل موفق‌ترین سرمایه‌گذاران یونیکورن دنیا در 2024 است که عملا رتبه‌بندی موفق‌ترین سرمایه‌گذاران یونیکورن براساس تعداد یونیکورن‌هایی است که روی آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. کنفرانس جهانی یونیکورن برای سومین سال متوالی در منطقه توسعه «گوانگژو» برگزار شد. در فوریه 2024، این منطقه، «سال ترویج سرمایه‌گذاری جهانی» را برای ترویج و تقویت متقابل صنایع و فناوری‌ها و توسعه نیروهای تولیدی باکیفیت جدید، با تمرکز بر صنایع رقابتی، استراتژیک نوظهور و آینده‌نگر راه‌اندازی کرده است. «گوانگژو» به خودی خود 24 شرکت یونیکورن در اختیار دارد که سرمایه‌گذاری صنعتی و سرمایه‌گذاری در تحولات فناوری و ارتقا هر دو از نرخ رشد قابل توجه 20 درصد فراتر رفته است. همچنین این منطقه به عنوان مرکزی برای دانشجویان دانشگاه‌ها و کالج‌ها و نیز استعدادهای ماهر با توجه به پلتفرم‌های ملی اصلی و سایر منابع نوآورانه در شهر عمل می‌کند. این منطقه در رتبه‌بندی «شهر علمی شاخص طبیعت» در رتبه هشتم جهانی قرار دارد و از سوی آمار سالانه فضاهای کسب و کاری ارائه‌شده از سوی اتاق بازرگانی آمریکا، گوانگژو به عنوان یکی از مقاصد ترجیحی برای سرمایه‌گذاری آینده در چین رتبه‌بندی شده و برای هفتمین سال متوالی به عنوان محبوب‌ترین شهر سرمایه‌گذاری معرفی شده است.
ارزش سهام یونیکورن‌ها به 4 هزار و 600 میلیارد دلار رسید
موسسه پژوهشی Hurun حدود 1453 یونیکورن را شناسایی کرده که در 53 کشور و 291 شهر مستقر هستند. از این تعداد شرکت، 430 یونیکورن با افزایش و رشد ارزش روبه‌رو بوده‌اند که از این میان، 171 مورد از آنها چهره‌های جدید این رتبه‌بندی به شمار می‌روند. علاوه بر این، 170 یونیکورن هم دچار افت ارزش شده‌اند که از بین آنها، 42 شرکت به دلیل کاهش ارزش‌گذاری آنها به پایین‌تر از یک میلیارد دلار، تنزل رتبه داشته‌اند. 37 شرکت از این فهرست ترفیع رتبه پیدا کرده‌اند که از این تعداد، 29 شرکت عرضه اولیه سهام خود را انجام داده و سهام خود را فروختند و 8 مورد هم سهام خریداری کردند. 895 یونیکورن هم تغییری در ارزش‌گذاری خود مشاهده نکردند. ارزش کل سهام این شرکت‌ها به 4 هزار و 600 میلیارد دلار رسیده است. یونیکورن‌های جهان خدمات مالی، راه‌حل‌های مدیریت کسب و کار و مراقبت‌های بهداشتی را مختل می‌کنند. 78 درصد از شرکت‌ها، نرم‌افزار و خدمات را با پیشگامی فین‌تک، هوش مصنوعی و SaaS به فروش می‌رسانند، در حالی که 22 درصد محصول فیزیکی دارند که هدایت آنها از سوی New Energy، Biotech، F&B و Semiconductors انجام می‌شود.
ارزش یونیکورن‌ها معادل GDP ژاپن
در این میان، ارزش کل یونیکورن‌ها در دنیا طبق شاخص 2024 به 5 هزار میلیارد دلار رسیده است که معادل GDP ژاپن است و این بدان معناست که سرمایه‌گذاران انتظار دارند این یونیکورن‌ها طی 10 یا چند سال آینده به 5 هزار میلیارد دلار سوددهی برسند. این بیانگر آن است که استارتاپ‌ها چگونه اقتصاد آینده را شکل می‌دهند. طی سال گذشته هر روز در دنیا یک یونیکورن افتتاح شده تا به این واسطه مجموع یونیکورن‌های شناخته‌شده در جهان با رکورد جدیدی به کمتر از 1500 شرکت برسد. به‌رغم کندی رشد اقتصادی در چین، این کشور همچنان تلاش می‌کند از نظر تعداد یونیکورن‌های جدید به آمریکا نزدیک‌تر شود؛ از این رو طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، هر هفته بیش از یک یونیکورن به تعداد یونیکورن‌های خود اضافه می‌کند. یکی از ویژگی‌های شاخص جهانی یونیکورن‌ها این است که با استفاده از داده‌های سرمایه‌گذاران پیشروی جهانی، یعنی «کارآفرینان» جمع‌آوری می‌شود و این فهرست را به جامع‌ترین فهرست یونیکورن‌ها در دنیا تبدیل می‌کند. شاخص جهانی یونیکورن‌های 2024 با فهرست کردن موفق‌ترین استارتاپ‌های جهان به منظور ارائه چشم‌اندازی از اقتصاد فردا طراحی شده است. بخش‌هایی که آنها -این استارتاپ‌ها- در آن حضور دارند و کشورها و شهرهایی که در آنها مستقر هستند، بیانگر آن است که کدام بخش‌ها استعدادهای برتر جوان و باهوش‌ترین سرمایه‌های جهان را جذب می‌کنند و کدام کشورها و شهرها بهترین اکوسیستم نوپا را در اختیار دارند.
افزایش 3 برابری یونیکورن‌ها از 6 سال گذشته
پنج سال گذشته دوره‌ای طلایی برای کارآفرینی به شمار می‌رود که دنیا شاهد بزرگ‌ترین رونق بخش فناوری‌های جدید در بازار بود. از سال 2019، تعداد یونیکورن‌ها از 494 به 1453 مورد رسید که تعداد آنها سه برابر شده است. در حالی که آمریکا نیمی از یونیکورن‌ها را در خود جای داده، در دنیا پیشتاز است. طبق شاخص یونیکورن‌های امسال، تعداد کشورهای دارای حداقل یک یونیکورن، در مقایسه با سال گذشته بیش از دو برابر شده است، به طوری که از 24 یونیکورن به 53 شرکت و تعداد کشورهای شهرهای دارای حداقل یک یونیکورن از 118 به 291 افزایش یافته است.

متن کامل گزارش را از اینجا بخوانید.

مرتبط ها