کد خبر: 96752

سینا سپهرآذر، خبرنگار:

نات کوین، تلگرام و بازی بزرگ بازاریابی اینترنتی

رمزارز مشهور این روزهای تلگرام یعنی نات‌کوین (NotCoin) یک میم‌کوین بر بستر بلاکچین تلگرام (TON) است که ابتدا در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ عرضه شد؛ نات‌کوین توسط یک تیم کوچک و ناشناخته توسعه پیدا کرده است و حتی هیچ برنامه تفصیلی یا وایت پیپر (Whitepaper) هم ندارد!

سینا سپهرآذر، خبرنگار: رمزارز مشهور این روزهای تلگرام یعنی نات‌کوین (NotCoin) یک میم‌کوین بر بستر بلاکچین تلگرام (TON) است که ابتدا در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ عرضه شد؛ نات‌کوین توسط یک تیم کوچک و ناشناخته توسعه پیدا کرده است و حتی هیچ برنامه تفصیلی یا وایت پیپر (Whitepaper) هم ندارد! حتی خود تیم سازنده هم از آن به عنوان احتمالا هیچ چیز یاد می‌کنند! اما به هر حال این رمزارز مخصوصا در بین ایرانیان بسیار محبوب شده است و کاربران زیادی دارد؛ در ماه اول عرضه، ۵۰۰ هزار نفر بازیکن جذب کرد و در ماه بعدی این عدد به ۶۵۰ هزار نفر رسید که بیش از ۶۰ میلیارد نات‌کوین را استخراج کردند!

نسخه رسمی نات‌کوین در روز اول سال ۲۰۲۴ میلادی عرضه شد و در عرض ۱۰ روز توانست به ۶.۳ میلیون کاربر برسد که بیش از ۱.۲ تریلیون نات‌کوین را استخراج کردند. بنا بر اطلاعات منتشر شده از سوی توسعه‌دهندگان، نات‌کوین یک رمزارز نیست زیرا بر بستر هیچ بلاکچینی فعالیت نمی‌کند، و از تکنولوژی رمزنگاری برای امن کردن پرداخت‌ها استفاده نمی‌کند. پس اگر نات‌کوین هیچ کارایی و استفاده‌ای ندارد، چه ارزشی دارد؟

صراحتا باید گفت که در حال حاضر نات‌کوین هیچ چیز نیست! نمی‌توان آن را معامله کرد یا انتقال داد و ارزش‌گذاری هم نشده است. حتی بازی نات‌کوین فاقد استانداردهای یک رمزارز مانند وایت‌ پیپر یا نقشه راه است. اگر ارزش نات‌کوین را در گوگل جست و چو کنید با یک پاسخ مواجه می‌شوید: صفر!

اما نات کوین در کمتر از یک ماه توانست به محبوب‌ترین بازی رمزارزی (هر چند که رمزارز نیست!) جهان تبدیل شود و در این راه حتی یک دلار هم خرج نکرد؛ در واقع همه این دستاوردها با کمک تلگرام و معرفی دهان به دهان توسط کاربران بدست آمد. باور کردن این ادعا سخت است؛ پروژه‌های رمزارز برای بازاریابی فعالیت‌هایی سخت و پیچیده دارند، مانند پاداش دادن قسمتی از توکن‌هایشان در آینده. ولی نات‌کوین با ساده ‌سازی روند انجام بازی و حذف نیازمندی‌های اولیه مانند خرید درون برنامه‌ای سریعا بین کاربران محبوب شد، کاربرانی که فکر می‌کردند می‌توانند فقط با ضربه زدن روی صفحه موبایل‌شان کسب درآمد کنند!

آیا می‌توان از راه نات‌کوین به درآمد رسید؟ اگر درباره ارزش‌گذاری در دنیای واقعی صحت کنیم جواب منفی است! در حال حاضر نات‌کوین هیچ کاربردی ندارد و نمی‌توان از آن استفاده‌ای کرد و همانطور که گفته شد حتی روی یک شبکه یلاکچین هم عرضه نشده است و نمی‌توان آن را به هیچ کیف‌پولی انتقال داد. حتی اگر طبق وعده توسعه‌دهندگان نات‌کوین به مرحله عرضه در صرافی‌ها برسد هم راه سخت و درازی برای ارزش پیدا کردن دارد. تعداد خیلی کمی از میم‌کوین‌ها توانسته‌اند کاربرد و ارزش پیدا کنند و نات‌کوین هم هیچ چیزی برای عرضه ندارد؛ همین حالا هم تریلیون‌ها نات‌کوین استخراج شده است و با احتمال زیاد ضربه زدن روی صفحه برای کسب درآمد کاری جز هدر دادن وقت نیست!

مرتبط ها