کد خبر: 96729

خوشحالی مردم کشورهای مسلمان از عملیات شامگاه شنبه؛

ایران دل‌های مومنین را شاد کرد

وقتی عملیات 26 فروردین سپاه پاسداران علیه رژیم‌صهیونیستی آغاز شد و حتی تا وقتی که این عملیات به پایان رسید، اغلب ما منتظر تحلیل کارشناسان بین‌الملل و خاورمیانه از عملیات شگفت‌انگیز دو شب گذشته بودیم. در عین حال هم نسبت به واکنش و احساسات همسایه‌های ایران، مردم منطقه و کشورهای اسلامی کم‌توجه بودیم و عمده تمرکزمان روی تحلیل عملیات از سوی رسانه‌های رسمی بود.

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه نقد روز: «پهپادها و موشک‌های ایرانی از آسمان عراق رد می‌شوند و انگار که با سلام بر اباعبدالله(ع) برای ادب کردن صهیون، اجازه می‌گیرند.» کاربری عراقی در توییتر این جملات را با هشتگ «ایران تنتصر لاسلام» منتشر کرده است. وقتی عملیات 26 فروردین سپاه پاسداران علیه رژیم‌صهیونیستی آغاز شد و حتی تا وقتی که این عملیات به پایان رسید، اغلب ما منتظر تحلیل کارشناسان بین‌الملل و خاورمیانه از عملیات شگفت‌انگیز دو شب گذشته بودیم. ممکن بود بسیاری از ما پای شبکه‌های اجتماعی یا کانال‌های تلویزیونی خبری در داخل و خارج از ایران نشسته بودیم و عرق ملی‌مان را با شنیدن و تکرار اقتدار نظامی کشور از زبان دیگر مردم جهان تشدید می‌کردیم. در عین حال هم نسبت به واکنش و احساسات همسایه‌های ایران، مردم منطقه و کشورهای اسلامی کم‌توجه بودیم و عمده تمرکزمان روی تحلیل عملیات از سوی رسانه‌های رسمی بود. البته که این توجه هم طبیعی است و ممکن است برخی از ما ایرانی‌ها به دلیل نداشتن زبان مشترک نتوانسته باشیم با شهروندان سایر کشورهای اسلامی ارتباط برقرار کنیم.

هشتگ ترند عراق: ایران برای پیروزی اسلام
کاربران عراقی توییتر وقتی از عملیات باخبر شده‌ بودند، با هشتگ «ایران تنتصر لاسلام»، یعنی ایران برای پیروزی اسلام در توییتر با انتشارات آیات قرآنی مرتبط با جهاد واکنش نشان داده‌اند. همچنین براساس گفت‌وگوهای تهیه‌شده خبرنگار «فرهیختگان» از اهالی عراق، در عراق هرکس که موضعی ضدصهیونیست و آمریکا دارد و همدل با گروه‌های مقاومت است در خیابان‌های شهرهای مختلف عراق و در همان نیمه‌شب انتشار خبر عملیات به شادی پرداخته است.
صدای تکبیر از حسینیه‌های بغداد
محمد جبیر یکی از اهالی عراق در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید که عراق برادر ایران و همزمان دوست آمریکاست. وقتی خبر حمله به کنسولگری ایران منتشر شد رسانه‌های عراقی این خبر را به‌طور گسترده پوشش دادند. همچنین برخی از رسانه‌ها نیز نسبت به حمله رژیم‌صهیونیستی به موضع حشد الشعبی هشدار داده بودند و بعضی از رسانه‌های عراقی نیز می‌گفتند که ایران پاسخ اسرائیل را نخواهد داد. اما نیمه‌شب شنبه، پهپادهای ایرانی بر فراز آسمان عراق به پرواز درآمدند و رویت پهپادهای ایرانی در آسمان عراق نشانه‌ شادی برای اغلب مردم عراق بود.
محمد می‌گوید: «مردم عراق با دیدن پهپادهای ایرانی شروع به تکبیر کردند و خبر حمله ایران به اسرائیل توسط رسانه‌های مقاومت تایید شد. رسانه‌های مقاومت عراق مردم را برای این شادی و عملیات ضدصهیونیستی ایران در همان نیمه‌شب شنبه، دعوت به خیابان‌ها کردند. ساعت یک شب به خیابان‌ها رفتیم و با تعجب جمعیت زیادی دیدیم که با ماشین‌های خود و پیاده و با حمل پرچم‌های مقاومت در خیابان‌ها درحال شادی بودند. از حسینیه‌ها عراق صدای تکبیر می‌آمد. خبر رسید که موشک‌های ایران به قلب اسرائیل رسیده‌اند و صدای تکبیرها در میان جمعیت و از حسینیه‌ها بیشتر شد. مردم برای پیروزی جمهوری اسلامی دعا می‌کردند.»
این شادی‌ها درحالی بود که همزمان گروه‌های مقاومت عراق، برای پاسخ احتمالی رژیم‌صهیونیستی علیه کشور ایران آمادگی داشتند تا در صورت هرگونه تحرکات نظامی علیه ایران، آنها نیز وارد عملیات شوند. محمد در ادامه می‌گوید که نیمه‌شب شنبه یکی از شب‌های خدا بود و تا صبح برای جمهوری اسلامی ایران و محورهای مقاومت دعا می‌کردیم.

ایران دل‌های مومنین را شاد کرد
«احمد الحسینی» نیز یکی از اهالی بغداد است و در پاسخ به «فرهیختگان» می‌گوید که عملیات جمهوری اسلامی ایران علیه کیان صهیونیستی دل‌های مومنین را آرام کرد. همه ما دعا می‌کردیم که موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به هدف برسند و این شادی دوچندان شود.
فیلم‌های به‌دست‌آمده از این شهروندان عراقی نشان‌دهنده این است که عملیات سپاه پاسداران علیه رژیم‌صهیونیستی یک شادی جمعی در میان مسلمان جهان به وجود آورده است و درنهایت این ایران بود که انتقام 190 روز جنایت علیه مردم غزه را از این رژیم گرفت.
وقتی خبر عملیات جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم‌صهیونیستی در رسانه‌های جهان منتشر می‌شود، در کاظمین، مداح مراسم درحال اجرا در حرمین شرفین برای پیروزی ایران اسلامی شروع به دعا خواندن کرده است.

تمام شب را برای خواندن خبر عملیات بیدار بودیم
غفران نیز یکی دیگر از اهالی عراق است. او در یکی از مراکز سلامت بغداد دندانپزشک است و می‌گوید که عملیات شامگاه شنبه ایران علیه رژیم‌صهیونیستی سوژه گفت‌وگوی همکارانش بود. غفران می‌گوید ایران با این عملیات انتقام خون تمام شهدای اسلام را از آمریکا و رژیم‌صهیونیستی گرفت. «خانواده، دوستان و تمام نزدیکانم تمام آن شب را بیدار بودند تا اخبار این پیروزی را لحظه‌به‌لحظه رصد کنند. خدا را شکر که شیعیان عراق تحت تاثیر رسانه‌های آمریکایی عراق نیستند و وجود شیعیان عراق، تمامش وام‌دار جمهوری اسلامی است. امروز حتی افرادی که هیچ موضع سیاسی هم ندارند هم خوشحال بودند؛ چراکه ضربه به اسرائیل از سوی کشور شیعی و اسلامی بود و همین برایشان امری خوشحال‌کننده بود.»

خاک امام حسین(ع)؛ خاک مشترک ما با ایرانی‌ها
هدایه نیز یکی دیگر از عراقی‌هایی است که «فرهیختگان» درباره عملیات شامگاه شنبه با او گفت‌وگو کرده است. «قبل از شروع عملیات شامگاه شنبه، اکثر عراقی‌ها منتظر عملیات ایران علیه رژیم‌صهیونیستی بودند. اما فکر نمی‌کردیم که عملیات به این گستردگی باشد و فکر می‌کردیم فشار ایران کمتر باشد. در عراق، فضای رسانه‌ای مسمومی وجود دارد اما اکثر مردم عراق همراه و هم‌سو با ایران هستند و از ضربه شامگاه شنبه تماما خوشحال بودند. همه واکنش مثبت داشتند. به نظر ما عراقی‌ها عملیات و کار ایران علیه رژیم‌صهیونیستی کار بزرگی است. عراقی‌ها حتی از اینکه پهپادهای ایرانی از آسمان عراق رد شده بود، خوشحال بودند و می‌گفتند که این خاک امام حسین است و خاک امام حسین، خاک مشترک میان تمام شیعیان است. اما باز هم رسانه‌های هم‌سو با مواضع آمریکا حرف مردم را تغییر می‌دهند و آنچه را که خودشان می‌خواهند بازتاب می‌دهند.»
هدایه می‌گوید که حتی عراقی‌هایی که موضع سیاسی خنثی نسبت به ایران دارند نیز به عملیات ایران افتخار می‌کنند و از ایران حمایت می‌کنند. مردم در خیابان‌ها ریخته و جشن گرفته بودند. فردای روز عملیات در همه خیابان‌ها شیرینی پخش می‌کردند و همه از اولین روز جنگ7 اکتبر منتظر این واکنش ایران بودند.

فریاد درود بر حسین بر فراز بام‌های شهر الخلیل
اما خبرها از فلسطین اشغالی، شهر الخلیل و کرانه باختری نیز حاکی از این است که در آنجا مردم برای عملیات شامگاه شنبه سپاه پاسداران باقلوا و شیرینی پخش کرده‌اند. علی خلیلی، فعال رسانه‌ای فلسطینی و ساکن ایران است. او فضای کرانه باختری را این‌گونه توصیف می‌کنند: «مردم فلسطین می‌گفتند که بالاخره به جز حزب‌الله، کشوری جرات داشت که علیه رژیم‌صهیونیستی اقدام کند و آن‌گونه که حرف می‌زند هم همان‌طور عمل کند. همچنین مردم الخلیل می‌گویند که آسمان الخلیل نورانی شده بود و تاریکی شب رفته بود و نور پهپادها و موشک‌های ایران تمام آسمان را گرفته بودند. موشک‌ها و پهپادهای ایرانی برای مردم الخلیل یادآور پرنده‌های ابابیل قرآن بودند و مدام تکرار می‌کردند: طیورا ابابیل، تحمل حجره من سجیل، علیه اسرائیل. دقیقا این آیه در آسمان‌های الخلیل بود. در شهر الخلیل که شهر مادرم است، مردم با دیدن موشک‌ها و پهپادها مدام درود می‌فرستادند به رهبر انقلاب اسلامی و امام حسین. با وجود اینکه سنی‌مذهب هستند اما می‌گفتند که این موشک‌ها انتقام خون سلیمانی است. مردم غزه روز شنبه در خیابان‌هایشان شیرینی پخش می‌کردند و بلاگرهای نوجوان از ایران تشکر می‌کردند.»

مرتبط ها