کد خبر: 96661

نامجومطلق، پیشکسوت فوتبال:

اگر داوران بگذارند، استقلال می‌تواند قهرمان بشود

مجید نامجومطلق، پیشکسوت استقلالی‌ها که سابقه سرمربیگری این تیم را هم در کارنامه دارد، معتقد است مهم‌ترین موضوع کسب 3 امتیاز و حفظ صدرنشینی است که محقق شد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با نامجومطلق را در ادامه می‌خوانید.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش:تیم فوتبال استقلال درحالی با دست پر از اراک بازگشت که حاشیه‌های فراوانی پیرامون بازی شاگردان نکونام با آلومینیوم به وجود آمده و از بحث داوری و بعضا اشتباهاتی که به عقیده آبی‌ها به وقوع پیوست، تا یک برد اقتصادی دیگر باعث شدند تا دیدار هفته بیست‌وسوم آبی‌ها تحت‌الشعاع قرار بگیرد. این درحالی است که مجید نامجومطلق، پیشکسوت استقلالی‌ها که سابقه سرمربیگری این تیم را هم در کارنامه دارد، معتقد است فارغ از هر موضوعی مهم کسب 3 امتیاز و حفظ صدرنشینی بود که محقق شد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با نامجومطلق را در ادامه می‌خوانید. 

بازی با آلومینیوم از لحاظ فنی چطور بود؟

بازی خوب و سنگینی بود. اراکی‌ها تیم منسجم، دونده و جوانی دارند که پیش از این حتی موفق شده بودند پرسپولیس و سپاهان را هم شکست بدهند. در هر صورت کسب 3 امتیاز در اراک کار بسیار دشواری است که استقلالی‌ها توانستند به این مهم دست پیدا کنند. استقلال در این دیدار به 3 امتیاز بسیار شیرین رسید اما شرایط جدول هم به‌گونه‌ای است که هر بازی برای شاگردان نکونام حکم فینال دارد و اگر می‌خواهند به قهرمانی برسند باید همه دیدارهای پیش رو را جدی بگیرند. چون با توجه به وضعیت خوبی که پرسپولیس دارد، این موضوع شرایط را برای استقلال سخت کرده و هر اهمال‌کاری می‌تواند بهای سخت و سنگینی را در پایان فصل برای این تیم به همراه داشته باشد. 

درحالی صحبت از قهرمانی استقلال می‌شود که حاشیه‌های این تیم به اوج رسیده است. 

متاسفانه همین‌طور است. در هر صورت اختلافاتی وجود دارد و از سوی دیگر استقلال هم دارد نتیجه لازم را می‌گیرد. امیدوارم این اختلافات به روند تیم لطمه نزند و این تیم بتواند روند مثبت خود را حفظ کند؛ چراکه اعتقاد دارم کوچک‌ترین لغزشی باعث می‌شود تا این تیم صدر را از دست داده و در پایان فصل با حسرت و پشیمانی کار را به انتها برساند. 

از لحاظ فنی در غیاب یامگا و مهدی‌پور و با این تیم فعلی، استقلال این ظرفیت را دارد تا به قهرمانی برسد؟

هرچه انتهای به کار نزدیک می‌شویم به دلایل فشردگی و حساسیت‌هایی که وجود دارد و تیم‌ها تلاش خود را برای موفقیت مضاعف می‌کنند؛ امکان هر حادثه‌ای وجود دارد. در هر حال امیدوارم اتفاق تلخی برای استقلال نیفتد. خودتان به این موضوع اشاره کردید که شرایط برای استقلال از لحاظ نیروی انسانی نسبت به سایر تیم‌ها متفاوت است. به همین دلیل هر نوع آسیب‌دیدگی دیگری می‌تواند به روند این تیم در آینده لطمه بزند. بنابراین در وهله اول برای تمامی بازیکنان تیم آرزوی سلامتی دارم و در وهله بعدی امیدوارم در این شرایط موقعیت تیم استقلال به خطر نیفتد. 

اینکه در این مدت نکونام اصرار به جذب بازیکن داشت، به نظر می‌رسد که دلایل این اصرار اینجا مشخص شده باشد. 

بالاخره باید یک تعاملی وجود داشته باشد. هر زمان اتحاد و تعامل باشد اتفاقات خوبی می‌افتد اما زمانی که این شرایط نباشد ممکن است جایی بالاخره این زخم سر باز کرده و دیگر از دست کسی کاری برنیاید. به این دلیل است که می‌گویم باید در این شرایط با هم یکدل‌تر باشند؛ هرچند نظری درباره دلایل این اختلاف و مباحثی که مطرح می‌شود ندارم و قضاوتی هم نمی‌کنم چون در جریان جزئیات آن نیستم. 

زمانی که شما دستیار مجیدی بودید، این سرمربی با مدیریت وقت استقلال اختلاف شدیدی داشت. آن زمان هواداران حق را به مجیدی می‌دادند و درنهایت مدیریت رفتنی شد. الان حق با چه کسی است؟

آن زمان در بطن کار بودم و شرایط را می‌دیدم و می‌توانستم قضاوت کنم اما الان نیستم. از یک‌سو خطیر یک جور صحبت می‌کند و نکونام به شکل دیگر. از سوی دیگر دوباره باشگاه روی صحبت‌های سرمربی بیانیه می‌دهد. واقعا هوادار در این شرایط گیج می‌شود، چون نمی‌داند واقعیت به چه صورت است. در این بین هم متاسفانه هوادار لطمه می‌خورد. باید یک تعامل حداقلی تا پایان فصل صورت بگیرد. در پایان فصل می‌توان این مشکلات را واکاوی کرد تا به یک نتیجه‌ای رسید اما الان وقت کش‌دادن این اختلافات نیست.

در حال حاضر، دوگانه نتیجه‌گیری یا بازی زیبا هم مطرح شده است. نظر شما در این مورد چیست؟

شما ممکن است که یک بازی را یک بر صفر ببرید اما 10 فرصت گلزنی داشته باشید. بالاخره مربیگری سلیقه است و هر مربی هم برای خود سبکی دارد. برخی مربیان دوست دارند فوتبال هجومی بازی کنند و برخی دیگر بازی مالکانه را می‌پسندند و می‌خواهند از تک‌موقعیت‌ها استفاده کنند. سبک مربیگری هر مربی با مربی دیگر فرق دارد. تیم ساپینتو پارسال هجومی بازی می‌کرد اما تیم نکونام اصولی‌تر و منطقی‌تر بازی می‌کند و 3 امتیاز برایش از هر چیزی مهم‌تر است. اینها سبک مربیگری هستند. مثلا سبک گواردیولا را نمی‌توانید با سبک مورینیو مقایسه کنید. هر دو هم مربیان خوبی هستند. به نظرم نکونام سبکی شبیه کی‌روش دارد. به هر صورت جواد شاگرد این سرمربی بوده و اعتقاد شدیدی هم به او دارد. با این سبک هم تا این جای کار نتیجه لازم را گرفته است. چند سال بعد می‌گویند در این فصل استقلال قهرمان شد و هیچ‌کس به جزئیات آن نمی‌پردازد که این امر چطور صورت گرفت. 

 

پس با این سبک بازی استقلال موافق هستید؟

استقلال با این سبک دارد موفق عمل می‌کند. شاید این سبک بازی تماشاگرپسند نباشد اما نتیجه‌گراست. هرچند نگرانی که امروز بیشتر وجود دارد به داوری‌ها مربوط می‌شود و در این زمینه معتقدم تا زمانی که VAR به فوتبال ایران نیاید این اتفاقات همچنان ادامه دارد. عدالت فوتبال زمانی محقق می‌شود که این تکنولوژی به فوتبال ایران بیاید. این مباحث همیشه وجود داشته و در این دوره هم اگر داوران اجازه بدهند استقلال ظرفیت و توانایی خوبی برای قهرمانی دارد؛ هرچند در سال‌های پیش هم شبیه به اتفاقات امروزی برای استقلال رخ داده و بحثی است که سالیان سال در فوتبال ما وجود داشته است. در هر صورت متاسفم با این همه امکاناتی که در کشور داریم و شرایطی که موجود است همچنان نمی‌توانیم VAR را داشته باشیم. امروز کشورهایی را می‌بینیم که از هر لحاظ خیلی پایین‌تر از ما هستند اما از این امکانات استفاده می‌کنند اما در کشور ما هر هفته شاهد مسائل داوری هستیم اما باز هم VAR نمی‌آوریم. حالا دلیل آن چیست که این امر برای فوتبال ما اتفاق نمی‌افتد، باید بررسی شود. اما تا زمانی که VAR را نیاوریم همین وضعیت ادامه‌دار هست و هر هفته هم شاهد اشتباهات فراوان و پرتکرار داوری خواهیم بود.

مرتبط ها