کد خبر: 96506

«تا پایان قراردادت باید بمانی»

ذوبی‌ها ول‌کن ربیعی نیستند

ما تصور می‌کردیم شاید ذوب‌آهن با این مربی در بدترین شرایط حداقل در جمع تیم‌های نیمه بالایی جدول قرار بگیرد. شرایط اما برای ذوب‌آهن به شکلی پیش رفته که آنها با یک شیب نزولی پرسرعت به رده نهم جدول رسیدند و هرچند هنوز جایگاه تک‌رقمی دارند اما اگر به همین منوال به کارشان ادامه دهند چه‌بسا رتبه‌شان دو رقمی شود و شرایط بدتری را تجربه کنند.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: تیم ذوب‌آهنی که حوالی هفته دهم لیگ فصل جاری تا رده دوم نیز صعود و علاقه‌مندان به این تیم را شگفت‌زده کرده بود، از نیم‌فصل دوم در سراشیبی قرار گرفت و با آنچه از تیم محمد ربیعی در نیم‌فصل اول دیده بودیم زمین تا آسمان فرق داشت‌. البته ربیعی هم پس از حضور در جایگاه هیجان‌انگیز دوم جدول رده‌بندی ادعا کرده بود که نمی‌توان به این جایگاه دلخوش بود و حتی این رتبه واقعی نیست. ما تصور می‌کردیم شاید ذوب‌آهن با این مربی در بدترین شرایط حداقل در جمع تیم‌های نیمه بالایی جدول قرار بگیرد. شرایط اما برای ذوب‌آهن به شکلی پیش رفته که آنها با یک شیب نزولی پرسرعت به رده نهم جدول رسیدند و هرچند هنوز جایگاه تک‌رقمی دارند اما اگر به همین منوال به کارشان ادامه دهند چه‌بسا رتبه‌شان دو رقمی شود و شرایط بدتری را تجربه کنند. در شرایطی که ذوب‌آهن نتیجه نمی‌گیرد تیم‌هایی مثل مس رفسنجان، هوادار و پیکان متحول شدند و عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشتند، از این رو ادامه ناکامی‌های تیم محمد ربیعی می‌تواند آنها را تا انتهای جدول پیش‌ببرد.

نتایج باب میل ربیعی نیست
ربیعی طی چند فصلی که با مس رفسنجان خود را در لیگ برتر معرفی کرد عملکرد خوبی داشت و با همین رزومه در ابتدای فصل حتی پای میز مذاکره با تیم استقلال نشست. مذاکرات درنهایت برای استقلالی‌ها جذاب نبود و فشار هواداران که جواد نکونام را می‌خواستند اجازه نداد تا او قرارداد امضا کند. از طرفی همکاری با ذوب‌آهن گزینه خوبی برای ربیعی به‌نظر نمی‌رسید اما او مجبور به انتخاب ذوب‌آهن شد؛ چراکه تعللش در تصمیم‌گیری باعث شد اغلب باشگاه‌ها مربی خود را جذب کنند و به این ترتیب حق انتخاب را از او بگیرند. بااین‌حال این مربی تغییرات خوبی در این تیم اصفهانی به‌وجود آورد به‌شکلی که نتایج خیره‌کننده تیم اصفهانی در نیم فصل اول باعث شد همه علاقه‌مندان به فوتبال بیش از پیش بر توانایی‌های این مربی صحه بگذارند. ذوب‌آهن پس از نیم فصل اول در مکان پنجم قرار داشت و از ۱۵ بازی ۲۵ امتیاز گرفته بود که قابل‌تحسین است. برای ذوب‌آهنی که سال‌هاست از روزهای خوبش فاصله گرفته جایگاه پنجم به‌نوعی اوج گرفتن دوباره بود. با شروع نیم فصل دوم همه‌چیز برای ربیعی تغییر کرد. ذوبی‌ها از ۶ بازی که تاکنون برگزار کردند ۴ بار شکست خورده و تنها ۲ مساوی در کارنامه دارند و از جایگاه پنجم به رده نهم جدول رسیدند. ۴ پله سقوط برای تیم ربیعی در عرض ۶ هفته شبیه به خودکشی است‌، شاید به همین دلیل است که ربیعی بعد از شکست مقابل شمس آذر در بازی اخیر استعفا داد.

استعفای جنجالی
ذوب‌آهن در نیم فصل دوم عملکرد خوبی نداشت، بااین‌حال هیچ کس منتظر استعفای ربیعی نبود. علاقه‌مندان به فوتبال با این تصور که این مربی، ذوب‌آهن را از شرایط فعلی نجات می‌دهد هفته‌به هفته نتایج را دنبال می‌کردند اما ظاهرا ربیعی دیگر از ذوب‌آهن ناامید شده و راهکاری برای تغییر شرایط ندارد، از این‌رو مجبور به استعفا شد. بدون‌شک عجیب است، تیمی که با ربیعی در نیم‌فصل اول پنجم شد و حتی تا رده دوم جدول نیز بالا آمده بود چگونه می‌تواند در نیم‌فصل دوم به چنین شرایط بدی دچار شود که حتی توان کسب یک پیروزی را هم نداشته باشد. بی‌تردید فارغ از مشکلات تاکتیکی این تیم به‌لحاظ روحی و روانی نیز مشکلاتی دارد. شاید ریشه این مشکلات را بتوان در اتفاقات نیم فصل جست‌وجو کرد. آنجا که ربیعی تمرینات تیم ذوب‌آهن را رها کرد و برای عقد قرارداد با فولاد به تعهداتش نسبت به این تیم، بازیکنان و هواداران پشت پا زد. در آن زمان شنیدیم که او بارها ادعا کرد به‌لحاظ روحی نمی‌خواهد در ذوب‌آهن بماند. گویا او حتی گفته بود ذوب‌آهن نمی‌تواند جوابگوی بلندپروازی‌های او باشد و به همین دلیل تصمیم دارد به تیم دیگری برود. درحالی‌که پیشنهادی همچون فولاد به‌دنبال نتایجی مطرح شد که او در ذوب‌آهن کسب کرده بود. از این رو مدیران این باشگاه اصفهانی توقع داشتند سرمربی تیم‌شان برای آنها نیز احترام بیشتری قائل شود و با توجه به قراردادش با باشگاه ذوب‌آهن حرفه‌ای‌تر عمل کند.
در آن مقطع برخی نزدیکان ربیعی مدعی شدند بندی در قرارداد او وجود دارد که می‌تواند از این تیم جدا شود، حتی گفته می‌شد نیما نکیسا مدیرعامل این باشگاه و دیگر اعضای هیات‌مدیره مشکلی با جدایی ربیعی و انتقالش به فولاد ندارند. بااین‌حال مدیر کارخانه ذوب‌آهن با این جدایی موافقت نکرد و تلاش فولادی‌ها برای رضایت او و دیگر مدیران بالادست بی‌فایده بود تا جایی که ربیعی بعد از چند جلسه غیبت در تمرینات تیم ذوب‌آهن بالاخره مجبور شد به تمرینات برگردد. بازگشت ربیعی به تمرینات ذوب‌آهن هرگز شرایط را مثل گذشته نکرد. در همان زمان هم گفته می‌شد ربیعی دیگر آن مربی سابق نیست و به‌لحاظ روحی تغییر کرده است. جو اصفهان هم برای او مطلوب نبود. هواداران ذوب‌آهن که به‌خاطر اتفاقات نیم فصل از دست سرمربی تیم‌شان ناراحت بودند با توجه به نتایج اخیر همچون گذشته از او حمایت نکردند. درواقع مذاکره ربیعی با باشگاه فولاد برایش به‌شدت گران تمام شد و به‌نوعی او از فولاد رانده و از ذوب‌آهن مانده شد.

ذوب ول کن ربیعی نیست
شاید ادعای سنگینی باشد اما از حوالی باشگاه ذوب‌آهن این‌طور خبر می‌رسد که استعفای ربیعی یک استعفای ساده نیست، بلکه چون این مربی دیگر همچون قبل تمایلی به کار کردن با ذوبی‌ها را نداشت، نتوانست کاری از پیش ببرد و شرایط آن را تغییر دهد، استعفا داده است. به‌واقع هرگز رابطه ربیعی با ذوبی‌ها همچون گذشته نشد و از چند هفته قبل سرمربی ذوب‌آهن تصمیم به استعفا داشت. پیش‌بینی می‌شد با نتایج ضعیفی که این مربی به همراه تیم ذوب‌آهن گرفته این بار با استعفای اون موافقت شود اما این‌طور که شنیدیم مدیران کارخانه ذوب‌آهن با این احتمال که شاید ربیعی استعفا داده، چون دیگر علاقه‌ای به همکاری با این باشگاه نداشت با استعفای او موافقت نکردند؛ چراکه معتقدند او اگر بخواهد می‌تواند باز هم شرایط این تیم را مثل قبل کند. از این رو به‌راحتی او را رها نکرده و گفته‌اند باید تا پایان قرارداد به تعهدش پایبند بماند؛ چراکه معتقدند اگر می‌خواستند ربیعی را به‌حال خود بگذارند همان نیم فصل با استعفای او برای پیوستن به فولاد موافقت می‌کردند، حتی گفته می‌شود رد پای مدیر کارخانه در مخالفت با این جدایی ربیعی نیز دخیل است. این اما همه ماجرا در مورد ربیعی و ذوب‌آهن نیست. برخی می‌گویند سرمربی این تیم به بن‌بست تاکتیکی رسیده و به همین دلیل با این استعفا قصد داشت به تیم شوک وارد کند و حتی این مورد را با باشگاه ذوب‌آهن هماهنگ کرده بود. ناراحتی بازیکنان پس از شکست مقابل شمس آذر و اظهاراتی که در مورد استعفای محمد ربیعی داشتند، نشان می‌دهد آنها مایل به جدایی این مربی نیستند.

اشتباه پشت اشتباه
عملکرد محمد ربیعی درطول چندسالی که با مس در لیگ برتر حضور داشت، آنقدر خوب بود که همه حساب ویژه‌ای روی او باز کردند. تحولاتی که او در نیم فصل اول در تیم ذوب‌آهن ایجاد کرد بار دیگر نشان داد که ربیعی مربی کار بلدی است. بااین‌حال این مربی چند اشتباه بزرگ در همین چندماه اخیر داشت. مذاکره با استقلال درحالی‌که می‌دانست رقیب جدی مثل جواد نکونام دارد. در ادامه پیوستنش به ذوب‌آهن درحالی‌که می‌دانست بودجه این تیم محدود است و ممکن است نتوانند خواسته‌های او را برآورده کنند و درنهایت مذاکره با فولاد آن هم در شرایطی که هنوز سرمربی ذوب‌آهن بود. از مربی که با مس بهترین تصمیمات را می‌گرفت، چندین اشتباه در مدت کوتاه بعید به‌نظر می‌رسید اما او نشان داد هنوز یک مربی جوان است و نیاز به کسب تجربیات بیشتر دارد. برای ربیعی که با بهترین نتایج حتی زمانی پای میز مذاکره با مدیران فدراسیون برای مربیگری در تیم امید نشسته بود، استعفا به‌خاطر نتایج ضعیف در ذوب‌آهن یک سیر نزولی تاسف‌بار است. درحالی‌که او می‌توانست کارش را با ذوب‌آهن در بهترین جایگاه به پایان برساند و رزومه افتخارآمیز دیگری برای خود کسب کند. بااین‌حال در شرایطی که مدیران ذوب‌آهن با استعفای او مخالفت کرده‌اند و هنوز به ادامه کار با این مربی امیدوارند شاید ربیعی بتواند خود را از شرایط فعلی خارج و اتفاقات چندماه اخیر را فراموش کند. او چاره‌ای جز بازگشت به ذوب‌آهن ندارد و تیم‌ها نیز فعلا همه سرمربی دارند. از این رو داستان ربیعی و ذوب‌آهن ادامه دارد، مگر اینکه او به قیمت بیرون ماندن تا پایان قرارداد و گذشتن از حق و حقوق حاضر به بازگشت نشود.

مرتبط ها