کد خبر: 96477

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

دولت جمع‌بندی اقتصادی مشخصی ندارد

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: به نظر می‌رسد دولت در عرصه‌های مختلف کمی جمع‌بندی اقتصادی‌اش مشخص نبوده و به همین دلیل نمی‌تواند روی مساله‌ای تمرکز کند و نمونه آن هم بحث مسکن‌سازی در دولت فعلی است.

امیرحسین محمدی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه سنت خوبی بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفته که بر اساس آن مسئولان رده‌بالای نظام با دانشجویان دیدار می‌کنند، گفت: «این دیدارها از دو جهت اهمیت دارد؛ اولی اینکه دانشجویان یک هویتی گرفته‌ و می‌توانند مسائل‌شان را مطرح کنند و مولفه دوم آنکه بدنه تشکلی را با این مسائل درگیر می‌کند، به طوری که در تشکل‌ها قبل از دیدار رئیس‌جمهور و مقام‌معظم‌رهبری، یک جنبشی ایجاد می‌شود تا بتوانند بهترین فرد، بهترین متن و بهترین ارائه را در این دیدارها داشته باشند و طبیعتا این کار پویایی را برای تشکل‌ها به همراه خواهد داشت.»

او ادامه داد: «نکته دیگر اینکه همه مسئولان یک دایره از مدیران دورو‌اطرافشان هستند که تغییر چندانی هم در میان آنها صورت نمی‌گیرد، در این وضعیت طبعیتا اگر دیدارهای دانشجویی هم نباشد، مسئولان رده بالا متوجه تفاوت‌های موجود در جامعه نمی‌شوند. یعنی این اتفاق باعث می‌شود تا مسئولان هم در جریان تراز نگاه‌های جامعه در موضوعات مختلف قرار بگیرند.»

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان  با بیان اینکه حال و هوای جلسه هم یک فضای صمیمی داشت، گفت: «نکته مهمی که در یک سال گذشته برایمان محسوس بود، این بود که دولت به حضور در جمع‌های دانشجویی اهتمام داشته است، به طوری که در روز تاسیس بسیج دانشجویی در اجتماع بزرگی که شکل گرفت تعداد زیادی از وزرا حاضر شدند، انتقال این مساله اولین نکته‌ای بود که جلسه مطرح کردیم. مساله دیگری که در ارتباط با مسائل دولت باید مطرح می‌کردیم، بحث تبلور ایده سیاسی است، این موضوعی بود که کمتر به آن پرداخته شده است. در این جلسه اعلام کردیم در هر دولتی یک شعاری محور قرار می‌گیرد و مثال هم زدیم که دولت نهم و دهم وقتی با شعار عدالت روی کار آمد، ساختاری مانند سهام عدالت و مسکن مهر و هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرد، اما‌ یک ایراد دولت سیزدهم این است که شعار اصلی دولت که مردمی بودن است تبلوری در جامعه پیدا نکرده است.»

محمدی بیان داشت: «پیشنهاد هم دادیم برای اینکه شعار مردمی بودن در عرصه اقتصاد عملی شود باید روی اصل 43 و 44 قانون اساسی و بحث مهم تعاونی‌ها تمرکز شود. یعنی باید سهم 25 درصدی از اقتصاد کشور به تعاونی‌ها واگذار شود که در طول سال‌های گذشته محقق نشده است. همچنین اعلا کردیم اقتصاد ما عمدتا دولتی‌خصولتی بوده و آنچه خصوصی‌سازی شده هم چندان به دست عموم مردم نرسیده است. در همین راستا گفتیم باید با تکیه بر مبحث تعاونی‌ها بتوانیم این حوزه را اصلاح کنیم.»

او بیان داشت: «موضوع دیگری که در این جلسه بیان کردیم هم فلسطین بود و اعلام کردیم عرصه نبرد ما در منطقه تنها نبرد نظامی نیست، بلکه دولت و حاکمیت باید در 3 عرصه مرتبط با فلسطین به شکل جدی وارد شوند. اول عرصه میدان و نبرد نظامی، دومی عرصه دیپلماسی و سوم هم عرصه افکار عمومی است. جمع‌بندی‌مان این است که ما معمولا در میدان دست برتر را داریم، در عرصه دیپلماسی در جنگ هستیم؛ یعنی نه ما و نه آنها دست برتر را ندارند، ولی در عرصه افکار عمومی ما چندان موفق نیستیم و نمی‌توانیم ظهور و بروز اجتماعی در افکار عمومی بین‌المللی داشته باشیم؛ به همین دلیل به رئیس‌جمهور گفتیم دولت در این عرصه باید به شکل جدی‌تری وارد شود.»

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: «نکته چهارمی هم که بیان کردیم جمع‌بندی اقتصادی دولت است. اعلام کردیم به نظر می‌رسد دولت در عرصه‌های مختلف کمی جمع‌بندی اقتصادی‌اش مشخص نبوده و به همین دلیل نمی‌تواند روی مساله‌ای تمرکز کند و نمونه آن هم بحث مسکن‌سازی در دولت فعلی است. پنجمین نکته‌ای هم که البته در جلسه مطرح نشد و به صورت مکتوب به رئیس‌جمهور ارائه دادیم این بود که می‌توان به دولت سیزدهم، عنوان دولت کارشناسان را اطلاق کرد. یعنی برخلاف دولت‌هایی که در بعد از انقلاب داشتیم، سیاسیون در دولت فعلی جهت‌دهی نمی‌کنند و اساسا ضمام کار در اختیار کارشناسان است. هر‌چند فی‌النفسه این اتفاق بد نیست، ولی چند نکته هم در کنش اجرایی دولت دارد. اول اینکه کارشناسان حاضر به تحول نبوده و به همین دلیل همه مقولات از قبیل تحول در نظام بانکداری، ساختار اجرایی دولت و... را کمتر شاهد هستیم. نکته دیگر اینکه کارشناسان حاضر به هزینه دادن نیستند و به همین دلیل می‌بینیم وقتی دولت تصمیمی می‌گیرد، اگر هزینه آن کمی بالا برود، از تصمیم خود کوتاه می‌آید که نمونه‌های آن -بحث افزایش جریمه‌های مصرف گاز، افزایش حقوق‌های دوران عبدالملکی و...- را هم دیدیم.»

محمدی خاطر‌نشان کرد: «اولین واکنشی که رئیس‌جمهور به مسائل مطرح‌شده از سوی ما داشت، بحث عدم جمع‌بندی دولت در حوزه اقتصاد بود و در این راستا آقای بذرپاش اقدام به ارائه آمارهای مربوط به ساخت و ساز مسکن در دولت سیزدهم کرد، همچنین خاندوزی هم نکاتی را در ارتباط با فعالیت‌های صورت‌گرفته در اقتصاد اعلام کرد که البته هر دو معاون به دستور رئیس‌جمهور این کار را کردند.»

مرتبط ها