کد خبر: 96413

تداوم واکنش‌های دانشگاهی به حملات رژیم‌صهیونیستی؛

فلسطین هنوز هم مساله دانشگاه‌هاست

وز قدس امسال، جنگ غزه صدوهشتادودومین روز خود را پشت سر گذاشت و حملات رژیم‌صهیونیستی همچنان به این منطقه ادامه دارد. این حملات از اکتبر 2023 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد که به‌دنبال آن، ده‌ها هزار نفر از مردم فلسطین زخمی یا شهید شده‌اند که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. این فاجعه انسانی که در قالب نوعی نسل‌کشی در نوار غزه درحال پیش‌روی است، از سوی بسیاری از کشورها محکوم شده است.

ندا اظهری، مترجم: روز قدس امسال، جنگ غزه صدوهشتادودومین روز خود را پشت سر گذاشت و حملات رژیم‌صهیونیستی همچنان به این منطقه ادامه دارد. این حملات از اکتبر 2023 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد که به‌دنبال آن، ده‌ها هزار نفر از مردم فلسطین زخمی یا شهید شده‌اند که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. این فاجعه انسانی که در قالب نوعی نسل‌کشی در نوار غزه درحال پیش‌روی است، از سوی بسیاری از کشورها محکوم شده، به‌طوری‌که در این بین، برخی دانشگاه‌ها و دانشجویان به شکل‌های مختلفی اعتراض خود را نسبت به این حملات ویرانگر نشان داده‌اند. در این میان، دانشگاه‌های آمریکا شاهد بیشترین حد اعتراض‌ها نسبت به سیاست‌های ضدصهیونیستی بوده‌اند که به‌دنبال آن، دانشجویان با تجمعات اعتراضی و اقدامات مختلف، مخالفت خود را نسبت به حملات صهیونیست‌ها به فلسطین نشان داده‌اند.
قطع کمک‌های مالی به دانشگاه‌ها با حمایت از فلسطین
به گزارش theintercept، دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور به‌دنبال اجرای اصلاحاتی در پردیس دانشگاهی است. به‌دنبال اقدامات ضدصهیونیستی که چندی پیش در این دانشگاه شکل گرفته بود، نامه‌ای سرگشاده از سوی دانشکده در حمایت از آتش‌بس در نوار غزه توسط شورای روابط آمریکایی- اسلامی نوشته شد. این درحالی است که دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از فلسطینی‌ها و حمله به رژیم‌صهیونیستی مورد تهدید قرار گرفته‌اند که بودجه آنها کاهش پیدا خواهد کرد. دانشگاه‌های نخبه از سوی ثروتمندان حامی صهیونیست‌ها تهدید شده‌اند که اگر در محوطه دانشگاه‌ها سخنرانی ضدصهیونیستی برگزار شود از واریز سرمایه خود در این مراکز آموزشی خودداری خواهند کرد. از دیدگاه آنها درخواست برای آزادی فلسطین، تهدیدی برای یهودیان به‌شمار می‌رود. در این راستا در اواخر سال 2023 سه دانشجوی فلسطینی چفیه‌پوش، در «ورمونت» مورد هدف گلوله قرار گرفتند که یکی از آنها از ناحیه کمر به پایین فلج شد. یک دانشجوی مسلمان عرب هم در استنفورد در بیمارستان بستری شد. همچنین خطرات و تهدیدات فیزیکی در دانشگاه کلمبیا متوجه دانشجویان حامی فلسطین است. گروهی از دانشجویان در ماه ژانویه در تجمع همبستگی فلسطین در محوطه دانشگاه شرکت کرده بودند، از سوی دو کهنه سرباز صهیونیستی مورد حمله با اسپری قرار گرفتند. این دانشجویان از ورود به محوطه دانشگاه‌ها منع شده‌اند.

بنیاد آموزش قطر و کمک‌های همه‌جانبه
به گزارش al-fanarmedia، محقق فلسطینی- آمریکایی و وکیل حقوق بشر طی سخنرانی خود در دانشگاه جورج تاون واقع در قطر، تحلیلی انتقادی از پتانسیل و محدودیت‌های حقوق بین‌المللی به‌عنوان ابزاری برای تغییر ارائه کرد که تمرکز آن بر حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری خطاب به رژیم‌صهیونیستی ابلاغ شد که دستور دارد اقداماتی را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد. این حکم دادگاه باعث‌شده بسیاری از کشورها تحریم‌های تسلیحاتی علیه رژیم‌صهیونیستی اعمال و روابط دیپلماتیک خود را قطع کنند. آموزش عالی قطر بیش از همه حمایت‌های بشردوستانه و آموزشی خود را از غزه افزایش داده است. بنیاد آموزش در قطر بیش از سایر حوزه‌ها در آموزش عالی تلاش خود را برای ارائه حمایت‌های بشردوستانه و آموزشی به غزه در ماه رمضان تشدید کرده است به‌طوری‌که این بنیاد، به‌تازگی متعهد به ارائه کمک‌های مالی به ارزی حدود 9 میلیون دلار شده است که به نفع 233 هزار نفر از مردم نوار غزه تمام می‌شود. این بنیاد همچنین کمک‌های بشردوستانه دیگری مانند سلامت روان و حمایت روانی اجتماعی، فعالیت‌های تفریحی و بسته‌های بهداشتی برای مردم غزه ارائه داده است. بنیاد آموزش قطر برای جوانان و کودکان فلسطینی بورسیه تحصیلی درنظر گرفته تا از ادامه تحصیلی این قشر اطمینان حاصل کند و نیز با اعطای وعده‌های غذایی، سعی کرده ناامنی غذایی را برای آنها کاهش دهد.

قطع رابطه دانشگاه تورنتو با دانشگاه‌های صهیونیست
به گزارش thevarsity، در روزهای گذشته به دنبال حملاتی که به سمت نوار غزه همچنان ادامه دارد، بسیاری از دانشجویان دانشگاه تورنتو اعتراض خود را نسبت به حمایت از مردم بی‌گناه فلسطین با نشستن در امتداد راهروی اتاق ریاست دانشگاه و در دست گرفتن و آویزان کردن پرچم‌های این کشور از پنجره‌ها نشان داده و شعارهایی سر دادند که مفهوم آن اعتراض به مبالغی بود که برای کمک به رژیم‌صهیونیستی برای حمله به فلسطین هزینه می‌شد. همچنین دانشجویان برای دعوت از حضور گسترده در حمایت از مردم فلسطین، پست‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند تا حامیان فلسطین به آنها بپیوندند. دانشجویان دانشگاه تورنتو در اکتبر 2023 و همزمان با شدت گرفتن حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه نیز تجمعات اعتراضی را شکل داده بودند. گروه طرفدار فلسطین در دانشگاه تورنتو طی صدور بیانیه‌ای از دانشگاه خواستار قطع همکاری با موسساتی شد که در رژیم‌صهیونیستی فعالیت می‌کنند یا سیاست‌های آپارتایدی، اشغال و شهرک‌سازی غیرقانونی را اجرا می‌کنند. این گروه از دانشگاه تورنتو می‌خواهد که روابط خود را با دانشگاه «اورشلیم» قطع کند. این دانشگاه ساختمان‌هایی را در زمین‌های خارج از مرزهای اسرائیل به رسمیت شناخته است. این گروه به دانشگاه «تکنیون» نیز اشاره کرده که معتقدند نقش مهمی در توسعه فناوری‌های نظامی مانند پهپادها و بولدوزرهای مورد استفاده ارتش صهیونیست ایفا کرده‌اند. آنها معتقدند که دانشگاه «تکنیون» با شرکت‌های تسلیحاتی صهیونیستی مشارکت دارد که تجهیزات تجسسی و موشک‌ها را برای ارتش تامین می‌کند. در حال حاضر دانشگاه تورنتو با هر دو دانشگاه تعامل دارد.

حمایت از همبستگی با فلسطین در اتحادیه ملی آموزش انگلیس
به گزارش گاردین، استادان دانشگاه‌های انگلیس در کنفرانس اتحادیه ملی آموزش به طرحی که خواستار همبستگی با فلسطین و نژادپرست خواندن رژیم‌صهیونیستی بود رأی مثبت دادند. این طرح حمایت این اتحادیه را از کمپین همبستگی فلسطین و ائتلاف توقف جنگ را تایید کرد. در این کنفرانس رئیس هیات فلسطینی در انگلیس هنگام سخنرانی در جمع نمایندگانی که بسیاری از آنها چفیه فلسطینی به تن داشتند و برخی نیز فریاد «فلسطین را آزاد کن» سر می‌دادند، مورد تشویق قرار گرفت و حتی یک نفر شعار معروف «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» را فریاد زد. این نفوذ حمایت از مردم فلسطین را در بدنه آموزشی انگلیس می‌توان نشانه‌ای از اتفاقات خوبی دانست که ممکن است در آینده‌ای نزدیک به وقوع بپیوندد و درنهایت به نابودی رژیم‌صهیونیستی منجر شود.

دانشگاه ایتالیایی خواستار توقف نسل‌کشی در فلسطین شد
به گزارش wftucentral، دانشگاه USB ایتالیا خواستار توقف نسل‌کشی مردم فلسطین شده و به‌دنبال آن همچنین خواستار لغو همکاری‌های علمی خود با رژیم‌صهیونیستی شده است. این دانشگاه همواره در حمایت از مردم فلسطین و به‌ویژه از 7 اکتبر فعال بوده و به‌تازگی هم دانشجویان این دانشگاه برای حمایت از فلسطین به خیابان آمده‌اند. تا پیش از این پروژه‌های همکاری مشترکی بین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایتالیا و اسرائیل با هدف توسعه پروژه‌هایی صورت می‌گرفت که منجر به تولید محصولاتی در زمینه‌های نظامی می‌شد. مقامات این دانشگاه مقرر کرده‌اند که تمام کارکنان اداری و استادان و حتی دانشجویان در 9 آوریل در بسیاری از شهرها اعتصاب کنند.

ممنوعیت اعتراض به حملات صهیونیست‌ها در دانشگاه آریزونا
به گزارش statepress، برخی دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه آریزونا، به‌منظور برقراری عدالت در فلسطین درخلال یک جلسه دولتی که با حضور دانشجویان مقطع کارشناسی برگزار شده بود، بر سر قوانین تحریم و واگذاری این کشور به اعتراض در قالب پرتاب سنگ پرداختند. بروز چنین حوادثی در دل دانشگاه آریزونا به‌عنوان یک دانشگاه دولتی، نگرانی‌هایی را برای مقامات ایجاد کرده است. اگرچه دانشگاه دولتی آریزونا موظف است از آزادی‌بیان محافظت کند، اما از ماه اکتبر که حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه شدت گرفت، مخالفت‌ها در حمایت از فلسطینی‌ها هم از سوی دانشجویان و مقامات دانشگاهی بیشتر شد. چندی پیش برگزاری تجمع طرفداران فلسطینی در دانشگاه، به دنبال انتشار بیانیه‌ای از سوی ریاست دانشگاه آریزونا به بهانه مغایرت این تجمع با ارزش‌های دانشگاه لغو شد. یکی از کارشناسان ارشد مطالعات علوم سیاسی، عربی، خاورمیانه و آفریقای‌شمالی معتقد است که به دلیل تحریم تجمعات حمایت از فلسطین در دانشگاه آریزونا و نیز نگرانی از ایجاد امنیت تجمع‌کنندگان، سازماندهی چنین تظاهرات و تجمعاتی در محوطه دانشگاه دشوار است. در این میان، برخی لوایح به حمایت از صهیونیست‌ها می‌پردازد و به‌طور مستقیم دانشجویان طرفدار فلسطین را هدف قرار می‌دهد. در ادامه، بیانیه مشترکی هم منتشر شده مبنی‌بر اینکه دانشجویان دانشگاه آریزونا برای حمایت از برقراری عدالت در فلسطین باید از هرگونه تبعیض مذهبی و قومیتی از جمله اعتراض به اقدامات صهیونیست‌ها خودداری کنند. این درحالی مطرح شده است که صرف انتقاد از دولت اسرائیل، به خودی خود یک ایدئولوژی سیاسی مقابله با صهیونیست‌ها به شمار می‌رود.

حامیان فلسطین دانشگاه تگزاس در معرض اخراج
به گزارش «رادیوی دولتی تگزاس»، از زمان آغاز جنگ در غزه از هفت ماه پیش، پردیس‌های دانشگاهی در آمریکا به کانون اعتراضات علیه جنگ و انتقاد از چگونگی واکنش مدیران دانشگاه‌ها تبدیل شده است. دانشگاه تگزاس هم ازجمله دانشگاه‌هایی بوده است که از اکتبر 2023 تاکنون با افزایش شدید اعتراض‌های نسبت به حملات صهیونیست‌ها در پردیس‌ها مواجه شده است. از این رو، سیاست‌های آزادی بیان در دانشگاه تگزاس و سایر دانشگاه‌ها اجرایی شد و مجازات‌هایی نیز تعیین شده است که به‌عنوان نمونه می‌توان به گزینه اخراج احتمالی دو دانشجوی طرفدار فلسطین از دانشگاه تورنتو اشاره کرد. فعالان دانشجویی که ممکن است انگشت اتهام به سمت آنها نیز گرفته شود، این بیانیه را غیرقانونی عنوان کردند. یکی از این فعالان، اجرای چنین بیانیه‌ای را حفاظت از دانشجویان یهودی بیان می‌کند و این درحالی است که بارها جنایت‌های اسلام‌هراسی در این دانشگاه اتفاق افتاده و اقدامی صورت نگرفته است. ازجمله اقدامات ضدصهیونیستی که دانشجویان دانشگاه تگزاس در ماه گذشته انجام داده‌اند می‌توان به نوشتن شعارهایی در رابطه با نسل‌کشی و قتل عامل فلسطینی‌ها روی ساختمان دانشجویان یهودی اشاره کرد. دانشجویان این دانشگاه شعار معروف «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» را در اعتراض‌های خود سر می‌دهند.

اعتراض به دانشگاه «اسمیت» برای رد واگذاری سرمایه به صهیونیست‌ها
به گزارش insidehighered، در آخرین رویارویی دانشجویان و مدیران دانشگاهی بر سر جنگ غزه، دانشجویان کالج «اسمیت» حدود یک هفته‌ای است که ساختمان اداری اصلی دانشگاه را مورد تصرف خود درآورده‌اند و به این بهانه از مقامات دانشگاهی می‌خواهند که از تولیدکنندگان تسلیحاتی که ماشین‌آلات نظامی را برای رژیم‌صهیونیستی تامین می‌کنند دوری کرده و کمک مالی دریافت نکنند. معترضان در بیانیه‌هایی که در صفحه‌های رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند عنوان کرده‌اند تا زمانی که دانشگاه متعهد به رد پذیرش سرمایه‌گذاری نشود تجمع اعتراضی در دانشگاه را ترک نخواهند کرد. تقریبا 50 دانشجوی معترض در این تجمع حضور دارند. این تجمع اعتراضی از 27 مارس آغاز شد که کمیته مشورتی مسئولیت سرمایه‌گذار دانشگاه، پیشنهاد رد پذیرش واگذاری سرمایه به تولیدکنندگان سلاح‌های جنگی علیه فلسطین را نپذیرفت. دانشجویان معترض معتقدند که کالج «اسمیت» سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود را بر موضوعات اخلاقی اولویت می‌دهد و از این رو نسبت به قبول کمک مالی از سوی تامین‌کنندگان سلاح‌های جنگی اعتراض دارند. واگذاری که انتقال دارایی اتفاق می‌افتد، ارزش کامل در ازای دارای منتقل شده به دست نمی‌آید. این کالج تنها دانشگاهی است که با تقاضای واگذاری سرمایه روبه‌روست. این موضوع مدت‌هاست کانون توجه فعالان طرفدار فلسطین به‌ویژه در دانشگاه‌هایی است که توسط موقوفات بزرگ تامین مالی می‌شوند. پس از آغاز حملات اکتبر، بار دیگر واگذاری این دانشگاه مورد توجه قرار گرفت که منجر به درگیری‌هایی در موسساتی چون دانشگاه «براون» و دانشگاه «میشیگان»» شد.

مرتبط ها