کد خبر: 9625

بررسی تحرکات ثبات‌زدای اخیر آمریکا در خلیج فارس

مزاحم منطقه

اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در حالی در منطقه خلیج فارس صورت می‌گیرد که وفق حقوق بین‌الملل دریاها، بنا به حاکمیت سرزمینی ایران بر دریاهای سرزمینی خود، تهران می‌تواند مانع از عبور تهدیدآمیز شناورهای تحریک‌کننده شرایط شود. آمریکایی‌ها در این منطقه اصل عبور بی‌ضرر را نقض کرده‌اند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، آمریکایی‌ها طی هفته گذشته دومین اقدام تحریک‌آمیز خود در منطقه دریایی خلیج فارس را در حالی ترتیب داده‌اند که در هر دو مورد با هشدارهای ایران مواجه شده‌اند. اولین اقدام آمریکایی‌ها سه‌شنبه هفته گذشته اتفاق افتاد و دومی روز جمعه. طی اولین اقدام آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که یک ناو نیروی دریایی آمریکا اقدام به شلیک اخطار به سمت یک قایق گشت‌زنی ایرانی در کرانه شمالی خلیج فارس کرده است.

در این زمینه یک مقام پنتاگون مدعی شده که گمان براین بود قایق مورد نظر متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. مقام‌های پنتاگون مدعی شده‌اند قایق ایرانی به 150 یاردی (حدود 140 متر) ناو آمریکایی نزدیک شده بود. مطابق این ادعا، قایق ایرانی به هیچ‌یک از علائم ارتباطی شناخته‌شده بین‌المللی برای اعلام وضعیت خطر، اعم از تماس‌های رادیویی، شلیک منور و پنج انفجار کوتاه توجهی نکرده است.

«سی‌ان‌ان» در این خصوص می‌گوید پس از این مراحل، ناو آمریکایی به دلیل نگرانی از احتمال برخورد، اقدام به شلیک اخطار به داخل آب کرد. در پی انتشار این اخبار بود که روابط‌عمومی منطقه سوم نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «یک رزم‌ناو آمریکایی در شمال خلیج فارس به سمت یک شناور گشتی نیروی دریایی سپاه که در آب‌های بین‌المللی در حال گشت‌زنی بود حرکت و به قصد تحریک و ایجاد هراس مبادرت به شلیک دو گلوله هوایی کرد. شناور نیروی دریایی سپاه بدون اعتنا به رفتار غیرحرفه‌ای و تحریک‌آمیز آنها به ماموریت خود ادامه داد و پس از مدت کوتاهی شناور آمریکایی منطقه را ترک کرد.»

در ادامه نیز پایگاه پنجم نیروی دریایی آمریکا در واکنش به اطلاعیه ناوتیپ ذوالفقار منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه درباره اقدام تحریک‌آمیز نیروهای آمریکایی در خلیج فارس مدعی شد که این اقدام حرفه‌ای و ایمن بوده است. نیروی دریایی آمریکا همچنین مدعی شد: «نیروهای آمریکایی تلاش کردند تا با قایق‌های ایرانی تماس برقرار کنند، اما پاسخی دریافت نکردند. پس از گذشت فاصله کوتاهی از این بالگرد آمریکایی از یک فاصله امن منور پرتاب کرد و پس از آن قایق‌های ایرانی دیگر به ناو نیمیتز نزدیک نشدند.»

در واکنش به دومین اقدام نیز سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با گذشت چند روز از اقدام تحریک‌آمیز یک رزم‌ناو آمریکایی در شمال خلیج فارس که با شلیک دو گلوله‌ هوایی برابر شناور گشتی نیروی دریایی سپاه انجام شد، شناورهای آمریکایی این‌بار در منطقه‌ میانی خلیج فارس اقدام مشابهی را مرتکب شدند. در ساعت چهار بعد از ظهر جمعه (۶ مرداد) ناو هواپیمابر «نیمیتز» و رزمناو همراهش در حالی که تحت رصد و رهگیری ناوچه‌های موشک‌انداز «ناوتیپ ذوالفقار منطقه‌ چهارم نیروی دریایی سپاه» قرار داشتند، در محدوده‌ نفتی-گازی رسالت اقدام به پرواز بالگرد و نزدیک شدن به شناورهای سپاه کردند.»

  پیامدهای خطرناک رفتار آمریکایی‌ها

چه اقدام آمریکا و چه مواضع این کشور نسبت به ایران نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها بی‌علاقه به ارتکاب اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه نیستند. اقدام تحریک‌آمیز آمریکا در منطقه در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر آنند این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد. «جاشوا کیتینگ»، تحلیلگر ارشد آمریکایی به پیامدهای تکرار این حادثه در آب‌های خلیج فارس هشدار داد. این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی که سابقه فعالیت در نشریه «فارین پالیسی» را دارد با انتشار مطلبی در پایگاه «Slate» نوشت: «اگرچه حادثه سه‌شنبه در آب‌های خلیج فارس هیچ‌تلافی‌ای در پی نداشت، چنین حرکاتی (اقدام شلیک هشدار ناوشکن آمریکایی به قایق گشت‌زنی ایران) به راحتی می‌تواند به رویارویی بسیار خطرناک‌تر و گسترده‌تر منجر شود.

  خلیج فارس جای آمریکا نیست

در همین خصوص «دیمیتری لیتوفکین»، تحلیلگر روس در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفته است دیگر جایی برای حضور نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس باقی نمانده است. وی گفت: «خلیج فارس با آب‌های آمریکا فاصله بسیار زیادی دارد. با این حال، ناو آمریکایی اقدام به شلیک اخطار به قایق ایرانی کرده است. بخش بزرگی از مرزهای ایران به خلیج فارس ختم می‌شود و در این بخش، منطقه‌ای امنیتی دارد که آن را کنترل می‌کند. اینکه ناو آمریکایی در این منطقه چه می‌کرده، پرسش برانگیز است.» لیتوفکین خاطرنشان کرد: «با توجه به کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها، اقدام آمریکایی‌ها در خلیج فارس مطلقا غیرقانونی است. آنها در این منطقه چه می‌کنند؟ آنها در حال انجام ماموریت‌های نظامی در عراق و سوریه هستند. تمام کشورهای منطقه که مخالف حضور آمریکا در آب‌های خلیج فارس هستند، مقصر خوانده می‌شوند.» این تحلیلگر نظامی گفت: «به خاطر می‌آورم که چگونه یک جنگنده روس یک جنگنده آمریکایی را در دریای سیاه شناسایی کرد و از سامانه مسدود‌کننده الکترونیکی خود استفاده و آنها را مجبور به عقب‌نشینی کرد. با این حال، این ناو آمریکایی بود که به سواحل روسیه نزدیک می‌شد؛ این هواپیمای روسیه نبود که به سمت سواحل آمریکا در پرواز بود. مساله این است که چه کسی در قلمروی خود است و چه کسی نیست.»

اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در حالی در منطقه خلیج فارس صورت می‌گیرد که وفق حقوق بین‌الملل دریاها، بنا به حاکمیت سرزمینی ایران بر دریاهای سرزمینی خود، تهران می‌تواند مانع از عبور تهدیدآمیز شناورهای تحریک‌کننده شرایط شود. آمریکایی‌ها در این منطقه اصل عبور بی‌ضرر را نقض کرده‌اند.