کد خبر: 95935

پیشنهاد مطالعاتی برای نوروز ۱۴۰۳؛

یک مطالعه خفیفی بفرمایید

آیا همه علاقه‌مندان به کتاب در شرایط فعلی می‌توانند آن کتابی که برای آنها مفید است را تهیه کنند یا موانعی برای تهیه کتاب وجود دارد؟ آنچه بعد از حدود هشت سال تامل به دست آورده‌ام اینکه بسیاری از علاقمندان به کتاب به دو دلیل نمی‌توانند آنچه تصور می‌کنند برای مطالعه آنها مفید است را تهیه کنند.

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی: تابستان سال 95 بود که در مترو در حال خواندن کتابی بودم. به‌یکباره پسری که خیلی کنجکاو بود از من پرسید کتاب خوبیه؟ من هم در همان وضعیت گفتم بله و او گفت من خیلی علاقه‌مند به مطالعه هستم اما نمی‌دانم چی بخوانم. این پرسش در حقیقت تلنگری جدی برای بنده بود که در حوزه کتاب دوست دارم فعالیت کنم؛ آیا همه علاقه‌مندان به کتاب در شرایط فعلی می‌توانند آن کتابی که برای آنها مفید است را تهیه کنند یا موانعی برای تهیه کتاب وجود دارد؟ آنچه بعد از حدود هشت سال تامل به دست آورده‌ام اینکه بسیاری از علاقمندان به کتاب به دو دلیل نمی‌توانند آنچه تصور می‌کنند برای مطالعه آنها مفید است را تهیه کنند.
1. رپورتاژ کتاب‌ها یکسان نیست. با سیطره فضای مجازی عمدتا کتاب‌هایی که بیشتر دیده می‌شوند در ساحت معرفی افراد خاصی قرار دارند که خود حجابی می‌شود برای عدم دیده شدن کتاب‌های مهم دیگر.
2. تصور اینکه کتاب‌های حوزه اندیشه در سیطره افراد خاصی است و فقط افراد خاصی می‌توانند این کتاب‌ها را تهیه کنند، مانع می‌شود بسیاری از کتاب‌های این حوزه که در ساحت میان‌رشته‌ای هم قلمداد می‌شوند دیده ‌شوند.
این دو دلیل باعث شده است سالیانه کتاب‌های بسیار مهمی در ساحت اندیشه ‌دیده نشوند و حتی در سطح‌ بسیاری از دانش‌آموختگان علوم انسانی بی‌توجهی به بسیاری از کتاب‌های مهم را شاهد هستیم. به همین جهت تصمیم گرفتم کتاب‌هایی که در طول چند سال گذشته احساس می‌شود خیلی به آنها توجه نشده است اما کتاب‌های دارای اهمیتی هستند را معرفی کنم تا در تعطیلات پیش‌رو مخاطبان بتوانند از این کتاب‌ها استفاده کنند. لازم است توضیح دهم‌ آنچه معرفی می‌شود -همه آثار- با‌اهمیت نخواهد بود و ایضا نقد‌هایی به معرفی صورت ‌گرفته که حتما دارای اهمیت هستند.

برای دیدن پیشنهاد مطالعاتی گروه ایده حکمرانی «فرهیختگان» برای نوروز ۱۴۰۳، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها