کد خبر: 95836

رئیس دانشگاه آزاد در رونمایی از پلتفرم «ست»:

کارآمدی دوره‌های تحصیلی با همراهی توام دانشگاه و صنعت حاصل می‌شود

دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پس از حضور در استان‌ قم، دیدار با علما و مراجع تقلید و شرکت در اختتامیه جشنواره امامت و مهدویت و پس از آن استان زنجان، انعقاد تفاهمنامه همکاری با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و شرکت در نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیات‌علمی رشته تاریخ و باستان‌شناسی، هفته گذشته را در تبریز به پایان رساند. در جریان سفر یک روزه دکتر طهرانچی به تبریز از سکوی تامین، تولید و تضمین یا «پلتفرم ست»، کتابچه نظام موضوعات تراکتورسازی و خط رباتیک مونتاژ تراکتور با مشارکت دانشگاه آزاد واحد تبریز و گروه صنعتی تراکتورسازی ایران رونمایی شد.

دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پس از حضور در استان‌ قم، دیدار با علما و مراجع تقلید و شرکت در اختتامیه جشنواره امامت و مهدویت و پس از آن استان زنجان، انعقاد تفاهمنامه همکاری با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و شرکت در نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیات‌علمی رشته تاریخ و باستان‌شناسی، هفته گذشته را در تبریز به پایان رساند. در جریان سفر یک روزه دکتر طهرانچی به تبریز از سکوی تامین، تولید و تضمین یا «پلتفرم ست»، کتابچه نظام موضوعات تراکتورسازی و خط رباتیک مونتاژ تراکتور با مشارکت دانشگاه آزاد واحد تبریز و گروه صنعتی تراکتورسازی ایران رونمایی شد.

دانشگاه آزاد به‌دنبال تربیت دانشجوی محصول‌محور است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه همایش «اقتصاد پلتفرمی و تولید بدون کارخانه» و رونمایی از پلتفرم «ست» که در سالن همایش‌های واحد تبریز برگزار شد، حضور یافت و گفت: «آنچه در حال اتفاق افتادن است، ارتباط بین دانشگاهی از جنس «دانشگاه مردمی» و صنعتی از جنس «صنعت مردمی» است. ان‌شاءالله بتوانیم در این زمینه کارهای بزرگی رقم بزنیم.» وی با اشاره به موضوع «دانشگاه، ارتقا و سرمایه انسانی» گفت: «صنعتگران با توجه به فراخوان‌هایی که می‌دهند، شاید با چالش‌های ناکارآمدی یا پیدا کردن نیروی انسانی مناسب برای به‌کارگیری در صنعت مواجه شده باشند. سوالی که مطرح می‌شود این است که کشور ما رتبه چهارم در تربیت مهندسان را دارد اما چرا به این روز افتاده است؟ دانشگاه‌های ما در یک دوره طولانی مهندسان بسیار توانمندی را وارد عرصه کردند که بخش عظیمی از اقتصاد کشور بر دوش آنهاست، اما چرا امروز با فقر بزرگ تربیت نیروی متخصص، متعهد، ماهر، خلاق، متخلق و کارآفرین مواجه هستیم؟ این ماموریت دانشگاه است اما چه شده که نیروی ما با تحولات اجتماعی و نوآورانه، دیگر کارآمد نیست؟» دکتر طهرانچی ادامه داد: «بیش از دو دهه دانشگاه‌های ما به تولید و انتشار و انتقال علم و فناوری پرداختند، اما نسبت به تربیت نیروی انسانی غفلت کردند و روش‌هایشان کارآمد نبود. پاسخ این سوال را از متقاضیان ورود به دانشگاه می‌توان دریافت. در کنکور سراسری رشته‌های بر محور علوم پزشکی متقاضیان فراوانی دارد، چون آینده خود را در آن رشته تضمین شده می‌بینند. جای تأسف است در کشوری که بخش بزرگ اقتصاد مبتنی‌بر کشاورزی، معدن، نفت و... است به رشته‌های مرتبط با این حوزه توجه نمی‌شود. امسال در رشته معدن دانشگاه آزاد فقط ۱۵۵ ورودی داشتیم یا در رشته صنایع غذایی ۱۴ نفر، رشته نساجی ۶۹ نفر و مهندسی ساخت و تولید ۱۶۲ متقاضی داشتیم.»
وی با ابراز نگرانی از وضعیت رشته مهندسی در کشور، گفت: «اگر صنایع تا به حال با انتخاب بین مهندسان مواجه بودند با ادامه این روند در چند سال آینده مهندسی وجود نخواهد داشت تا انتخاب کنند و این موضوع بسیار جدی است. این تغییر ذائقه جوانان متاثر از روندهای جهانی و توسعه هوش مصنوعی، آزادکار (فریلنسر) و... است. واقعیت این است که آینده کشور فناورانه است و سرمایه‌ها نیازمند نیروی انسانی کارآمد است.» رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه آموزش مهندسی نیازمند رویکرد تحول‌آفرین است، اظهار کرد: «آیا دانشگاه به تنهایی می‌تواند این تحول را انجام دهد؟ خیر. شاید این موضوع دغدغه امروز دانشگاه‌های دولتی که به بودجه نفت متصل هستند، نباشد اما دانشگاه آزاد که نبض آن به انتخاب مردم بستگی دارد، می‌داند که اداره کشور با رشته‌های پرمتقاضی حقوق و مدیریت و روانشناسی تامین نمی‌شود و باید برای تحول این روند اقدام کرد. این نگاه تحول در قالب پنج چرخش تحول‌آفرین در سند دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می‌شود.» دکتر طهرانچی ادامه داد: «وضعیت کنونی به نحوی است که وقتی مهندس وارد کارخانه می‌شود بدیهیات مهندسی را نمی‌داند، این موضوع نشان می‌دهد آموزش‌های ما متناسب نیست و حافظه‌محور است به همین دلیل جوان هم از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. بنابراین اگر آنچه تا امروز بوده را تغییر ندهیم و از آموزش حافظه‌محور به یادگیری تعالی‌بخش، عمیق، کاربردی و فایده‌محور که بسترساز اشتغال دانش‌بنیان و افزاینده اقبال اجتماعی است‌ گذار نکنیم و تحولات رقم نخورد، فردای ایران در ارتقای سرمایه انسانی ضعیف می‌شود. در کنار این موضوع مهاجرت نیروهای دانشگاهی و دانشجویان نیز خطر دیگری است که متوجه آینده کشور است.»
عضو هیات امنای دانشگاه آزاد تاکید کرد: «لازمه این تحول طراحی، حرکت، سنت‌شکنی، تغییر در عادت‌ها، تغییر در منش استاد و فضای صنعتی کشور است. در کنار این چرخش تحول‌آفرین در نظام «پژوهش و فناوری» و «فرهنگی و تربیتی» نیز مطرح است. باید فرهنگ کار را زنده کرد و پژوهش را از مقاله‌گرایی غیرهدفمند به سمت چالش‌ها و نیازهای جامعه سوق دهیم.» وی افزود: «تغییری که باید در فرهنگ ایجاد شود این است که جوان بداند با همت بزرگ، کار سخت و جدی و وقف کار شدن، به نتیجه می‌رسد و هیچ‌کس بی‌همت به جایی نخواهد رسید و این فرهنگ باید عوض شود و کار ارزش باشد. بنابراین باید جوان را سریع‌تر با مفهوم کار آشنا و امید را در او تقویت کرد.» دکتر طهرانچی تصریح کرد: «هر سازمانی نمی‌تواند این تحولات را درک کند و تحولی باشد، باید سازمان یک ارتقای بدون اتکا به نفت داشته باشد تا بتواند به جوان القا کند که می‌توان عالی زندگی کرد. استاد باید درآمد حاصل از فناوری داشته باشد تا برای دانشجو امیدبخش باشد. پس باید دانشگاه را به‌گونه‌ای دیگر اداره کرد. زمان باید حل مساله را تمرین کند تا بتواند آن را به دانشجو یاد بدهد. دانشگاه آزاد در این زمینه مدل دارد و معتقدیم سه پایه فرهنگ، علم و فناوری باید مولد تحصیل و توانمندسازی، مهارت‌های جدید، صنایع نوآورانه باشد و به انتقال دانش و فناوری بپردازد.»
رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: «پیچیدگی فناوری به وضوح قابل مشاهده است و انسانی توانمند است که بتواند بر این پیچیدگی‌ها غلبه کند. آنچه نیاز داریم نیروی توانمند است که در غرب به آنsinceworker می‌گویند. نیاز داریم مهارت‌های جدید را آموزش دهیم. دنیا در حال زایش و فضاهای کسب‌وکار جدید در حال خلق شدن است. هر فضای جدید نیازمند مهارت جدید است پس باید انسان‌های توانمند برای مواجهه با صنایع نوآورانه داشته باشیم.» وی خاطرنشان کرد: «در گذشته دانشگاه فقط به فرهنگ و علم می‌پرداخت و جامعه هم اجتماعی و اقتصادی بود. امروز فرهنگ، علم و فناوری دانشگاه در اقتصاد، اجتماع و نوآوری جامعه در هم تنیده است. امروز نوآوری جزء لاینفک صنعت است و صنعت بدون نوآوری به راحتی فضا را از دست می‌دهد پس اتفاقات جدید نیروی انسانی جدید می‌طلبد.» دکتر طهرانچی ادامه داد: «کارخانه‌های ما مانند وارد‌کننده گل مصنوعی بودند که در آنها رشد وجود نداشت. امروز تنوع‌طلبی از مختصات جهان است و نمی‌توان مبتنی‌بر یک محصول سرپاماند؛ چراکه فضا به‌شدت سریع‌التغییر است. پلتفرم‌ها یکی از زایش‌های جدید است و نگاه فردی دیگر پاسخگو نیست. نبوغی که تا امروز باعث می‌شد یک مدیر و صاحب صنعت مبتنی‌بر آن رشد کند را رقبای جدید صنعت مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌توانند عرضه کنند. برای اینکه یک پله بالاتر رفت باید مسلط به آنچه در دنیای مدرن می‌گذرد بود.» وی ادامه داد: «پژوهش‌های با منافع اقتصادی، اجتماعی و به‌طور خطی، به پژوهش‌های بنیادی و اکتشافی متصل نیست. شرکت‌های بزرگ مثلا گوگل بیش از هزار و ۵۰۰ محقق دارد و هم‌رده‌ هاروارد رتبه پژوهشی کسب کرده است. چرا شرکت‌های بزرگ مقاله می‌دهند؟ چون فاصله اکتشاف تا محصول کوتاه است و عمر ایده تا پدیده کوتاه شده است. شرکت‌ها نمی‌توانند منتظر بمانند تا ایده خلق شود تا انتخاب و سرمایه‌گذاری کنند، بنابراین در خلق ایده حضور یافته‌اند.»
دکتر طهرانچی با بیان اینکه امروز تکنولوژی و فناوری جامعه و دانشگاه در هم تنیده است، گفت: «تکنولوژی می‌خواهد زندگی راحت‌تر عرضه کند، جامعه منافعش را می‌طلبد و برای خلق آن به علم سفارش می‌دهد و علم اطلاعات خلق می‌کند که برای تکنولوژی است و این چرخه در حال تکرار است. امروز کارخانه‌های بزرگ جایگاه خود را به کارگاه‌های پلتفرمی و دفاتر طراحی هوشمند واگذار کرده‌اند.» رئیس دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه آموزش باید عمیق باشد، گفت: «باید کیفیت علم را افزایش دهیم. اگر به دنبال کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی هستیم، باید دانشگاه و صنعت با هم فکر کنند. ذائقه جوانان تغییر کرده، باید سودمندی را در صرف عمرشان در رشته دانشگاهی ببینند. جامعه متاثر از جامعه جهانی سودمندی را دنبال می‌کند و آثار و پیامد را می‌بیند و با فرآیند و دستاورد کاری ندارد. پس دانشگاه و صنعت باید یکی شوند و به آموزش تعالی‌بخش، عمیق، کاربردی و فایده‌محور بپردازیم. باید خلق جدید کرد و دانشگاه و ‌صنعت به دنبال پیوند باشند و به آموزش ترکیبی روی بیاوریم.» وی اضافه کرد: «اینکه چه می‌خواهیم انجام دهیم، در مرحله اول اقدام به ماموریت‌محور کردن دانشکده‌ها کرده‌ایم که یکی از آنها ساخت و تولید و فناوری‌های صنعتی است. در ذیل این دانشکدگان گروه‌های مهندسی مواد، مکانیک و حتی مدیریت و حسابداری و هر آنچه برای مفهوم ساخت و تولید لازم است، قرار می‌گیرند. در این نگاه جدید نیازمند کارخانه‌های نوآوری آموزشی تولید واقعی هستیم تا دانشجو را در فضای واقعی تربیت کنیم.» دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «دانشگاه آزاد به‌دنبال تربیت دانشجوی محصول‌محور است، دانشجو برای ریخته‌گری، تراشکاری، پلیمری و... محصولات متنوع را زیرنظر استاد دنبال می‌کند تا به مهندس خلاق، نوآورانه و‌کارآفرین تبدیل شود. این رویکرد رمز تحول ما و آغاز روش جدید در تربیت مهندسان فرداست و نشان می‌دهد تحول پایان ندارد.» در ادامه این مراسم، «پلتفرم ست» سکوی تامین، تولید و تضمین رونمایی شد.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها