کد خبر: 95772

خط یک مترو تهران، دوباره دچار مشکل شد،

ایستگاه بعد؛ اختلال!

مترو، این شهر زیرزمینی پرتردد در چندماه اخیر بارها دچار اختلال شده است و هربار بعد از رفع اختلال و یا عذرخواهی مسئولین یک بار دیگر از کار افتادن واگن‌ها مردم را در زیر زمین معطل و مستاصل کرده است.

محبت یاری؛ فرهیختگان آنلاین: چالش‌های اخیر مترویی در شهر تهران از قرارداد با شرکت‌های واگن سازی در سال 1397 شروع می‌شود و به اختلالات چند ماه اخیر سال 1402 تا همین امروز ختم می‌شود. سال97 قرار بر این بود که طی عقد دو قرارداد با شرکت‌های واگن پارس و واگن سازی تهران، بخش عمده خودروهای ریلی در تهران تامین شود تا مشکلاتی اعم از شلوغی واگن‌ها و فاصله زمانی زیاد اعزام قطارها برطرف شود، اما تعداد این واگن‌ها هیچوقت به تعداد مطلوب نرسید، طوری که همچنان شلوغی و انتظار طولانی برای اعزام قطارها مشکل اصلی شهروندان متروسوار است.

اما این شهر زیرزمینی پرتردد در چندماه اخیر بارها دچار اختلال شده است و هربار بعد از رفع اختلال و یا عذرخواهی مسئولین یک بار دیگر از کار افتادن واگن‌ها مردم را در زیر زمین معطل و مستاصل کرده است.

چهاردهم اسفندماه سال جاری، یک آتش‌سوزی در خط 1 مترو سبب تخلیه مسافران در ایستگاه شوش شد. یک واگن به دلیل اتصالی برق آتش گرفته بود و ماموران آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند.خط یک متروی تهران به دلیل دسترسی به بازار در ایام پایانی سال بسیار پرتردد است و تخلیه‌های این چنینی ازدحام زیادی را ایجاد می‌کند.

بعد از این اختلال سخنگوی شهرداری تهران از مردم بابت اختلالات مترو عذرخواهی کرد اما در خلال همین عذرخواهی مدعی شد که شهرداری از روز اول مترو را با وضعیت فاجعه‌بار تحویل گرفته است.

در فردای آن روز یعنی 15 اسفند این بار خط 3 و ایستگاه منیریه دچار اختلال شد، طبق گفته شاهدان عینی معطلی نیم ساعته در مسیر این خط به وجود آمد و قطار اعزامی در دو ایستگاه توقف نکرد. هرچند روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو شرایط را عادی توصیف کرد و بروز اختلال را رد کرد اما شهروندان روایت دیگری داشتند.

خط 4 نیز در دی ماه سال جاری با اختلال قطع برق مواجه شد که طی آن سرویس‌دهی در حدفاصل ایستگاه تئاتر شهر تا ایستگاه توحید در ساعات ابتدایی صبح متوقف شد.

ماجرای خط یک به این آتش‌سوزی ختم نشده و بار دیگر امروز 16اسفند هم اختلال در ایستگاه بخارایی سبب تخلیه مسافران شد.پس از پیاده کردن مسافران در ایستگاه بخارایی، تمام مسافران یک قطار مجبور شدند سوار قطار پر از مسافر بعدی شوند که مشکلات زیادی به همراه داشت.

در ماجرای اختلال خطوط مترویی به هر دلیل معمولا مسئولین توپ را به زمین یکدیگر پاس می‌دهند. شهرداری مسئولین را مواخذه می‌کند که چرا تامین واگن‌های جدید و جایگزینی آنها با واگن‌های فرسوده سالهاست معطل مانده است و از آن طرف شهرداری متهم می‌شود که در این زمینه همت و همکاری کافی را ندارد. 

در این بین متضرر، مسافرین انبوهی هستند که  از شر ترافیک و آلودگی هوا و کاهش هزینه‌های حمل و نقل در کلانشهر تهران، به مترو پناه می‌آورند و نمی‌دانند امروز که پا به این شهر زیرزمینی می‌گذارند، قطار قرار است آنها را به مقصد برساند یا در نیمه راه پیاده کند.

مرتبط ها