کد خبر: 95726

استعفای دسته‌جمعی نظامیان عالی‌رتبه بخش امنیتی و اطلاع‌رسانی ارتش رژیم‌صهیونیستی؛

بی‌بی، بی‌ارتش شد

ارگان‌های حیاتی رژیم‌صهیونیستی یک‌به‌یک درحال قطع ارتباط خود با نخست‌وزیر هستند. در حوزه کابینه و سیاست خارجی بنی گانتز، عضو کابینه اضطراری و کابینه جنگ بدون اجازه نخست‌وزیر به سفر خارجی رفته تا با دولتمردان آمریکایی و انگلیسی دیدار کند. حالا در کمتر از یک هفته، با استعفای دسته‌جمعی بخش مهمی از ارتش، روند جدایی به ساختارهای نظامی رسیده است.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: ارگان‌های حیاتی رژیم‌صهیونیستی یک‌به‌یک درحال قطع ارتباط خود با نخست‌وزیر هستند. در حوزه کابینه و سیاست خارجی بنی گانتز، عضو کابینه اضطراری و کابینه جنگ بدون اجازه نخست‌وزیر به سفر خارجی رفته تا با دولتمردان آمریکایی و انگلیسی دیدار کند. حالا در کمتر از یک هفته، با استعفای دسته‌جمعی بخش مهمی از ارتش، روند جدایی به ساختارهای نظامی رسیده است.
به گزارش ایسنا، شبکه ۱۴ رژیم‌صهیونیستی بامداد روز گذشته (دوشنبه) گزارش داد تعداد زیادی از مقامات ارشد سرویس اطلاع‌رسانی استعفای خود را از خدمت در ارتش رژیم‌صهیونیستی اعلام کرده‌اند. موران کاتز، سخنگوی ارتش اشغالگر با درجه سرهنگی ازجمله افسرانی است که به‌دلیل اینکه «امور به‌خوبی پیش نمی‌رود» استعفا کرد. سرهنگ دوم ریچارد هچت، سخنگوی ارتش اشغالگر در امور رسانه‌های خارجی یکی دیگر از کسانی است که استعفا کرد. هچت از نظامیان کهنه‌کار بود که استعفای خود را اعلام کرد.
شبکه ۱۴ رژیم‌صهیونیستی اعلام کرده این استعفای دسته‌جمعی ناشی از اعتراض افسران به انجام امور عملیاتی و شخصی است و وضعیت آشفته سرویس اطلاع‌رسانی را نشان می‌دهد.
این استعفا خود سوالات دیگری را نیز برانگیخته است، زیرا ارتباطاتی میان دانیل هاگاری و بنی گانتز وجود دارد. هاگاری طی سال‌های 2013 تا 2015 در زمان ریاست گانتز بر ستاد ارتش، مسئول دفتر وی بوده است.
هاگاری و همکارانش تنها با فاصله چند روز از توطئه مشترک گانتز و آمریکا علیه نتانیاهو از سمت خود استعفا داده‌اند. گانتز پیش از اعلام رسمی سفر خود تلاش کرده بود در مذاکره با تعدادی از اعضای حزب لیکود زمینه‌های برکناری نتانیاهو از نخست‌وزیری را فراهم کند که ناموفق بود.
روند هفته‌های اخیر نشان می‌دهد گام اول توطئه علیه نتانیاهو که با اجرای گانتز انجام می‌شود، در داخل حزب لیکود و کابینه شکست خورده است اما مراحل دوم و سوم به ترتیب در سیاست خارجی و قسمتی از ارتش موفق بوده‌اند.
همزمان با نتانیاهو، ایتمار بن گویر در دولت که وزیر امنیت ملی است نیز زیرفشار شدید قرار گرفته است. در اظهارنظرهای ضددولتی توسط سیاستمداران و رسانه‌ها، بن گویر آدرس ثابتی است که درباره منشأ بحران کنونی به آن ارجاع داده می‌شود. به‌لحاظ امنیتی یک منبع اطلاعاتی صهیونیستی به روزنامه هاآرتص گفته بن گویر بزرگ‌ترین تهدید برای رژیم‌صهیونیستی در داخل است. به‌گفته این منبع وی طبق قوانین خاص خودش رفتار می‌کند و تمام کسانی را که اطرافش هستند، نادیده می‌گیرد. هرچند وی هیچ سابقه‌ای در پرونده‌های امنیت داخلی و دفاع ندارد.
روزنامه هاآرتص به نقل از منبع خود اشاره کرده بن گویر به گرفتن عکس از حاضران در نشست‌های عالی اطلاعاتی متهم شده است. براساس این گزارش رهبران شاباک در ماه میلادی به همین دلیل با برگزاری هرگونه دیدار جدیدی با ایتامار بن گویر مخالفت کردند. ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسبق رژیم نیز روز شنبه در مصاحبه با فرید زکریا خبرنگار CNN به‌شدت از بن گویر انتقاد و اعلام کرد دولت نتانیاهو با چنین اعضایی به‌دنبال جنگ‌های آرماگدونی است. جنگ‌های آرماگدونی برای اشاره به جنگ‌های آخرالزمانی و گسترده استفاده می‌شود.
اولمرت درباره نسبت نتانیاهو و اعضای تندرو ائتلاف دولتی که شامل بن گویر و اسموتریچ می‌شود، گفت: «من فکر می‌کنم آنها پشت سر بی‌بی نیستند. آنها جلوتر از او هستند.» نخست‌وزیر اسبق رژیم در توصیف افکار این تندروها اضافه کرد: «آنها گروهی از یهودیان، اسرائیلی هستند که به «اسرائیل بزرگ» اعتقاد دارند. آنها بر این باورند که کرانه باختری باید بخشی از اسرائیل باشد، نه‌فقط به‌صورت عملی، بلکه به‌طور رسمی.» اولمرت، بن گویر را متهم به تحریک جوانان صهیونیست می‌کند و می‌گوید این جوانان با تشکیل گروه‌های بسیار تهاجمی و خشن از جوانان تلاش دارند زندگی ساکنان فلسطینی کرانه باختری را دشوار کنند و آنها را بکشند و حتی اجسادشان را تکه‌تکه کنند.»
از سوی دیگر شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم گزارش کرده بن گویر خود مدعی است موفق‌شده در معامله احتمالی آتش‌بس و تبادل اسرا میان حماس و این رژیم کارشکنی کند.
این ادعا درحالی است که مقامات آمریکایی به‌شدت از دست دولت رژیم به‌دلیل عدم تفاهم بر سر آتش‌بس خشمگین هستند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته ابراز امیدواری کرده بود آتش‌بس تا دوشنبه (13 اسفند، 3 مارس) برقرار خواهد شد اما نتانیاهو تحت‌فشار تندروها، با اقداماتی دربرابر انعقاد آتش‌بس ایستادگی کرد. به‌نظر می‌رسد همین اتفاق باعث شد بایدن با برنامه‌ریزی سفر گانتز و تحریک وی برای سرنگونی نتانیاهو، از نخست‌وزیر رژیم انتقام بگیرد.

ریشه‌های هراس
فعال شدن تمام‌قد مخالفان داخلی علیه نتانیاهو و اتصال‌شان به آمریکا ریشه در برداشت آنها از تندروها دارد. اولمرت در روزهای اخیر دست‌کم دوبار بر طرح تندروها برای راه‌اندازی جنگ آخر الزمانی در منطقه اشاره کرده است. به گفته او چنین جنگی می‌تواند به‌شدت دشوار بوده و هزینه‌های سنگینی به صهیونیست‌ها تحمیل کند. صهیونیست‌هایی که وضعیت دشوار 7 اکتبر تا امروز را تجربه کرده‌اند، می‌دانند این بازه زمانی یک نمونه کوچک از وضعیتی است که درصورت بروز جنگ منطقه‌ای می‌تواند آنها را تحت‌تاثیر قرار دهد.
با این حال سیاستمداران جناح‌های مختلف رژیم و طرفداران آنها می‌دانند تندروها درحال تنظیم وضعیت رژیم به نفع خود برای دهه‌ها هستند. آنها از ابتدای دولت نتانیاهو در آخرین روز سال 2022 تاکنون طلیعه‌های دو بحران آتی را مشاهده کرده‌اند. نخستین تحریک، لایحه تغییرات قضایی بود که به‌زعم جناح‌های مخالف، رژیم را در مسیر دیکتاتوری قرار می‌داد. دومین مورد نیز عملیات طوفان الاقصی است که بنابر تحلیل‌ها در واکنش به فشارهای شدیدی که علیه فلسطینی‌ها اعمال شد، به اجرا درآمد. بسیاری از صهیونیست‌ها می‌دانند اگر تندروها پیشروی بیشتری در طرح‌های خود داشته باشند، وضعیت برای آنها وخیم‌تر از آنچه هست می‌شود. بر همین اساس این جناح‌ها تشخیص داده‌اند فلسطینی‌ها تنها دشمنان آنها نیستند، بلکه باید با نتانیاهو نیز بجنگند. اولمرت و باراک دوستان فلسطین نیستند اما با طرح مباحثی پیرامون تشکیل کشور فلسطین به‌دنبال آرام‌سازی اوضاع در داخل سرزمین‌های اشغالی و جلب حمایت‌های بین‌المللی برای نجات رژیم و پاکسازی آن از نتانیاهو هستند.
ارتش از نفس‌افتاده
فشارهای جنگ مانند گرانی، اضطراب و نگرانی از دورنمای آینده بر تمام ارکان و ساکنان فلسطین اشغالی وارد می‌شود، اما نظامیان کشته می‌شوند. سران رژیم می‌توانند روی تاب‌‌آوری جامعه حساب کنند زیرا فشارها برای آنها می‌تواند قابل تحمل باشد، اما تاب‌آوری بخش نظامی به‌دلیل ضربات سنگین و روزانه رو به اتمام است.
امروز روز 151‌ام جنگ و روز 131‌ام تهاجم زمینی است. صهیونیست‌ها ادعا می‌کنند در طول جنگ 579 نظامی آنها کشته شده است. روزنامه یدیعوت‌آحارونوت آمار معلولان از ابتدای جنگ تاکنون را 3 هزار و ۴۰۰ نفر اعلام کرد و پیش‌بینی کرده در‌صورت تداوم نبردها، تعداد آنها به 12 هزار و 500 نفر خواهد رسید. با توجه به تعداد نیروهای رسمی و ذخیره در نیروی زمینی، این آمار قابل توجه هستند. بدون ارتشی که بجنگند، جنگ بی‌معناست. دستگاه نظامی رژیم فرسوده شده و به‌دلیل درگیری در محیط داخلی فلسطین، توانایی بازسازی و برنامه‌ریزی بلندمدت جنگی را ندارد.
ارتش رژیم برای جبران نیازهای خود ضمن افزایش خدمت سربازی از زبان وزیر دفاع اعلام کرده خواهان به خدمت گرفتن حریدی‌هاست؛ قشری مذهبی در جامعه رژیم که از خدمت سربازی معافند. آنها پس از این درخواست، دست به اعتراض زده‌اند. روز یکشنبه صدها نفر از حریدی‌ها قدس اشغالی دست به تظاهرات زده و با پلیس درگیر شدند.
این اختلافات درحالی شکل گرفته که برخی تحلیلگر‌ان مدعی بودند حریدی‌ها پس از 7 اکتبر، به خدمت سربازی علاقه‌مند شده‌اند. روزنامه نیویورک تایمز ادعا کرده بود حریدی‌ها به این دلیل که تبعات جنگ و شدت خطر را درک کرده‌اند، متمایل به خدمت نظامی شده‌اند.
تهدیدات در سیاست‌خارجی
سیاست‌خارجی رژیم وضعیت آشفته‌ای دارد. آنهایی که علیه نتانیاهو تیغ کشیده‌اند، دشمنان سنتی رژیم نیستند بلکه قدیمی‌ترین و متعهدترین متحدان آن هستند. از آمریکا تا اروپا و سازمان‌های بین‌المللی تحت تاثیر این دو مجموعه، همه و همه به‌دنبال سر نتانیاهو می‌گردند.
میشل فخری، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حق غذا می‌گوید تنها راه دستیابی به‌ آتش‌بس در نوار غزه، اعمال تحریم‌ها علیه رژیم‌صهیونیستی است. فخری، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حق غذا در شبکه اجتماعی ایکس نوشته رژیم از ۸ اکتبر عمدا مردم فلسطین را در نوار غزه گرسنه نگه داشته است. او می‌گوید احتمالا قحطی در غزه همین الان هم رخ داده است. همزمان در اروپا نیز زمزمه‌هایی درباره تعلیق توافقنامه‌های تجاری با رژیم شنیده شده است.
از سوی دیگر روزنامه تلگراف گزارش داده: «صبر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در‌نتیجه فشارهای سیاسی که به‌دلیل حمایت مطلق وی از مواضع اسرائیل تاکنون بر او اعمال شده است، به‌طور فزاینده‌ای در قبال این وضعیت لبریز شده است.» تلگراف نوشته است بایدن از مذاکره‌کنندگان آمریکایی و متحدان این کشور خواسته تنها یک توافق آتش‌بس برای او بیاورند.

مرتبط ها