کد خبر: 95715

آقای اسماعیلی، تکلیف را روشن کن!

کنسرت‌ها قربانی بی‌قانونی یا اعمال سلیقه؟

امشب قرار بود اصفهان میزبان کنسرت علیرضا قربانی باشد، اما در فاصله چند ساعت تا برگزاری این اجرا، ستاد امر به معروف و نهی از منکر این استان بیانیه‌ عجیبی را پیرامون صدور مجوز رسمی آن صادر کرده است.

فرهیختگان آنلاین: امشب قرار بود اصفهان میزبان کنسرت علیرضا قربانی باشد، اما در فاصله چند ساعت تا برگزاری این اجرا، ستاد امر به معروف و نهی از منکر این استان بیانیه‌ عجیبی را پیرامون صدور مجوز رسمی آن صادر کرده است. در بخشی از این نوشته آمده است: «وزارت ارشاد به نسبت آنچه که در برخی از استان‌ها اتفاق می‌افتد به دنبال این است که این اتفاق در اصفهان بیفتد اما مردم ارزشی اصفهان معتقد هستند که در این شهر شئونات ارزشی باید رعایت شود؛ باتوجه‌به نظر علمای اصفهان و احتمال مفسده با نوازنده زن، این اجرا بدون نوازنده زن برگزار شود؛ در وزارتخانه ارشاد بعضی اصرار بی‌جایی در این مورد وجود دارند و حاشیه‌سازی‌هایی ایجاد شده است؛ تا جایی که ما اطلاع داریم هنوز از سوی فرمانداری و شورای تأمین هنوز مجوزی برای این کار صادر نشده است.»

قربانی و مخالفت دوباره در اصفهان
این اتفاق در حالی رخ داد که پیش از این نیز در فصل پاییز، برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان با مخالفت مسئولان استانی روبه‌رو شده بود و حالا در فاصله چند ساعت تا برگزاری مجدد آن، اجرای این خواننده کشورمان در نصف‌جهان باز هم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. البته علیرضا قربانی اولین هنرمندی نیست که با چنین چالشی روبه‌رو می‌شود و ماجرای لغو سریالی کنسرت‌ها، بارها در شهرهای مختلف تکرار شده و هنوز هم نمی‌توان برای علت آن دلیل واحدی را بیان کرد.

مشهد، نیشابور و چند استثنا
در کنار اصفهان، یکی دیگر از شهرهایی که برگزاری کنسرت در آن همیشه پرحرف و حدیث بوده، مشهد است که هرگاه خواننده‌ای قصد اجرا در آن را داشته، با حواشی عجیبی مواجه بوده است. از ابتدای دهه ۸۰ و ماجرای لغو کنسرت محمد اصفهانی گرفته تا دهه ۹۰ و اجرای غلامعلی پورعطایی که به سرانجام نرسید، برگزاری کنسرت در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی را با حواشی فراوانی همراه کرده است. در این بین می‌توان به کنسرت شهرام ناظری و کیهان کلهر در نیشابور، علی زندوکیلی در شاندیز و سالار عقیلی در سبزوار هم اشاره کرد که بنا به دلایلی لغو شد. در این بین هنرمندانی مثل شهرام ناظری، سالار عقیلی و حجت اشرف‌زاده در مشهد و نیشابور اجرا داشتند که این اتفاق هیچ‌گاه تکرار نشد؛ البته به دلایلی چون فضای معنوی و مذهبی این استان.

اهواز و شیراز ماجرای شورای تامین
سال گذشته اما موج لغو کنسرت‌ها به اهواز رسید، پس از لغو کنسرت سیروان خسروی و سهراب پاکزاد که هر دو، مجوز رسمی هم داشتند، پای شورای تامین هم به حواشی لغو کنسرت‌ها باز شد. شورای تامین به دلایلی چون ترافیک اطراف سالن و عدم‌رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانع اجرای سیروان خسروی و سهراب پاکزاد شد، آن‌هم در شرایطی که پیش از این با برگزاری کنسرت‌ها موافقت کرده بود. البته مشابه این اتفاق در شیراز و کنسرت ناصر زینلی هم تکرار شد.

متولی چه نهادی است؟
بدون‌شک، طبق قانون متولی صدور مجوز کنسرت‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اما مهم‌ترین چالش در برگزاری کنسرت‌ها، مسأله تعدد در نهاد تصمیم‌ساز در فرآیند صدور مجوز و برگزاری آن‌هاست. ایرادی که نه‌تنها موجب هرج و مرج شده بلکه باعث تثبیت یک رویه غلط در حوزه برگزاری کنسرت‌ها شده است. یکبار برای همیشه باید تکلیف ماجرای کنسرت روشن شود و حالا وقت آن است که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد وارد میدان شود و کنسرت علیرضا قربانی بهترین بهانه و زمان ممکن است.

مرتبط ها