کد خبر: 95705

چه کسی باید جلوی معاینه فنی‌های غیرمجاز را بگیرد؟

کاسبی با جان و نَفَس مردم

این‌روزها اگر گذری به فضای مجازی داشته باشید، با تبلیغات متعددی برای اخذ معاینه فنی روبه‌رو می‌شوید؛ افرادی که با دریافت مبالغی، برگه معاینه فنی برای خودروهای معیوب صادر می‌کنند.

فرهیختگان آنلاین: معاینه فنی، یکی از عوامل بازدارنده تصادف و ایجاد آلایندگی است و نشان می‌دهد که خودرو در سوخت‌وساز خود چه اندازه آلایندگی تولید می‌کند و تا چه حد می‌تواند روی محیط زیست و هوا تاثیر منفی بگذارد.

البته تست معاینه فنی تنها به تست آلایندگی خودرو ختم نمی‌شود؛ بلکه ایمنی خودرو، کارایی سیستم ترمز ، سالم بودن ظاهر خودرو و مواردی از این قبیل نیز تست می‌شوند و طبق قانون  تنها در صورتی که خودرو بتواند از تمام این آزمون‌ها با موفقیت بیرون بیاید، برگه معاینه فنی به آن تعلق می‌گیرد.

کاسبی با برگه معاینه فنی خودروهای معیوب
این فرآیند درحالی در مراکز معاینه فنی در سراسر کشور انجام می‌شود که نظارت صحیحی در فرآیند دریافت آن وجود ندارد و این معضل اخیراً برای خودروهای معیوب شدت بیشتری پیدا کرده است.

این‌روزها اگر گذری به فضای مجازی داشته باشید، با تبلیغات متعددی برای اخذ معاینه فنی روبه‌رو می‌شوید؛ افرادی که با دریافت مبالغی، برگه معاینه فنی برای خودروها صادر می‌کنند، البته این مبلغ متغییر است و به مدل و سال ساخت خودرو هم بستگی دارد. 

تأیید تخلف توسط مقام مسئول
عباس مجیدی‌نژاد، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مرکز معاینه فنی، چندی پیش در گفت‌وگویی درباره چگونگی امکان دریافت معاینه فنی برای خودروهای معیوب گفته بود: «اینکه برخی افراد بدون حضور خودرو اقدام به اخذ معاینه فنی می‌کنند کذب محض است. چون خودرو باید در مرکز معاینه فنی عکس‌برداری شود و این در سیستم ثبت می‌شود.»
این مقام مسئول درباره چگونگی دریافت معاینه فنی در ازای پرداخت مبلغ اضافه و نادیده‌گرفتن عیوب نیز تاکید کرده بود: «این موضوع را نمی‌توان رد کرد. در اینجا باید بازرسی‌های خاصی وجود داشته باشد که آن را در موارد درون‌شهری ‌سازمان شهرداری‌ها و در موارد برون‌شهری‌ دفاتر کنترل ترافیک و راهداری‌ها و حمل‌و‌نقل جاده‌ای‌ انجام می‌دهند.»
وی در پایان گفت: «نمی‌توان گفت که در سازمان‌های معاینه فنی همه قوانین به درستی اجرا می‌شود و عملکرد این سازمان هیچ مشکلی ندارد. اما مسئله اصلی در جلوگیری از تصادفات و کاهش آلایندگی رعایت استاندارد‌‌هایی است که در کل دنیا اجباری و در ایران به‌صورت اختیاری اجرا می‌شود. بنابراین نمی‌توانیم همه تقصیرات را به‌طور کامل به گردن معاینه فنی بیندازیم. ما نمی‌توانیم بگوییم اگر این مسائل درست شود همه تصادفات رانندگی و آلودگی هوا از بین می‌رود. اما قبول دارم که یکی از مسائل بازدارنده در این فرآیند معاینه فنی است و در این‌که سازمان معاینه فنی باید کار خود را به درستی انجام دهد شکی وجود ندارد.»

باز هم فقدان نظارت
این گفت‌وگوی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مرکز معاینه فنی در فصل پائیز انجام شده و حالا پس از گذشت چند ماه هنوز هم شاهد تکرار این رویه هستیم. بدون‌شک در این معضل نیز نظارت حلقه گمشده است. با این توضیح که این بار پای جان مردم در میان است و بخش عمده‌ای از تصادفات جاده‌ای به نقص معاینه‌ فنی خودروها بازمی‌گردد.