کد خبر: 95667

علت مرگ پیروز بعد از یک‌سال مشخص شد؛

پیروز را اهمال‌کاری تلف کرد، نه پلاستیک! + فیلم

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست علت مرگ پیروز توله یوز را خوردن تکه‌ای پلاستیک عنوان کرد. حالا فیلمی منتشر شده که نشان می‌دهد پیروز در حال بازی با یک تکه پلاستیک بوده و کسی هم مانع او نشده است!

سازمان حفاظت محیط زیست یکسال بعد از مرگ «پیروز» توله‌یوز حاصل از جفت‌گیری «ایران» و «فیروز»، اعلام کرد گزارش‌های پاتولوژی و کالبدگشایی نشان می‌دهد که‌ «پیروز» به علت خوردن یک تکه کوچک پلاستیک تلف شده است.

معاون سازمان محیط زیست در همین رابطه گفت:« در پارک پردیسان یک تکه پلاستیک یا لاستیک کوچک وجود داشت که پیروز با خوردن آن تلف شد و این تکه پلاستیک که دریچه خروجی معده به روده را مسدود کرده بود، درست جایی قرار داشت که با وجود چندین بار اسکن توسط بهترین متخصصان هم دیده نشده بود.»

حسن اکبری در پاسخ به چگونگی بلعیدن این تکه پلاستیک توسط «پیروز» افزود: «کلیت موضوع این است که برای پیروز در وسط تهران و در پارک پردیسان فضایی ایجاد شد تا در آن‌جا بازی کند، چیز‌هایی یاد بگیرد، تحرک داشته باشد و غذا بخورد و پارک پردیسان جایی است که پرندگان مختلف از جمله کلاغ، و زاغی هم در آن حضور دارند که احتمالا این تکه پلاستیک یا لاستیک کوچک را به آنجا آورده بودند، پیروز آن را خورده بود و به همین دلیل دچار اشکال در سیستم گوارش شد.»

 

این اظهارنظرها نشان می‌دهد که شرایط خاص پیروز و اهمیت آن برای کسانی که وظیفه نگهداری و پرورش او را به عهده داشته‌اند موضوع مهمی نبوده است. یوزپلنگی که قرار بود نسل این حیوان ایرانی رو به انقراض را ادامه بدهد، در محیطی با احتمال آلودگی محیط زیستی بالا رها می‌شده و حتی وقتی پلاستیکی را به دهان می‌برد به جای احتمال وقوع خطر و منع او، از حیوان فیلم گرفته می‌شود. اینهمه اهمال درحالی اتفاق افتاده بود که پیروز تنها توله باقیمانده از سه توله «ایران«، یوزپلنگ مادر بود که در بدو تولد هم به دلیل اشتباه تیم پزشکی و دست زدن به بدنش بعد از عمل سزارین زودرس، از سوی مادر طرد شده بودند.
پیروز ۹ اسفند ۱۴۰۱ بعد از چند روز بستری در بیمارستان و انجام عمل دیالیز، تلف شد.

مرتبط ها