کد خبر: 95468

آبی‌ها برای کسب مجوز حرفه‌ای پس از 2 سال چه مشکلاتی دارند؟

ورزشگاه و مالکیت مشترک؛ ۲ موضوع بحرانی استقلال

پرونده صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها در حالی به روزهای حساس خود نزدیک می‌شود که بدون شک باشگاه استقلال که زخم‌خورده دو سال اخیر این ماجرا به شمار می‌رود بیشتر از هر تیم دیگری نگران است که مبادا با صادر نشدن مجوز حرفه‌ای این باشگاه برای سومین سال پیاپی، این اتفاق تبعات وحشتناکی را برای این باشگاه و هوادارانش به همراه بیاورد.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: پرونده صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها در حالی به روزهای حساس خود نزدیک می‌شود که بدون شک باشگاه استقلال که زخم‌خورده دو سال اخیر این ماجرا به شمار می‌رود بیشتر از هر تیم دیگری نگران است که مبادا با صادر نشدن مجوز حرفه‌ای این باشگاه برای سومین سال پیاپی، این اتفاق تبعات وحشتناکی را برای این باشگاه و هوادارانش به همراه بیاورد. باشگاه پرطرفدار تهرانی طی دو سال اخیر به خاطر مشکلات عدیده مالی و بدهی‌های کلان به مربیان و بازیکنان داخلی و خارجی و همچنین بعضا به خاطر مالکیت مشترک با دیگر باشگاه پرطرفدار تهرانی یعنی پرسپولیس از کسب مجوز حرفه‌ای باز مانده و اگر برخی اخبار مبنی بر سقوط تیم‌هایی که برای سه سال متوالی نتوانند مجوز حرفه‌ای را بگیرند، درست باشد، از حالا باید هواداران این تیم بیشتر از هر مورد دیگری نگران این اتفاق باشند که برای سومین سال پیاپی مجوز حرفه‌ای آبی‌ها صادر نشود. در گزارش‌هایی که پیش از این در «فرهیختگان» منتشر شد، درخصوص بارگذاری مدارک باشگاه استقلال در پنج مرحله‌ای که زمانبندی آن توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام شده است اطلاعاتی را ارائه کردیم. این در حالی است فرصت ارسال مدارک پرسنلی در تاریخ ۱۹ دی ماه به پایان رسیده و پس از آن نیز مدارک آکادمی تا تاریخ ۳۰ بهمن بارگذاری شده است. بر همین اساس نیز مدارک استادیوم و زیرساخت‌ها تا ۱۵ اسفند، مدارک حقوقی تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ و مدارک مالی تا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ باید بارگذاری و مورد تایید کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار بگیرد.

ایراد به برنامه توسعه جوانان
در مرحله دوم باشگاه‌ها باید مدارک مرتبط به آکادمی‌های خود را تا تاریخ 30 بهمن ماه امسال در سامانه تعریف‌شده از سوی AFC بارگذاری می‌کردند. در این مرحله تمام اقدامات ورزشی که مرتبط با تیم‌های بزرگسالان و آکادمی باشگاه هستند در کنار مسائل پزشکی مورد توجه قرار گرفته و باید مدارک در این خصوص بارگذاری می‌شدند. در این بخش مهم‌ترین موضوعی که باشگاه بر روی آن متمرکز شده به تدوین برنامه توسعه جوانان مربوط شده و تلاش‌ها برای رساندن این طرح به ددلاین ارائه شده ادامه پیدا کرد.
حال در این مورد شنیده می‌شود کارهای مرتبط با این مرحله از سوی باشگاه انجام شده، هرچند برخی ایرادات به برنامه توسعه و جوانان این باشگاه گرفته شده است که با رفع این ایرادها، قرار است بعد از اخذ نظر از کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال و نهایی شدن آن، این مدارک مجددا برای کنفدراسیون آسیا ارسال شود.

ورزشگاه آزادی؛ معضل جدید سرخابی‌ها
در مرحله بعدی باشگاه‌ها باید زیرساخت‌های خود از جمله ورزشگاه‌های محل برگزاری رقابت‌های خود را مشخص کنند. به همین منظور تا 15 اسفند امسال باید مدارک مربوطه در این زمینه بارگذاری شوند.
همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، استقلال این بار ورزشگاه آزادی را برخلاف دوره قبلی برای رقابت‌های خود انتخاب کرده و از آنجایی که بین مراحل دوم و سوم فاصله کمی وجود داشت، به موازات تامین مدارک برای مرحله دوم، کارهای مرتبط با زیرساخت‌های باشگاه نیز انجام شده و هنوز هم این اقدامات ادامه دارد.
در این زمینه پیش از این به این موضوع اشاره کردیم که تنها مورد باقی‌مانده به قرارداد بین ورزشگاه و باشگاه استقلال مربوط می‌شود که استقلالی‌ها در حال انجام امور به منظور عقد قراردادی دو‌ساله با ورزشگاه آزادی هستند که این امر با وجود آنکه فقط یک هفته تا بارگذاری مدارک در این زمینه باقی مانده همچنان قطعی نشده و نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد. البته در این زمینه شنیده می‌شود از آنجایی که این ورزشگاه به صورت مشترک در اختیار سرخابی‌ها قرار دارد، مدیران این دو باشگاه برای رفع مشکل پیش‌رو اقداماتی را همزمان در کنار یکدیگر‌ در دستور کار قرار داده‌اند.

درخواست جدید استقلال از وزارت ورزش
طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» مدیران این دو باشگاه طی هفته‌های اخیر جلسات متعددی را با مسئولان ذی‌ربط برای برداشته شدن مانع بسته شدن قرارداد با ورزشگاه آزادی برگزار کرده‌اند. طی هفته گذشته مدیران سرخابی در جلسه‌ای با حضور وزیر ورزش و معاون قهرمانی وی برگزار کرده‌اند تا هر چه سریع‌تر موانع موجود برای بسته شدن قرارداد با ورزشگاه آزادی برداشته شود.
شنیده می‌شود وزیر ورزش نیز طی روزهای پایانی هفته گذشته به صورت جدی این موضوع را مورد پیگیری قرار داده است؛ این در حالی است که شنبه گذشته باشگاه استقلال در نامه‌ای فوری خطاب به اسبقیان، معاون قهرمانی وزیر ورزش این موضوع را به اطلاع وی می‌رساند که با توجه به تعدد تغییرات در شرکت توسعه و تجهیز و زیرمجموعه‌های آن، این باشگاه هنوز موفق نشده قرارداد دو‌ساله خود را با ورزشگاه آزادی به امضا برساند. استقلالی‌ها در نامه‌نگاری جدید خود از معاونت وزارت ورزش این درخواست را مطرح می‌کنند تا با پیگیری‌های این وزارتخانه، این موضوع در اسرع وقت حل شده و قرارداد دو‌ساله باشگاه استقلال با ورزشگاه آزادی امضا شود.
البته با وجود آنکه قرارداد دو باشگاه سرخابی با ورزشگاه آزادی به صورت مشترک است (در این زمینه قانون ایراد خاصی را مطرح نمی‌کند)، اما هر باشگاه باید قرارداد مجزایی را با این ورزشگاه برای میزبانی رقابت‌های خود بسته و به صورت کلی باید قراردادی مجزا از سوی این دو باشگاه بارگذاری شود.

محدودیت‌های آزادی برای عقد قرارداد با سرخابی؟
در این زمینه شنیده می‌شود باید یک‌سری همکاری‌ها از سوی مقامات و ارگان‌های ذی‌ربط با دو باشگاه سرخابی برای برداشته شدن موانع موجود به منظور استفاده این دو باشگاه از ورزشگاه آزادی صورت بگیرد.
در این مورد شنیده‌ها حکایت از آن دارد که طرح تخلیه اضطراری ورزشگاه در زمان‌های خاص و مواقع اضطراری (که در تمامی استادیوم‌های دنیا وجود دارد) بیشتر از موارد دیگر مورد توجه قرار گرفته و ایراد اصلی کنفدراسیون آسیا به ورزشگاه آزادی برای صدور مجوز حرفه‌ای به این امر مربوط می‌شود. این طرح به همراه تایید امنیت ورزشگاه به تنهایی به ورزشگاه آزادی مرتبط نبوده و شورای تامین، یگان ویژه و آتش‌نشانی و سایر ارگان‌های ذی‌ربط باید همکاری لازم را در این زمینه به عمل آورده و این طرح‌ها را تایید کنند که این مدارک نیز در کنار قرارداد با ورزشگاه مربوطه باید تا 15 اسفندماه بارگذاری شوند. در واقع مسئول اضطرار یا کارگروه آن باید در ورزشگاه آزادی مشخص باشند که مذاکرات در این زمینه ادامه دارد.
نکته قابل توجه اینکه وزارت ورزش سفت و سخت به دنبال آن است تا این موارد تا قبل از پایان زمان‌بندی مربوطه حل‌و‌فصل شوند اما همان‌طور که گفته شد، تعدد تغییرات مدیریتی در شرکت توسعه و تجهیز باعث شده است همچنان اقدامات لازم در این زمینه مورد توجه جدی قرار نداشته باشد و طبق شنیده‌ها امور در این زمینه کند پیگیری می‌شوند.

سایر زیرساخت‌های آبی‌ها مشکلی ندارند
علاوه بر ورزشگاه آزادی، زیرساخت‌های دیگری مانند کمپ حجازی و ورزشگاه امام‌رضا(ع) که مورد استفاده آکادمی این باشگاه قرار دارند نیز باید استانداردهای لازم را برای صدور مجوز حرفه‌ای به دست بیاورند. در این خصوص شنیده می‌شود در این زمینه موانع جدی و مشکل حادی وجود نداشته و باشگاه استقلال در زمینه زیرساخت و ورزشگاه، تنها با مشکل امضای قرارداد دو‌ساله با ورزشگاه آزادی مواجه است.

اقدامات مرتبط با مالکیت مشترک و مالی
مهم‌ترین بحث در حال حاضر در زمینه صدور مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها به وضعیت مالکیت مشترک این دو باشگاه مربوط می‌شود و این در صورتی است که بیشترین مخاطرات از همین جانب وجود خواهد داشت. در این زمینه در گزارشی در «فرهیختگان» طی روزهای گذشته هشدارهای لازم در این زمینه با توجه به زمان کم باقی‌مانده داده شد. در این خصوص شنیده می‌شد یک راهکار درنظر‌گرفته‌شده به این مورد برمی‌گشت که فعلا یکی از دو باشگاه فوق به ارگان مناسبی غیر از وزارت ورزش واگذار شده تا به این ترتیب اقدام عاجل برای رفع مالکیت مشترک به عمل بیاید تا بعدا در زمان مقتضی و فرصت مناسب، تیم دیگر به ارگانی دیگر واگذار شود که طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» وزارت ورزش با این موضوع مخالف و اعلام کرده است باید هر دو باشگاه در فرآیندی همزمان در راستای خصوصی شدن واگذار گردند.
البته با توجه به زمان کم باقی مانده تا ضرب‌العجل حقوقی، به نظر می‌رسد این امر می‌تواند در صورت اجرا نشدن عواقب جدی و خطرناک به همراه داشته باشد. به نظر می‌رسد هر اتفاقی می‌خواهد در این زمینه رقم بخورد، با توجه به تغییراتی که پیش می‌آید و سپری شدن مراحل اداری، باید تا قبل از پایان سال جاری باشد، چرا‌که با توجه به تعطیلات پیش‌روی نوروزی، در سال جدید پیگیری این امور قطعا دشوارتر خواهد بود.
همچنین موارد مرتبط با بدهی‌های مالی باشگاه استقلال به طلبکارانش با توجه به فرصت باقی‌مانده در حال اقدام است که در این زمینه هم پرونده‌هایی که رای آنها توسط دادگاه عالی ورزش یا کمیته تعیین وضعیت فیفا صادر شده است در اولویت قرار گرفته‌اند.

مرتبط ها