کد خبر: 95467

فاطمه مریخ:

باورم نمی‌شد جزء گلزنان برتر جهان هستم!

فاطمه مریخ که حالا دیگر می‌توان با اطمینان گفت بهترین دختر هندبالیست ایران است و امسال هم در مسابقات جهانی دانمارک درخشید و هم با سنگ آهن بافق موفق به کسب مقام قهرمانی برای دومین سال پیاپی شد. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تاکید کرد که حضورش میان استعدادهای برتر جهان بار مسئولیت بیشتری روی دوشش گذاشته است.

یگانه عصاری، خبرنگار: بهترین بازیکن در بازی با لهستان، آلمان و قزاقستان به سبب عملکرد خیره‌کننده در رقابت‌های جهانی هندبال، انتخاب به‌عنوان یکی از 9 استعداد برتر جهان، انتخاب به‌عنوان یکی از گلزنان برتر دنیا و چندین و چند عنوان دیگر که تا این لحظه و در 19 سالگی به دست آورده؛ فاطمه مریخ که حالا دیگر می‌توان با اطمینان گفت بهترین دختر هندبالیست ایران است و امسال هم در مسابقات جهانی دانمارک درخشید و هم با سنگ آهن بافق موفق به کسب مقام قهرمانی برای دومین سال پیاپی شد. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تاکید کرد که حضورش میان استعدادهای برتر جهان بار مسئولیت بیشتری روی دوشش گذاشته است.

در 19 سالگی بهترین هندبالیست ایران بودن چه حسی دارد؟
حسی که واقعا قابل توصیف نیست. البته نمی‌توانم بگویم که من بهترین بازیکن هندبال بانوان ایران هستم و هیچ‌وقت به خودم چنین اجازه‌ای نمی‌دهم که بگویم من بهترینم تا یادم بماند که هنوز جای پیشرفت دارم. این حس آنقدر خوب است که باز می‌خواهم تلاش کنم بهتر از این باشم. حفظ این جایگاه خیلی سخت‌تر است.

حضور ما در مسابقات قهرمانی جهان اتفاق خیلی بزرگی بود و می‌دانستیم کار خیلی سختی داریم. درباره مسابقات توضیح می‌دهی.
وقتی از نوجوانان شروع کردم آرزویم این بود که به تیم ملی بزرگسالان برسم. خدا را شکر موقع کسب سهمیه در مسابقات کره من هم به اردوی بزرگسالان دعوت شده بودم و کنار بچه‌ها بودم، توانستیم سهمیه بگیریم و بالاخره مسابقات جهانی بزرگسالان فرا رسید. مسابقاتی که بهترین‌های جهان در آن حضور دارند و آرزوی من این بود که فقط آنجا بازی کنم. نمی‌گویم که بروم و بهترین بازیکن شوم، فقط می‌خواستم آنها را از نزدیک ببینم. بازی اول ما با لهستان بود و واقعا فکر نمی‌کردم که بتوانم در اولین بازی و اولین تجربه‌ام در جهانی بزرگسالان عنوان بهترین بازیکن را به دست آورم. خدا را شکر می‌کنم که چنین لطفی به من کرد. بازی دوم ما هم با آلمان بود که دوباره اسم مرا خواندند و دوباره شوکه شدم. مسابقات جهانی بزرگسالان واقعا یک چیز دیگر است! سطح بازی و کیفیت تیم‌ها متفاوت است و با نوجوانان و جوانان بسیار فرق دارد.

سخت‌ترین بازی‌تان کدام بازی بود؟
همه بازی‌ها. ما هیچ بازی آسانی نداشتیم. می‌توانستیم عملvکرد بهتری داشته باشیم ولی متاسفانه چندتا از بازیکنان خوب ما آسیب دیدند و شرایط آن‌طور که می‌خواستیم، پیش نرفت.

و البته که به‌عنوان یکی از 9 استعداد برتر جهان هم معرفی شدید.
من خبر نداشتم. ما در اردو بودیم که همه گفتند به ما شیرینی بده! گفتم مگر چه شده؟ گفتند جزء 9 استعداد برتر دنیا شدی. من کانال‌ فدراسیون و خبرگزاری‌ها را چک کردم تا مطمئن شوم! این خبر مرا خیلی خوشحال کرد ولی یک بار مسئولیت بزرگ روی دوش من گذاشت. از این به بعد نگاه‌ها بیشتر به من است و باید عملکرد بهتری داشته باشم و توقعات را بالا برد. خدا را شکر در این مسابقات من بر استرس‌ها غلبه کردم و توانستم توقعاتی که از من داشتند را برآورده کنم. من حتی انتظار نداشتم که در مسابقات جهانی هت‌تریک کنم. حتی روز آخر که به من گفتند تو جزء گلزنان برتر جهان شدی باورم نشد. باید بگویم هربار در هندبال برای من اتفاق خوبی افتاد فقط خدا را شکر کردم. همیشه از خدا ممنونم. اعتقاد دارم خداست که باید برایم بخواهد. من تلاش می‌کنم و همه مربیان برای من زحمت می‌کشند ولی اول و آخر خدا همه اینها را برای من می‌چیند و به من‌ انگیزه و اراده می‌دهد.
برای کمتر شدن سطح فاصله با رقبا و حضور بیشتر در مسابقات قهرمانی جهان باید چکار کرد؟
من از آقای پاکدل و فدراسیون تشکر می‌کنم چون اگر اعزام‌های ما نبود هیچ‌وقت چنین اتفاق‌هایی نمی‌افتاد. من پشت سر هم در نوجوانان، جوانان و بزرگسالان اعزام شدم و این کار ایشان باعث شد که ما در رده‌های مختلف شرکت کنیم و تیم‌ها و بازی‌های متفاوت را ببینیم. وقتی فدراسیون اعزام‌های متعدد دارد و ما دائما در مسابقات شرکت می‌کنیم، باعث می‌شود سطح ما با تیم‌های دیگر دنیا کمتر شود، هم در آسیا و هم در مسابقات جهانی.

امسال برای دومین سال پیاپی با سنگ آهن بافق هم قهرمان شدید. امسال برای شما پر از قهرمانی بود.
ابتدای سال 1402 اولین جایی که رفتم هنگ کنگ بود که به‌شدت مریض شده بودم ولی آخرش خیلی خوب تمام شد. قهرمانی سنگ آهن بافق که در این تیم واقعا حالم خوب بود و لذت بردم. از هم‌تیمی‌هایم، مربیانم، باشگاه، همه‌جوره واقعا خوب بودند. من واقعا در هندبال حالم خوب است، چه در تیم ملی چه در باشگاه از هندبال بازی کردن لذت می‌برم. در هندبال همه با هم خوبیم و از هندبال بازی کردن کنار چنین آدم‌هایی لذت می‌برم.

مرتبط ها