کد خبر: 95414

جریان‌شناسی رقابت‌های انتخاباتی جمعه ۱۱ اسفند؛

می‌خواهید کدام لیست رای نیاورد؟

بالاخره لیست‌های انتخاباتی گروه‌ها و احزاب سیاسی در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم از دل جلسه و گعده‌های گروه‌های مختلف سیاسی بیرون آمد تا سازوکار انتخاباتی گروه‌های سیاسی و برنامه آنها برای انتشار لیست، تقریبا مشخص شود.

زهرا طیبی- علی مزروعی، گروه نقد روز: بالاخره لیست‌های انتخاباتی گروه‌ها و احزاب سیاسی در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم از دل جلسه و گعده‌های گروه‌های مختلف سیاسی بیرون آمد تا سازوکار انتخاباتی گروه‌های سیاسی و برنامه آنها برای انتشار لیست، تقریبا مشخص شود. اگرچه چانه‌زنی‌ها برای حذف و اضافه برخی افراد در لیست‌ها همچنان ادامه دارد، اما می‌توان گفت دیگر در انتخابات اسفند با چه طیف و گروه‌هایی در رقابت‌ها مواجه هستیم.
در طیف اصولگرایان همان‌طور که انتظار می‌رفت با چند لیست مواجه هستیم. تا اینجا تقریبا سه لیست از اصولگرایان منتشر شده است. در تحلیل کنش آنها می‌توان این نکته را مورد توجه قرار داد که هر طیف از اصولگرایان بیشتر برای آنکه طیف مقابل آنها در انتخابات پیروز نشود یا حداقل از میزان آرای آن کاسته بشود در انتخابات حضور پیدا کرده‌اند، برای مثال لیست امنا مشخصا کنش انتخاباتی خود را مقابل لیست قالیباف قرار داده و تلاش دارد تا جای ممکن، از سبد آرای این لیست کم کند. اما با این حال لیست قالیباف را می‌توان اصلی‌ترین لیست اصولگرایان دانست. در این لیست که شورای ائتلاف با عنوان «ایران سربلند- مجلس انقلابی» منتشر کرده‌است، تلاش شده علی‌رغم اختلافات با پایداری با سهمیه دادن به آنها میزان رای ایدئولوژیک خود را افزایش دهد. در میان اصلاح‌طلبان نیز علی مطهری با انتشار لیست صدای ملت هم فاصله‌گذاری مشخصی با طیف تاجزاده و تحریمی‌های انتخابات کرده‌است، هم بر این گزاره تاکید کرده که قصد دارد‌ نقطه مقابل آنچه مجلس قالیباف و دولت رئیسی عمل کرده فعالیت کند و از این رو تیم خود را نیز بر این مبنا چیده ‌است و به نظر می‌رسد رقابت اصلی بین جریان‌های سیاسی بین لیست مطهری و قالیباف باشد. در کنار این سه لیست مدعی شورای وحدت به سرلیستی منوچهر متکی نیز لیستی منتشر کرده که می‌توان آن را نوعی تقابل با جریان‌های رادیکال اصولگرا دانست. علاوه بر این، علی‌اکبر رائفی‌پور در ائتلاف با برخی شخصیت‌های سیاسی مثل سعید محمد اعلام کرده که قرار است لیستی تحت حمایت جبهه صبح‌ایران منتشر کند که قرار است در روزهای آتی منتشر شود.
نگاه به لیست‌های انتخاباتی و همچنین مشی و منش سیاسی افراد در آنها این‌طور نشان می‌دهد که آنها بیش از اینکه تلاش برای رای‌آوری داشته باشند در نفی شرایط موجود، طیف و سلیقه سیاسی مقابل خود کنش نشان می‌دهند و گاهی در تقابل با آنچه وضع موجود خوانده می‌شود، قرار می‌گیرند؛ به گونه‌ای که انگار هر لیست انتخاباتی بیش از آنکه ایجابی بخواهد عمل کند یک «نه» بزرگ به لیست‌های دیگر است.

برهمین مبنا لیست‌های انتخاباتی‌‌ای که تا الان به طور رسمی منتشر شده و اعضای حاضر در این لیست‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در اینجا می‌خوانید.

مرتبط ها