کد خبر: 95275

جان بولتون، ائتلاف بین اپوزیسیون خشن را ایجاد کرده است؛

پدر جدید منافقین و سلطنت‌طلبان

جان بولتون که به واسطه مواضع ضدایرانی و ضداسلامی‌اش شناخته شده است، ارتباط ویژه‌ای با گروهک تروریستی منافقین دارد. بولتون ازجمله افرادی بود که با لابی‌گری موفق شد این سازمان را از لیست گروه‌های تروریستی آمریکا خارج کند. او درسال 2017 در پاریس در نشست گروهک منافقین شرکت کرد و از ضرورت براندازی حکومت ایران سخن گفت.

سیده‌حسنا پیروان- صادق امامی، گروه جهان‌شهر: با گسترش انقلاب اطلاعاتی، نیاز استراتژیک کانون‌های قدرت برای هم‌اندیشی با مخازن فکر افزایش یافته است. میزان این وابستگی در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا بسیار بالاست و به همین دلیل نیز بیش از 5 هزار و 500 اندیشکده در این کشور مشغول فعالیت هستند. در آمریکا اندیشکده‌ها در کنار رسانه‌ها پس از قوه مجریه، قوه قانونگذاری و دیوان عالی فدرال، به قوه چهارم معروف هستند. اندیشکده‌های بانفوذ و مشهور آمریکا علاوه‌بر اثرگذاری در تدوین و پی‌ریزی سیاست‌های کلان و میان‌مدت، زمینه تسهیل و تسریع اجرای راهبردها در میان افکار عمومی و محافل سیاسی از طریق فعالیت‌های پژوهشی هدفمند را فراهم می‌کنند. اندیشکده‌ها این جایگاه را مدیون کارشناسان نخبه و صاحب تجربه در امور سیاستگذاری هستند. آنها با نفوذ و تاثیر فزاینده‌ای که بر تعیین دستور کار سیاست‌ها، به‌ویژه سیاست خارجی دارند، به یکی از متغیرهای تاثیرگذار در تصمیم‌گیری دولت‌ها تبدیل شده‌اند.
یکی از این اندیشکده‌های آمریکایی، موسسه «گِیتستون» است. این اندیشکده یا موسسه که در سال 2008 تاسیس شده، اگرچه در حد و اندازه اندیشکده‌های استخوان‌دار همچون «موسسه بروکینگز»، «بنیاد صلح بین‌الملل کارنگی» و «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل» نیست اما همین که فردی همچون جان بولتون نماینده آمریکا در سازمان ملل از سال 2013 تا مارس 2018 ریاست هیات‌مدیره آن را برعهده داشته، حائز اهمیت است. این موسسه که متعلق به جریان «راست افراطی» است، در تعریف از خود آورده که گیتستون یک «شورای سیاستگذاری بین‌المللی غیرانتفاعی» است و در آن به «آموزش مردم» در مورد آنچه که «رسانه‌های جریان اصلی گزارش نمی‌کنند» اختصاص داده شده است. در این چهارچوب «نهادهای دموکراسی و حکومت قانون، حقوق بشر، اقتصاد آزاد و قوی، نظامی که بتواند صلح را در داخل و در جهان آزاد تضمین کند، استقلال انرژی و اطمینان از اطلاع عموم مردم از تهدیدات علیه آزادی، حاکمیت و آزادی بیان» موضوعاتی است که گیتستون سعی کرده به آن بپردازد. موسسه گیتستون گزارش روزانه آنلاینی هم منتشر می‌کند که در آن به موضوعاتی مانند «تهدیدات نظامی و دیپلماتیک علیه ایالات متحده و متحدان»ش و همچنین «رویدادهای خاورمیانه و پیامدهای احتمالی آن، شفافیت و پاسخگویی سازمان‌های بین‌المللی» می‌پردازد. این همه‌ آن چیزی است که موسسه گیتستون درباره خودش می‌گوید. در نگاه اول چنین به نظر می‌رسد که گیتستون هم یک اندیشکده مانند چند هزار اندیشکده غربی است اما نگاهی به نویسندگان و مطالب منتشر شده در وبسایت این موسسه و همچنین بازنشر این مطالب در رسانه‌های خاص، واقعیت دیگری را ثابت می‌کند.

متن کامل گزارش را از اینجا بخوانید.

مرتبط ها