کد خبر: 95273

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد؛

آخرین تلاش اصولگرایان برای لیست‌های ۳گانه

در میان احزاب اصولگرا بحث‌ها پیرامون انتشار لیست ادامه دارد و این گزاره که با چند لیست در انتخابات مجلس دوازدهم از درون جبهه اصولگرایی مواجه خواهیم شد، قوت گرفته است. تا اینجا شورای وحدت اسامی لیست خود را اعلام کرده است. ائتلاف امنا نیز نهایتا تا امروز یا فردا لیست نهایی را منتشر خواهد کرد با این همه هنوز صحبتی درباره سرلیست امنا نشده است.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه نقد روز: شمارش معکوس برگزاری انتخابات در 11 اسفند آغاز شده است. در این میان برخی احزاب و گروه‌های سیاسی لیست‌ها و اسامی نصفه‌نیمه‌ای منتشر کرده‌اند، برخی نیز همچنان در حال رایزنی برای انتشار لیست‌های نهایی هستند. در میان احزاب اصولگرا بحث‌ها پیرامون انتشار لیست ادامه دارد و این گزاره که با چند لیست در انتخابات مجلس دوازدهم از درون جبهه اصولگرایی مواجه خواهیم شد، قوت گرفته است. تا اینجا شورای وحدت اسامی لیست خود را اعلام کرده است. ائتلاف امنا نیز نهایتا تا امروز یا فردا لیست نهایی را منتشر خواهد کرد با این همه هنوز صحبتی درباره سرلیست امنا نشده است و برمبنای صحبت‌های دبیرکل ائتلاف امنا، احتمال اینکه این ائتلاف به شکل دیگری در انتخابات حضور پیدا کنند هم وجود دارد. شورای ائتلاف هنوز در حال بررسی برای مشخص شدن لیست نهایی البته با سرلیست قالیباف است. برمبنای شنیده‌ها در لیست 30 نفره تهران هفت سهمیه در اختیار جبهه پایداری قرار گرفته است و همچنان گفت‌وگوها در این رابطه ادامه دارد. برخی ائتلاف‌ها و تشکیلات‌های شب انتخاباتی نیز مثل جبهه صبح‌ایران اعلام موجودیت کردند که مشخص نیست برنامه آنها برای نقش‌آفرینی در انتخابات به چه شکل خواهد بود. براین اساس به سراغ برخی از نمایندگان این ائتلاف‌ها رفتیم و از آنها درباره برنامه‌شان برای چند و چون لیست‌بندی‌ها در انتخابات پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

دبیرکل شریان: هیچ یک از اضلاع امنا از ائتلاف جدا نشدند
ابوالقاسم جراره دبیرکل شریان، درباره اینکه روند انتشار لیست توسط امنا و شریان به کجا رسید و سرلیست چه کسی خواهد بود، گفت: «در این چند وقت کسانی که علاقه‌مند بودند با مجموعه شریان همکاری کنند، رزومه خود را ارسال کردند. چهارشنبه هفته گذشته با علاقه‌مندانی که براساس چهارچوب‌ها و شاخص‌های شریان، اعلام کرده بودند که می‌خواهند در لیست شریان قرار بگیرند، مصاحبه کردیم. تعدادی را احصا کرده، موضوعاتی را مشخص کردیم و به ائتلاف امنا معرفی شدند. در امنا در حال ارزیابی گزینه‌های پیشنهادی اضلاع هستیم. اضلاع در حال بررسی هستند و در آینده نزدیک، لیستی اعلام خواهیم کرد. درمورد سرلیست‌ها درحال بحث هستیم. اجازه بدهید لیست قطعی بشود و بعد سراغ سرلیست برویم الان هنوز لیست‌ها قطعی نشده است.»
مکاتبات برای دریافت مجوز فعالیت امنا را انجام دادیم
جراره درباره اینکه کدام احزاب در این ائتلاف حضور دارند، گفت: «ائتلاف اضلاع خود را داشته در واقع هیچ یک از اضلاعی که در ائتلاف امنا تعریف شدند، جدا نشدند، اینها بیشتر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و موضوعاتی است که در رسانه‌ها مطرح شده است. اضلاعی که از روز اول بودند الان هم حضور دارند، الان ارزیابی‌ها تمام شده و در حال نهایی‌کردن اسامی هستند. رزما حضور دارد و در جبهه انقلاب فعالیت‌ می‌کنند، جمعی از نمایندگان مجلس حضور دارند، هیات‌های مذهبی حضور دارند. حزب جماران از ابتدا در این ائتلاف نبوده است.» جراره در پاسخ به اینکه چرا نام امنا در میان اسامی احزاب فعال اعلام‌شده توسط وزارت کشور دیده نمی‌شود، گفت: «وزارت کشور بنا دارد که بتواند در باب مشارکت همراهی بکند و هم اینکه گروه‌‌ها بتوانند کارشان را دنبال کنند. جلساتی شکل گرفته که این فضا را فراهم کند، درخواست دریافت مجوز هم به وزارت کشور داده شده که ان‌شاءالله به‌زودی مجوز صادر می‌شود. مکاتبات لازم برای اخذ مجوز امنا انجام شده و مجوز هم به‌زودی صادر خواهد شد.»

سیدنظام موسوی، دبیر ائتلاف امنا: ممکن است سرلیست داشته باشیم یا به شکل دیگری در انتخابات حضور پیدا کنیم
سیدنظام موسوی، دبیر ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب نیز درباره اینکه آیا افراد یا احزابی از امنا جدا شدند یا خیر و روند لیست‌بندی‌ امنا گفت: «هیچ‌کس از ائتلاف ما خارج نشده است. ائتلاف ما از بدو شکل‌گیری پنج ضلع اصلی داشته است و تا الان هم این پنج ضلع درحال فعالیت با یکدیگر هستند. این اضلاع شامل چند جبهه سیاسی است و حدود 20 حزب و جمعیت و گروه سیاسی را شامل می‌شوند که این جمعیت حالا در قالب پنج ضلع تعریف شدند و با اینها از ابتدا کار را جلو بردیم و براساس 50شاخصی که از طرف ائتلاف تعریف و ابلاغ شد، هرکدام از اعضا از طریق کاندیداهایی که داشتند نامزدهایی را مورد بررسی قرار دادند و با آنها مصاحبه انجام دادند. براساس گزارشی که دوستان و اعضا به ما دادند چیزی حدود هزار نفر در این فرآیند مورد بررسی و مصاحبه قرار گرفتند و نهایتا هر کدام از اعضا در بررسی کاندیداها با شاخص‌ها، حدود 40نفر را به ائتلاف معرفی کردند که طبیعتا این میزان باید 200نفر می‌بود و با توجه به بررسی که براساس شاخص‌ها صورت گرفت این تعداد کمتر شد و بعد از مصاحبه به 60 نفر رسیدیم، مجددا همه این 60 نفر توسط تیم‌های تخصصی ما مورد مصاحبه قرار گرفتند و براساس آن قالب در حال نهایی کردن تقریبا نهایی شده است. فلذا همه اضلاع ائتلاف امنا با هم هستند و به‌صورت اجمالی، کار را پیش می‌برند. ما از ابتدا اعلام کردیم که ائتلاف امنا سهمیه‌بندی باندی و حزبی را قبول ندارد و براساس شاخص‌‌ها و نه افراد عمل می‌کند. فلذا برخی از اشخاص وجود دارند که براساس شاخص‌های ما صالح و اصلح برای نمایندگی محسوب می‌شوند اما چون برخی از ائتلاف‌های سیاسی برای خود خط قرمز دارند که کسی که جزء ائتلاف آنها باشد، نباید در لیست‌ دیگری باشد، از این باب که اگر این افراد را در لیست بگذاریم به چه نحو عمل خواهند کرد، در حال رایزنی هستیم. از نظر ما این افراد چهره‌هایی هستند که برای کاندیداتوری و نامزدی مجلس صالح هستند اما باید مشخص کنند آیا خودشان تمایل دارند یا خیر. اگر این رایزنی‌ها تمام شود ما لیست‌مان را اعلام خواهیم کرد. افراد ممکن است در لیست‌هایی مثل شورای ائتلاف و دیگر لیست‌ها باشند و ممکن است براساس آن شاخص‌ها برای حضور در لیست‌ ما، محدودیت‌هایی داشته باشند ولی براساس شاخص‌های ما که به سهمیه‌بندی حزبی و باندی معتقد نیستیم، می‌توانستند در لیست قرار بگیرند منتها باید مشخص کنند که اگر در لیست دیگری قرار بگیرند، منعی برای حضور در لیست ما دارند یا خیر. اگر این را مشخص کنند، لیست ما نهایی می‌شود. به‌طور قطعی نمی‌شود گفت کی لیست منتشر می‌شود ولی فکر می‌کنم، امروز این لیست قطعی بشود.»موسوی درباره اینکه سرلیست ائتلاف امنا چه کسی خواهد بود، نیز گفت: «هنوز برای سرلیست‌ صحبتی نشده است اما اگر قرار باشد لیستی منتشر کنیم، ممکن است برای سرلیست هم بحث‌هایی بشود اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است. به همین دلیل ممکن است ما سرلیست داشته باشیم یا اینکه اصلا به شکل دیگری در انتخابات ورود پیدا کنیم.»

جماران اصلا جزء امنا نبود که بخواهد جدا شود
موسوی درباره اینکه آیا صحبت‌هایی برای وحدت با دیگر احزاب یا شورای ائتلاف صورت گرفته یا خیر نیز گفت: «گفت‌وگویی با شورای ائتلاف نداشتیم. اصلا اساس اینکه ائتلاف امنا شکل گرفت این بود که ما معتقدیم کاندیداهای انتخابات باید براساس شاخص‌ها تعیین بشوند نه سهمیه‌ها، چون براساس این شاخص‌ها، به مدل سهمیه‌بندی اعتراض داشتیم، احساس کردیم برخی افراد و کاندیداهای دیگری هستند که ممکن است در شورای ائتلاف سهمیه یک حزب نباشند اما افراد دارای صلاحیتی باشند که برای مجلس مناسب هستند و طبیعتا گفت‌وگویی درباره سهمیه خواهی با ائتلاف نه داشتیم و نه خواهیم داشت. البته دشمنی و رقابتی نداریم. بسیاری از دوستانی که در ائتلاف حضور دارند در زمره دوستان ما هستند، به بعضی احزاب و بزرگان آن ارادت داریم اما راجع‌به سهمیه‌بندی و اینکه سهمیه‌ای طلب کنیم با هیچ‌ گروه و جناحی صحبت نمی‌کنیم. برای ما تنها شاخص‌ها فرد و کاندیدا اهمیت دارد که به لحاظ اقتصادی و توانمندی، کارآمدی تجربه و مناسب بودن در مجلس و به‌ویژه مواضعی که در بزنگاه‌های سیاسی داشتند در انتخابات مجلس مورد نظر قرار می‌دهیم و برآن اساس کاندیداها را معرفی خواهیم کرد.» موسوی درباره برخی اخباری که از کناره‌گیری دبیرکل جماران از امنا هم صحبت به میان آورده بودند، گفت: «از موقعی که ائتلاف امنا را اعلام کردیم اسم جماران وجود نداشته است، در اسامی که به‌عنوان تشکیل‌دهندگان ائتلاف امنا اعلام کردیم نامی از جماران نبوده و به‌طور طبیعی وقتی گروهی به ائتلاف ملحق نشده است جدا شدن آن معنا ندارد. دوستان و دبیرکل جماران، نادری که از دوستان ما هستند به‌صراحت اعلام کردند که ما با شانا در ائتلاف هستیم. شاید به دلیل اینکه حقیر در مقطعی آنجا عضویتی داشتم، به این دلیل این‌طور اعلام شده است. هیچ وقت از زمان تشکیل امنا، جماران در این ائتلاف حضور نداشته که الان بخواهد جدا شود.»
موسوی درباره اینکه چرا نام امنا در میان احزاب اعلام‌شده توسط وزارت کشور وجود ندارد نیز گفت: «ما که حزب نیستیم. ائتلاف، جمعی از جبهه‌ها و احزاب و گروه‌ها هستند. برخی از جبهه‌ها در گذشته مجوز گرفتند اما ائتلاف‌ها در آستانه انتخابات شکل می‌گیرند. طبیعی هم هست. ما هم در حال پیگیری این موضوع هستیم.»

سخنگوی شورای ائتلاف: 7نفر خانم و 3یا 4 نفر روحانی در لیست شورای ائتلاف حضور دارند
امیرابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیز درباره چگونگی لیست‌بندی‌ها شورای ائتلاف گفت: «کماکان در حال بررسی، گفت‌وگو و ارزیابی هستیم و به محض اینکه لیست‌ نهایی بشود، آن را اعلام خواهیم کرد. بحث ما اصلا سهمیه‌بندی نیست. در شاکله لیست ما هفت نفر خانم‌ها هستند، سه یا چهارنفر روحانی خواهیم داشت و برآن اساس بر مبنای 90نفری که تایید شدند، کار را جلو می‌رویم. با دوستان پایداری هم در حال مذاکره و گفت‌وگو هستیم.»
رسولی درباره برخی اظهارات مبنی‌بر اعلام عدم حضور برخی افراد در لیست شورای ائتلاف نیز گفت: «هر دوستی که در فرآیند شرکت نکرده خودش نخواسته است. ما دعوت کردیم، تماس گرفتیم که در مصاحبه حضور پیدا کنند. از همه دوستان برای مصاحبه دعوت کردیم، هرکس هم که آمده با او مصاحبه کردیم. برای اینکه افراد ثبت‌نام کنند در باز بوده است. حالا اگر کسی دوست نداشته یا نمی‌خواسته زور که نبوده است. ما با گروه‌های مختلف که در مجموعه انقلاب هستند، گفت‌وگو می‌کنیم، در باز است بیایند صحبت کنیم. در خدمت هرکس که مایل به کار جمعی است، هستیم، هرکس هم که کار انفرادی انجام می‌دهد، خودش تصمیم می‌گیرد.»
رسولی درباره گمانه‌زنی‌ها درباره جدایی نادری از امنا نیز گفت: «نادری مصاحبه کرد و اعلام کرد که با مجموعه جماران که زیرمجموعه نیروهای ائتلاف محسوب می‌شود فعالیت می‌کند، جای دیگری حضور ندارد و بعد از آن هم در مصاحبه ما شرکت کرد، اتفاقا نمره‌اش هم نمره خوبی شد. ترجیح می‌دهیم بررسی بیشتری انجام دهیم و اگر بتوانیم یک نیروی کارآمدتر وارد مجلس کنیم بهتر است عجله نکنیم، فکر می‌کنم تا دو سه روز آینده بتوانیم جمع‌بندی کنیم.»

مرتبط ها