کد خبر: 94930

ماجرای انفجار در خط لوله گاز چه ابعادی دارد؟

خرابکاری علیه صندوق در بروجن

در ساعات اولیه بامداد روز گذشته، انفجاری در خط لوله گاز سراسری در استان چهارمحال‌وبختیاری رخ داد که موجب قطع گاز در برخی روستا‌ها و مناطق کشور شد. سعید عقلی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در این‌باره گفت حوالی ساعت یک بامداد امروز در اثر اقدامات خرابکارانه، انفجاری در خط لوله گاز سراسری اتفاق افتاد.

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه نقد روز: در ساعات اولیه بامداد روز گذشته، انفجاری در خط لوله گاز سراسری در استان چهارمحال‌وبختیاری رخ داد که موجب قطع گاز در برخی روستا‌ها و مناطق کشور شد. سعید عقلی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در این‌باره گفت حوالی ساعت یک بامداد امروز در اثر اقدامات خرابکارانه، انفجاری در خط لوله گاز سراسری اتفاق افتاد. آن‌گونه که مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفته، ظاهرا به دنبال این اتفاق وزیر نفت از ساعات اولیه وقوع حادثه در دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران حضور یافته و جلسه ستاد بحران را با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مدیران ارشد شرکت تشکیل داده است. به دنبال این اتفاق همچنین اعلام شد که مشکلات اندک ایجاد شده در روستا‌های اطراف محل انفجار به سرعت و پس از تعمیر خط لوله برطرف شد. همچنین سوخت مایع مورد نیاز و LPG در این مناطق فراهم شده و در اختیار روستا‌های مورد نظر قرار گرفته است. محور ارتباطی بروجن به لردگان که به علت انفجار خط لوله سراسری گاز در محدوده گردنه حلوایی مسدود شده بود پس از ساعاتی بازگشایی شده است. همچنین گاز شهری شهرهای بروجن، گندمان و فرادنبه هم که بر اثر این حادثه قطع شده بود، پیش از ظهر دیروز وصل شد. به گفته عقلی، انفجارها در دو نقطه، یعنی شهرستان بروجن استان چهارمحال‌وبختیاری و صفاشهر استان فارس رخ داده است. همچنین مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به انجام اقدام تروریستی در دو نقطه خط سراسری انتقال گاز، اعلام کرد که شبکه گاز کشور پایدار است.

آیا این خرابکاری‌ها سابقه داشته است؟
وزیر نفت گفته است که سال 1389 زمانی که او مدیرعامل شرکت گاز بوده، چهار خط لوله سراسری گاز مورد حمله قرار گرفته بود. درواقع خبری که وزیر به آن اشاره می‌کند در آن سال‌ها تحت عنوان «انفجار سه خط لوله» منتشر شده بود. ظاهرا صبح جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ صدای انفجاری شهر قم را لرزاند و آسمان بخش وسیعی از جنوب غربی این شهر سرخ رنگ شد. مسئولان وقت وزارت نفت علت انفجار را مسائل غیرفنی اعلام کردند. یک مقام مسئول در شرکت ملی گاز علت این حادثه را خرابکاری اعلام کرد. مجتبی شیخ بهایی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز به «دنیای اقتصاد» گفته بود به نظر می‌رسد که خرابکاری علت انفجار این سه خط لوله است. در آن زمان نیز جواد اوجی، مدیرعامل وقت شرکت ملی گاز گفته بود دلایل انفجار این سه خط لوله گاز «به هیچ وجه مسائل فنی و عملیاتی نبوده است». درنهایت اما علت انفجار هرگز به صورت رسمی اعلام نشد. حال بعد از گذشت ۱۳ سال اوجی می‌گوید که در آن زمان هم «همین اتفاق» یعنی خرابکاری، علت انفجار بوده است. البته امکان دارد منظور اوجی از انفجار «چهار خط لوله» در سال ۱۳۸۹، مجموع انفجار‌های آن زمان باشد. انفجار بهمن ۱۳۸۹ درواقع دومین انفجار در آن سال در خطوط لوله گاز بود. شهریور ماه آن سال خط لوله گاز مشهد_سرخس در نزدیکی مشهد دچار انفجار مهیبی شد که به کشته شدن ۱۰ تن و زخمی شدن بیش از ۱۶ تن منجر شد.
در آن زمان علت این حادثه برخورد یک خودروی سنگین با خط لوله گاز اعلام شده بود. علیرضا غریبی، مدیرعامل وقت شرکت مهندسی توسعه گاز ایران گفته بود که به علت کوهستانی بودن منطقه و قرار گرفتن خط لوله در شیب زمین، یکی از ماشین‌آلات از تعادل خارج و با خط لوله گاز مسیر برخورد کرد که موجب انفجار شد.
انفجار شهریور ۱۳۸۹ به حدی مهیب بود که گاز ۴ نیروگاه در استان‌های شمال شرق کشور قطع شد و بسیاری از پالایشگاه‌های شمال شرق کشور با مشکل خوراک گازی مواجه شدند. حالا و بعد از گذشت تقریبا بیش از یک دهه، مجددا صنعت نفت و گاز ما مورد هجوم و حمله خرابکارانه قرار گرفته است و می‌توان با توجه به سابقه این حملات و پیوست حمله روز گذشته مدعی شد که صنعت نفت و گاز ما از هجوم و اقدامات خرابکارانه تروریستی مصون نیست. اما ایجاد امنیت برای جلوگیری از این حملات دقیقا به عهده کدام نهاد و ارگان است؟ و اساسا مسئولیت این حملات تروریستی به عهده کیست؟

حملات تروریستی؛ موفق یا ناموفق؟
از سوی دیگر و در ادامه فعالیت‌های گروه‌های مهاجم، هک دو روز گذشته سامانه‌های مجلس را هم داشتیم که باز هم در نوع خود اقدامی تروریستی است که از سوی یک گروه هکری وابسته به منافقین صورت گرفته است. همچنین آن‌گونه که رئیس گمرک کشور اعلام کرده تقریبا حمله هکری هر روزه به سامانه گمرک کشور اتفاق می‌افتد. اگرچه حمله روز گذشته به خط انتقال گاز تبعات فیزیکی داشته و جنس حمله متفاوت است اما به نظر می‌رسد اگر این قطعات پازل را در کنار یکدیگر قرار دهیم، می‌شود گفت مجموع این حملات تروریستی به خط انتقال گاز و حملات سایبری برنامه‌ریزی‌شده است و متاسفانه به هدف نیز نشسته است. چرا؟ دو روز گذشته سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور خبر داد و پیش‌بینی کرده بود که در ۹ استان بارش‌های شدید برف و باران روی خواهد داد. سامانه بارشی از شمال غرب وارد کشور شده و در شمال غرب و غرب کشور باعث بارش می‌شود. براساس اعلام هواشناسی برای پنجشنبه با تقویت سامانه بارشی در جنوب غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی، شمال فارس، دامنه‌های البرز مرکزی و غرب سواحل دریای خزر بارش همراه با کاهش محسوس دما پیش‌بینی شده است. همچنین بیشترین بارش روز پنجشنبه برای استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، ارتفاعات شمال شرق خوزستان، ‌چهارمحال‌وبختیاری و نیمه جنوبی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل است. این پیش‌بینی برای افزایش سرما و در اصل کاهش دما نشان می‌دهد که دشمن با برنامه‌ای از پیش طراحی شده برای ایجاد هزینه با هر ابعادی که در توان دارد، این‌بار سراغ خط لوله انتقال گاز رفته تا با ایجاد اختلال در گازرسانی، نارضایتی ایجاد کند. تا جایی که حتی برای ایجاد نارضایتی و حساسیت مردم، پیامک‌هایی مبنی‌بر قطعی گاز برای شهروندان برخی از استان‌ها هم ارسال شد و شایعاتی نیز مبنی‌بر قطع شدن گاز در استان‌های همجوار با استان چهارمحال‌وبختیاری هم شنیده شد. قرار دادن این موارد در کنار یکدیگر نشان می‌دهد که عملیات روز گذشته با پیوست رسانه‌ای انجام شده و پیش از اینکه هدف خط لوله انتقال گاز باشد، درواقع روان و ذهن مردم ایران بود.

عصبانیت از حضور مردم
دشمن در دو سال گذشته با طراحی‌های متعدد سعی در ایجاد نارضایتی در مردم داشته است. هک سامانه‌های پمپ بنزین، خرابکاری در خط لوله انتقال گاز و ایجاد ناامنی در نقاط مختلف کشور بخشی از اقداماتی است که با هدف ایجاد نارضایتی انجام شده و همزمان نیز اپوزیسیون خارج‌نشین برای تشدید اثر روانی این امر استخدام شدند. با وجود این اقدام، راهپیمایی پرشور 22 بهمن ثابت کرد که از نارضایتی مردم به هیچ عنوان کلاهی برای دشمنان این سرزمین دوخته نمی‌شود. با این وجود این اقدامات به عنوان تنها راه باقی‌مانده برای مقابله با مردم ایران همچنان در دستورکار قرار می‌گیرد به این امید که اسفند ماه امسال حاصلش در انتخابات مجلس برداشت شده و اثر منفی در صندوق رای گذاشته شود. مهار اقدامات خرابکارانه نیاز به به‌کارگیری ابزارهای سلبی و ایجابی به صورت توامان دارد. همزمان با اینکه سیستم‌های نظارتی و کنترلی تقویت می‌شوند باید با اقدامات تقابلی این پیام به طرف‌های مقابل داده شود که تداوم اقدامات خرابکارانه هزینه‌های بیشتری را به خود طراحان تحمیل می‌کند. چنین پیامی به‌ویژه برای مهار رژیم‌صهیونیستی که در صدر فهرست طراحان اقدامات ضدایرانی قرار دارد بسیار می‌تواند کارگشا باشد.

مرتبط ها