کد خبر: 94927

«فرهیختگان» از وضعیت مدیریت تکنولوژی در نظام آموزش عالی گزارش می‌دهد؛

π رادیان تاخیر فاز داریم

با توجه به سرعت بالای رشد تکنولوژی امروز، اگر کشوری نتواند به سرعت خود را با واقعیت این روزهای دنیا تطبیق دهد، طبیعتا فاصله زیادی با مسابقه فناوری و نوآوری امروز پیدا می‌کند که شاید جبران آن دیگر کار آسانی نباشد. از این رو مدیریت این حوزه اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در این میان هماهنگی سرفصل‌های دروس نظام آموزش عالی کشور که بازوی اصلی تربیت نیروی متخصص به شمار می‌رود، با نیاز واقعی میدانی کاری است که متولیان بخش‌های مختلف باید توجه جدی به آن داشته باشد.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: دنیای امروز، دنیای فناوری و نوآوری است؛ عصر جدیدی که ربات‌ها جایگزین انسان در بخش‌های مختلف شده و حالا با توسعه هوش مصنوعی، جهان در آستانه انقلابی جدید قرار دارد. انقلابی که پای این حوزه و ربات‌ها را در همه ابعاد زندگی باز خواهد کرد. شاید در وهله اول، زندگی در دنیای متفاوت که یکی از دستاوردهای آن آسان شدن فعالیت‌ها، دقیق‌تر شدن محاسبات و کاهش خطاهای انسانی خواهد بود، جذابیت زیادی داشته باشد، اما واقعیت این است که با توجه به سرعت بالای رشد تکنولوژی امروز، اگر کشوری نتواند به سرعت خود را با واقعیت این روزهای دنیا تطبیق دهد، طبیعتا فاصله زیادی با مسابقه فناوری و نوآوری امروز پیدا می‌کند که شاید جبران آن دیگر کار آسانی نباشد. از این رو مدیریت این حوزه اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در این میان هماهنگی سرفصل‌های دروس نظام آموزش عالی کشور که بازوی اصلی تربیت نیروی متخصص به شمار می‌رود، با نیاز واقعی میدانی کاری است که متولیان بخش‌های مختلف باید توجه جدی به آن داشته باشد. سرفصل‌هایی که می‌تواند خروجی دانشگاه‌ها را نیروهای نوآور و فناور تربیت کرده و کشور را از حیث نیروی متخصص مورد نیاز این حوزه بیمه کند. در پنل «تحول در برنامه‌های درسی مدیریت فناوری و نوآوری در ایران» پنج تن از فعالان دانشگاهی به همراه مدیر کل برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم به تشریح واقعیت‌های این حوزه و لزوم تغییر در سرفصل‌های درسی پرداختند که در ادامه مشروحی از آن را می‌خوانید.

کیارش فرتاش، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و مجری‌: جامعه مدیریت تکنولوژی و جامعه مدیریت نوآوری به نسبت سن و جمعیتش بالنده شده است؛ با این حال وقتی از دریچه برنامه‌های درسی به آن نگاه می‌کنیم، چند مساله وجود دارد. اولین سوال این است که واقعا تصویر بیرونی رشته ما برای آدمی که یک فارغ‌التحصیل برتر در مقطع لیسانس از نظر آینده کاری و اینکه تحصیل در آن قرار است چه آورده‌ای برای فرد داشته باشد، تا چه میزان جذاب است؟

بنده همیشه در پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری از دانشجویان می‌پرسم که شما با چه انگیزه به مقطع کارشناسی ارشد آمدید؟ یک مساله دیگر اینکه تا چه میزان زنجیره مقاطع دانشگاهی باید در رشته مدیریت تکنولوژی تکمیل شود؟ چراکه امروز مثال‌های نقضی در بحث تکمیل زنجیره مقطع تحصیلی در رشته‌های دانشگاهی داریم. به طور مثال رشته‌هایی مثل MBA ‌اصولا فقط در مقاطع تحصیلات تکمیلی پذیرش دانشجو دارد، درحالی‌که این رشته امروز جزء رشته‌های جذاب و به‌اصطلاح پرمشتری کشور است. البته اینکه تکمیل نبودن این زنجیره بر روی جذاب بودن رشته اثرگذار بوده یا خیر، موضوع قابل بحثی است. به موضوع مدیریت تکنولوژی برگردیم؛ سوال این است که امروز تا چه میزان به صورت جدی و خاص به هوش مصنوعی فکر می‌کنیم؟ این را هم می‌دانیم که این حوزه تا 10 سال آینده خیلی جدی‌تر خواهد بود. مساله دیگر اینکه چقدر تمایزهای دانشگاه‌ها در تربیت نیروی این رشته مدنظر قرار می‌گیرد؟ تا چه میزان برنامه‌های درسی امروز مهارت‌محور بوده و باعث افزایش مهارت دانشجو و در نهایت بالا رفتن اشتغال‌پذیری آنها می‌شود؟ در ابتدا از محمدحسین شجاعی، عضو هیات‌علمی دانشکده مطالعات و فناوری و معاون پژوهشی مرکز پژوهشکده مطالعات فناوری بحث را آغاز می‌کنیم که برای بازنگری سرفصل‌های دروس که حدود دو سالی از ابلاغ آن می‌گذرد، چه اتفاقاتی دنبال شده است.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها