کد خبر: 94870

راه‌آهن شورای همکاری خلیج‌فارس و ارتباط آن با اسرائیل؛

اعراب به دنبال تنفس به صهیونیست‌ها هستند

به دنبال وقوع جنگ طوفان الاقصی در غزه، رهبر معظم انقلاب از کشورهای اسلامی خواستند به خطوط تامین اقتصادی رژیم‌صهیونیستی ضربه بزنند. دولت یمن بر اساس این راهبرد، حملات به خطوط کشتیرانی رژیم را در دریای سرخ و خلیج عدن آغاز کرد.

امیررضا مقومی، پژوهشگر حوزه بین‌الملل: به دنبال وقوع جنگ طوفان الاقصی در غزه، رهبر معظم انقلاب از کشورهای اسلامی خواستند به خطوط تامین اقتصادی رژیم‌صهیونیستی ضربه بزنند. دولت یمن بر اساس این راهبرد، حملات به خطوط کشتیرانی رژیم را در دریای سرخ و خلیج عدن آغاز کرد. رسانه‌های صهیونیستی اعتراف کرده‌اند این حملات با ایجاد فشار موثر بر خط دریایی جنوب، باعث تعطیلی 90 درصد از فعالیت‌های بندر ایلات شده است. در میانه درگیری بزرگ فلسطینی‌ها با پشتیبانی جهان اسلام، جهان عرب و کشورهای ضدصهیونیستی، اعراب منطقه در اقدامی به زیان فلسطین، اسلام و جهان عرب با استفاده از خط زمینی کشیده‌شده از امارات، عربستان و اردن انتقال حجم بالای کالا به فلسطین اشغالی را کلید زدند. این اقدام برای دور زدن دریای سرخ صورت می‌گرفت که برای صهیونیست‌ها ناامن شده بود.

راه‌آهنی که همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را به هم متصل کند، حداقل از سال 2009 آرزوی دیرینه دولت‌های منطقه، به‌ویژه عربستان سعودی بوده است. اما مسائل منطقه‌ای پس از بیداری اسلامی و کاهش قیمت نفت و همچنین اختلاف کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس که با تحریم قطر در سال 2017 به اوج خود رسید، مانع از انجام این کار شد. بااین‌حال، بهبود روابط قطر با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و تغییر رویکرد بن‌سلمان از سیاست خارجی تهاجمی-نظامی به سیاست خارجی عمل‌گرا و همچنین الزامات نظام بین‌الملل در لزوم بازیگری قدرت‌های متوسط، منجر به این شد که در چهل و دومین اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس که در دسامبر 2021 برگزار شد، رهبران شش کشور، تاسیس «اداره راه‌آهن شورای همکاری خلیج‌فارس» را تصویب کنند. این نهاد نقش اصلی را در هماهنگی و مدیریت این پروژه بر عهده خواهد داشت. بااین‌حال، امیدها به ازسرگیری این پروژه در مارس ۲۰۲۲ که رسانه‌های قطری گزارش دادند که ساخت بخش اتصال راه‌آهن قطر به عربستان به‌زودی آغاز می‌شود بیشتر شده است. همچنین کارهای مقدماتی مانند طراحی، ‌ مهندسی و برنامه‌ریزی‌های موردنیاز نیز تکمیل شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، پیش‌بینی می‌شود این خط راه‌آهن تا سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری برسد، اما به نظر می‌رسد بر اساس گزارش اکونومیست، نهایی شدن این طرح و اتصال یکپارچه همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، تا سال 2030 به طول انجامد. تصمیم شورای همکاری خلیج‌فارس در این خصوص، زمینه را برای توسعه قابل‌توجه زیرساخت‌های ریلی منطقه فراهم کرده است. عملیاتی شدن این راه‌آهن، می‌تواند برای منطقه‌ای که پلی بین مناطق مختلف جهان به شمار می‌رود و مورد علاقه همه بازیگران بین‌المللی است، تحول‌آفرین باشد. چنین امری در کنار طرح‌های رژیم‌صهیونیستی در اتصال زمینی-ریلی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همچنین حمایت قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا و هند از آن، می‌تواند برای جمهوری اسلامی ایران پیامدهای عدیده‌ای داشته باشد که پژوهش حاضر سعی دارد به این مهم بپردازد.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها