کد خبر: 94840

در جلسه شورای شهر امروز تصویب شد؛

افزایش نرخ عوارض ساختمانی در پایتخت

اعضای شورای شهر تهران با افزایش حداکثر تا ۱۹ درصد نرخ عوارض ساختمانی در سال آینده موافقت کردند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: با بیان اینکه باید عادلانه پیش برویم و نباید از این سمت ساختمان و یا آن سمت ساختمان بیفتیم، گفت: نرخ عوارض ساختمانی حداکثر یک یا دو درصد کل یک ساختمان می شود و باید همه این مسائل را در نظر گرفته و افزایش اندک داشته باشیم که پیشنهاد جدید امروز مطرح شد و رأی گیری می کنیم، ولی تاکید می کنم که تاثیرات روانی را باید جلویش را گرفت چراکه روی زندگی مردم تاثیر می‌گذارد و می‌خواهیم تأثیرات حداقلی و مثبت باشد. وی با تأکید بر اینکه باید افزایش نرخ عوارض از نرخ افزایش حقوق ها کمتر باشد، اظهار کرد: ما به گران شدن سیمان و میلگرد کار نداریم و براساس کمترین افزایش نرخ‌ها که مربوط به حقوق است این نرخ عوارض را لحاظ می‌کنیم و این پیام را می‌دهیم که از عوارض نمی‌خواهیم درآمدهای شهرداری را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه کلیات این است که ما عوارض را اینجا تصویب کنیم و عین همان افزایش عوارض دریافت شود نه بیشتر و نه کمتر، افزود: حتی می‌توانیم وزن این عوارض را در نظر بگیریم مثلا در شمال خط انقلاب ۵۰ هزار تومان و جنوب خط انقلاب ۴۰ هزار تومان افزایش داشته باشیم و باید کلیات و حداکثر افزایش نرخ عوارض تصویب شود و بعد بر روی جزئیات بحث کنیم.

چمران گفت: پیشنهاد افزایش ۱۹ درصد نرخ عوارض شهرسازی است که حداکثر است و بیشتر از آن باید سیستم قفل شود که پیشنهاد کمیسیون شهرسازی هم هست و باید این حداکثر در فرمول‌ها و سیستم شهرسازی بنشیند و دقت داشته باشید که سیستم بگونه ای تنظیم می شود که در هر نقطه ای از تهران فقط ۱۹ درصد افزایش نرخ عوارض داشته باشیم نه بیشتر و نه کمتر! در مورد جزئیات لایحه هم باید در جلسات بعدی تصمیم گیری کنیم و پیشنهاد من این است که در بافت اداری و تجاری هم این افزایش حداکثر تا ۱۹ درصد لحاظ شود.

به گزارش ایسنا،  اعضای شورای شهر تهران  لایحه عوارض ساختمانی،ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های توسعه شهری و بهای خدمات حوزه شهرسازی و ارزش معاملاتی موضوع تبصره ۱۱ ماده صد قانون شهرداری تهران برای اجرا در سال ۱۴۰۳ را تصویب کردند و اعضای شورای شهر با افزایش ۱۹ درصد نرخ عوارض ساختمانی موافقت کردند.

مرتبط ها