کد خبر: 94756

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد؛

دانشگاه‌ها پای آزادی ایستاده‌اند

خیابان‌های منتهی به میدان آزادی دیروز در چهل‌وپنجمین سالگرد انقلاب بار دیگر شاهد حضور گروه‌های مختلفی از مردم بود، از دانشجویان و دانش‌آموزان گرفته تا افرادی که به صورت خانواده‌ای در این راهپیمایی شرکت کرده بودند. حضور دهه نودی‌ها شاید بیشتر از بقیه اقشار به چشم می‌آمد.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: خیابان‌های منتهی به میدان آزادی دیروز در چهل‌وپنجمین سالگرد انقلاب بار دیگر شاهد حضور گروه‌های مختلفی از مردم بود، از دانشجویان و دانش‌آموزان گرفته تا افرادی که به صورت خانواده‌ای در این راهپیمایی شرکت کرده بودند. حضور دهه نودی‌ها شاید بیشتر از بقیه اقشار به چشم می‌آمد. نسلی که با همه تفاوت دیدگاه‌شان، حالا در کنار دیگران به خیابان آمدند تا از آرمان‌هایی که پدران و مادران‌شان در بیش از چهار دهه پیش داشتند، دفاع کنند. در این میان دانشگاهیان و دانشجویان هم با برپایی غرفه‌هایی تلاش کردند تا سهم خود را به 22 بهمن امسال ادا کنند. غرفه‌هایی که در آن برنامه‌های مختلفی مانند توزیع ویژه‌نامه، جمع‌آوری طومار در حمایت از مردم غزه و تبیین دستاوردهای مختلف کشور به چشم می‌خورد. در این گزارش به برخی از اقدامات صورت‌گرفته از سوی دانشگاهیان و دانشجویان در 22 بهمن ماه امسال اشاره کرده‌ایم.

سنگ‌تمام دانشجویان برای جشن انقلاب
بسیج دانشجویی امیرکبیر در کنار برپایی غرفه در مسیر راهپیمایی، به توزیع ویژه‌نامه تک‌برگی که با موضوع 22 بهمن ماه منتشر کرده بود، پرداخت. شریفی‌ها هم در غرفه‌شان به برگزاری «جشن اقتدار» پرداخته و در کنار میزبانی از چهره‌های شاخصی مانند وزیر علوم و معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، از سامانه هوشمند کنترل ترافیک شهری این دانشگاه رونمایی کردند. البته در این میان نمایشگاهی از فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی، فناوری، پژوهشی و صنعتی و فرهنگی دانشگاه شریف هم پیش روی مردم برپا شده بود. بسیج دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی هم در غرفه‌ای به تبیین ضرورت حضور حداکثری در انتخابات مجلس پیش‌رو برای مردم پرداخت. غرفه دانشگاه فرهنگیان استان تهران به نمایندگی مرکز آموزش عالی شهید شرافت تهران به تبیین دستاورد‌های ۴۵ سال اخیر انقلاب اسلامی ‌پرداخت و با مردم گفت‌وگو ‌کرد. بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال هم با انتشار نشریه رسا2 به چرایی وقوع انقلاب اسلامی و برگزاری جشن پیروزی پرداخت.

چهره‌های مهم آموزش عالی در کنار مردم
از حضور و برپایی غرفه‌های مختلف از سوی دانشجویان و مجموعه‌های دانشگاهی مانند بنیاد ملی نخبگان ‌‌و جهاد دانشگاهی که بگذریم، حضور چهره‌های شاخصی مانند رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، وزیر علوم، وزیر بهداشت و معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این مراسم را هم نمی‌توان از قلم انداخت. دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد هم در گفت‌وگو با «آنا» گفت: « 45 سال است که مردم پای این انقلاب هستند که نشان می‌دهد انقلاب‌شان را دوست دارند و علی‌رغم همه کم و کاستی‌ها پایبند هستند و ثمراتش برای بشریت نمایان خواهد بود.» دکتر طهرانچی در ادامه درباره انتخاب نماینده اصلح بیان کرد: «نماینده تراز باید نماینده مردم باشد و هیچ‌گاه منافع مردم و خدا را به منافع خودش ترجیح ندهد.»
روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز در صحبت‌هایی کوتاه گفت: «هر بار دشمن توطئه و برنامه‌ای می‌ریزد آن توطئه با عزم و ایمان مردم بر آب می‌شود. این مردم تا پای جان پای انقلاب هستند و تا وقتی که مردم پای انقلاب هستند، هر توطئه‌ای نابود است.» وزیر علوم که در غرفه دانشگاه صنعتی شریف حاضر شده بود، در صحبت‌های کوتاهی عنوان کرد: «امروز تمامی پیشرفت‌های کشور مرهون علم و دانش است. جامعه فهیم دانشگاهی تمام‌قد برای پیشرفت کشور تلاش می‌کند. امروز اگر در دنیای علم، تسلیحات نظامی، اقتصادی، نانو، مرجعیت علمی، سلامت و... حرفی برای زدن داریم، نتیجه علم دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور است.»
حضور پررنگ تشکل‌ها
در 22 بهمن استان‌های مختلف
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با پخش بیانیه در بین شرکت‌کنندگان راهپیمایی 22 بهمن به اهمیت نقش انتخابات و شرکت در آن پرداخت. دانشجویان بسیج دانشجویی شهید چمران اهواز هم با برپایی غرفه‌ای در مسیر حضور مردم به گپ‌وگفت با مردم پرداختند. در استان اصفهان هم هسته بین‌الملل بسیج دانشجویی استان با برپایی غرفه‌ای در میدان امام اصفهان به تبیین انقلاب اسلامی از منظر بین‌المللی پرداختند. یکی از غرفه‌های جالب استانی را باید غرفه برپاشده از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران در میدان بسیج بابلسر دانست. غرفه‌ای که در کنار پذیرایی از مردم، فضایی برای بازی کودکان و فروش محصولات فرهنگی داشت، البته برپایی نمایشگاهی مصور از پیشرفت‌های ایران هم اقدام دیگر دانشجویان در این غرفه به شمار می‌رود. دانشجویان بسیج دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) هم با برپایی غرفه‌ای در نزدیکی چهارراه دانش، میزبان دانشجویان و مردم عادی شرکت‌کننده بودند. مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها نیز در بندرعباس در جمع شرکت‌کنندگان راهپیمایی 22 بهمن حاضر شده بود.

مرتبط ها