کد خبر: 94512

احمد صافی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

به دنبال باز‌پس‌گیری قهرمانی و هشتمین جام هستیم

دانشگاه آزاد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های سوپر لیگ کاراته کشور در شرایطی در رقابت‌های امسال حاضر خواهد شد که بعد از پاره شدن روند هت‌تریک قهرمانی این تیم در دوره گذشته، امسال به دنبال هشتمین قهرمانی خود خواهد بود.

مهدی منصرف، خبرنگار: فصل جدید رقابت‌های سوپر لیگ کاراته کشور از روز چهارشنبه 18 بهمن آغاز خواهد شد و 7 تیم حاضر در رقابت‌های این دوره به رقابت خواهند پرداخت. دانشگاه آزاد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های سوپر لیگ کاراته کشور در شرایطی در رقابت‌های امسال حاضر خواهد شد که بعد از پاره شدن روند هت‌تریک قهرمانی این تیم در دوره گذشته، امسال به دنبال هشتمین قهرمانی خود خواهد بود. احمد صافی، سرمربی تیم دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در خصوص شرایط این تیم در آستانه مسابقات صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید.

شرایط تیم دانشگاه آزاد در آستانه فصل جدید رقابت‌های سوپر‌لیگ چگونه است؟
اول از همه خوشحال هستم که دانشگاه آزاد در شرایطی که 20 تیم در رشته‌های مختلف ورزشی دارد، امسال نیز کاراته را جزء رشته‌های اصلی خود قرار داد. خوشبختانه ما نیز تیم را تکمیل کردیم و از 14 بازیکن در بخش کومیته و 4 بازیکن در کاتا استفاده خواهیم کرد. کادرفنی ما نیز نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. البته از یک طرف از اینکه نتوانستیم تعدادی از بازیکنان خوب کاراته را در ترکیب تیم خود و حتی تیم‌های دیگر در رقابت‌های این فصل داشته باشیم، ناراحت هستم. لیگ ایران در رقابت‌های فصل جاری از حضور ستاره‌هایی چون سجاد گنج‌زاده، بهمن عسگری و مهدی خدابخشی محروم است.

از لحاظ بازیکن با چه شرایطی در مسابقات حاضر خواهید شد؟
خوشبختانه کاپیتان تیم ملی، ذبیح‌الله پورشیب را به عنوان یکی از قدیمی‌ترین، با‌وفاترین و باتعصب‌ترین بازیکنان باشگاهی در کنار خود داریم. پورشیب 16 فصل در ترکیب ما حضور داشته است و تنها در مقطعی برای پشت سر گذاشتن خدمت مقدس سربازی و در یک دوره نیز به دلایلی در کنار ما نبود. پورشیب در تمامی این سال‌ها یکی از موثرترین بازیکنان ما بوده است و امسال نیز از تجربه و توانایی فنی‌اش استفاده می‌کنیم. در کنار او در سبک وزن از علی مسکینی و پوریا اقدسی به عنوان ملی‌پوش و بازیکن ملی استفاده خواهیم کرد. در کنار این بازیکنان از حضور رضا بشارتی، سیدعلی کریمی، رضا عنایتی، عبدالله ولدی، سامان عدالتی، امیرحسین فداکار، ابراهیم حسن‌بیگی، علی‌اکبر دستجانی، رضا پورمحمد، اسماعیل معتمدی و علی کرمی نیز بهره خواهیم برد. در بخش کاتا نیز همچنان تنها تیم کاتای ایران که در مسابقات جهانی موفق به کسب مدال شده است، یعنی تیم استان مرکزی متشکل از ابوالفضل شهرجردی، علی زند و میلاد فرازمهر با مربیگری قاسم شهرجردی را خواهیم داشت. در کنار این نفرات از حضور یکی از نخبه‌های آینده کاتا به نام جاوید بهمن‌جاه که در آخرین انتخابی کاتا به مقام دوم رسید نیز استفاده خواهیم کرد. فکر می‌کنم با بودن سرپرست خوبی مثل حسن‌زاده و مربیانی مانند مهدی احمدی، حمیدرضا فرهادی و ایمان گل‌محمدی تیم خوبی بسته شده باشد و همچنان یکی از مدعیان باشیم. هر‌چند کاراته ورزش لحظه‌ای و سخت است، اما قطعا خودمان و تیم‌های دیگر می‌دانند که دانشگاه آزاد را نباید دست‌کم گرفت.

دانشگاه‌ آزاد در رشته کاراته همیشه نقش پررنگی داشته است و تقریبا تمام ستاره‌های ارزشمند کاراته ایران در این سال‌ها در این تیم حضور داشتند.
دانشگاه آزاد یا به ظرفیت کاراته ایران اضافه کرده است یا از ظرفیت‌های آن خوب استفاده کرده است. از مهدی عموزاده به عنوان اولین دارنده طلای جهان تا حسین روحانی، جاسم ویشگاهی و حتی سجاد گنج‌زاده به عنوان تنها طلایی المپیک کاراته استفاده کردیم.

به عدم استفاده کاراته ایران از ظرفیت قهرمانانی مانند گنج‌زاده، عسگری و خدابخشی در لیگ اشاره کردید. این نفرات به دلایل شرایط مالی قصد حضور در لیگ را ندارند؟
متاسفانه یکی از ضعف‌های باشگاه صنعتی کشور تنها پرداختن به رشته فوتبال است و از طرفی متاسفانه مدیران عالی رتبه ورزش نیز با اینکه که از اهمیت ورزش‌های انفرادی مانند کاراته، کشتی، تکواندو و جودو در رنکینگ کاروان ورزش کشور در بازی‌های آسیایی، کشورهای اسلامی و المپیک آگاه هستند و از نقش موثر این رشته‌ها اطلاع دارند، اما ارده‌ای برای تقویت این بخش‌ها نداشتند؛ موضوعی که باعث شده است همچنان شاهد ضعف اقتصادی ورزشکارانی باشیم که در تاریخ ورزش ایران نقش برجسته داشتند؛ ضعفی که با مدیریت استراتژیک و صحبت‌ با مدیران ذوب‌آهن، سپاهان، مس کرمان، گل‌گهر و نساجی قابل حل است. شاید یکی از اهداف سازمان لیگ باید این باشد که گروهی را برای مکاتبه و دعوت مدیران صنعتی ایجاد کند. فدراسیون نیز اگر به دنبال حفظ و دوام حضور ورزشکاران مستعد در این رشته است، باید با جذب اسپانسرها بتواند بخشی از مشکلات اقتصادی ورزشکاران را حل کند و آنها را دلگرم‌تر کنند.

این نفرات به دلیل شرایط مالی با تیمی به توافق نرسیدند؟
درخواست مالی این نفرات غیرمنطقی نبود، اما نسبت به بودجه باشگاه‌ها بالاتر بود و باشگاهی نمی‌توانست با هزینه جذب سه بازیکن، یکی از این نفرات را به خدمت بگیرد.

این نفرات سال گذشته در بیمه تعاون حضور داشتند. با توجه به این شرایط یعنی در فصل جاری مسابقات هیچ تیمی را همراهی نخواهند کرد؟
متاسفانه بیمه‌ تعاون نیز امکان جذب گنج‌زاده، عسگری و خدابخشی به عنوان نفرات شاخص و تاثیرگذار در کاراته را نداشت.

پیشنهاد مالی این نفرات چقدر بوده است که هیچ تیمی توان پرداخت آن را نداشت؟
خواسته‌های این نفرات بالا نبود. پورشیب نیز یکی از بازیکنانی است که روی تیم خود تعصب دارد و می‌توانست پیشنهاد ما را نپذیرد، اما با این حال با حدود 150 تا 200 میلیون گران‌ترین بازیکن لیگ است. خواسته نفراتی مانند گنج‌زاده، عسگری و خدابخشی نیز بین 250 تا 300 میلیون بود که واقعا دریافت آن حق‌شان و حتی بیشتر است. اما وقتی یک بودجه‌ای برای 20 تا 30 نفر تقسیم می‌شود، پرداخت این مبالغ به یک بازیکن، تیم‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. البته باید از باشگاهی مانند دانشگاه آزاد به خاطر سالیان سال حمایت تشکر کرد، اما یک جا دیگر یک دست صدا ندارد و دانشگاه نمی‌تواند همه مشکلات ورزش ایران را به تنهایی پوشش دهد.

به نظر شما حضور 7 تیم در رقابت‌های سوپر لیگ حالت خوشی دارد؟ بهتر نبود با تعطیلی یک‌ساله و تلاش برای جذب اسپانسرها تلاش کرد مسابقات سال آینده با تعداد بیشتر تیم برگزار شود؟
با تعطیلی لیگ مخالف هستم، چرا‌که با چنگ و دندان این روزنه‌های امید را نگه داشته‌ایم. از اولین مربیان حاضر در سوپر‌لیگ هستم و حتی سه سال ابتدایی پول نمی‌گرفتیم و از سال چهارم پول گرفتیم. در همین شرایط تیمی مانند آوای رزم از بازیکنان مستعد به این امید استفاده کرده است تا این نفرات ملی‌پوش شوند و تعطیلی مسابقات به ضرر این بازیکنان مستعد خواهد بود. باید صورت‌مساله را به گونه دیگری طرح و حل کرد. اگر ورزش ایران در آینده به دنبال موفقیت در قهرمانی جهان، بازی‌های آسیایی و بازی‌های المپیک است باید بخشی از تامین هزینه‌ها را در بخش باشگاهی برای ورزشکاران درست کند تا ورزشکار هم از لحاظ فنی پیشرفت کند و هم ورزشکار حداقل با پایین‌ترین حقوقی که یک فرد می‌تواند امرار معاش کند در این رشته دوام بیاورد.

چقدر امیدوار هستید بعد از قهرمانی فصل گذشته بیمه تعاون در فصل جاری این عنوان را از تیم بازپس‌گیرید؟
تعاون دو بازیکن المپیکی در فصل گذشته داشت و دو برابر ما سرمایه‌گذاری کرد و ساختار تیمی آن بر اساس توجه به اقتصاد تیم و نفرات ستاره بسته شد. با این حال به این تیم 15-13 باختیم و شاید اگر پورشیب آسیب ندیده بود این اتفاقات رقم نخورده بود. با این حال معتقد هستم حق تیمی که بهتر بسته شده و سرمایه‌گذاری بیشتری کرده است، موفقیت است. ما امسال تیم جوانی داریم و حتی نمی‌توانم بگویم بیمه تعاون می‌تواند قهرمان مطلق شود. حضور تنها دو بازیکن ملی‌پوش در ترکیب کومیته و کاتا یک فرصت برای بازیکنان جویای نام است تا هم تیم خود را نجات بدهند و هم نام خود را سر زبان بیندازند. با این حال تا لیگ شروع نشود نمی‌توان از مدعیان قهرمانی صحبت کرد، اما صد‌در‌صد به دنبال هشتمین قهرمانی هستیم. سیاست ما برای تشکیل تیم پس گرفتن عنوان قهرمانی است و می‌دانیم کار راحتی نیست و امیدواریم با تلاش بچه‌ها و کادرفنی و حمایت دانشگاه آزاد قهرمان شویم و فاصله خود را در تاریخ کاراته ایران با باشگاه‌های دیگر بیشتر کنیم.

مرتبط ها