کد خبر: 94432

معاون وزیر علوم عدد دقیق سرانه دانشجویان را اعلام نکرد؛

بیش از ۹۰ درصد اعتبار دانشگاه‌ها صرف حقوق می‌شود

اولین نشست خبری معاونت مالی اداری وزارت علوم بعد دو سال فعالیت در این سمت، روز گذشته برگزار شد. نشست دیروز به بهانه دهه فجر و پروژه‌های عمرانی وزارت علوم بود اما با سوالات خبرنگاران درباره بودجه به‌سمت دیگری کشیده شد.

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: اولین نشست خبری معاونت مالی اداری وزارت علوم بعد دو سال فعالیت در این سمت، روز گذشته برگزار شد. نشست دیروز به بهانه دهه فجر و پروژه‌های عمرانی وزارت علوم بود اما با سوالات خبرنگاران درباره بودجه به‌سمت دیگری کشیده شد. در این نشست که علی خطیبی به همراه مدیر کل‌های معاونت اداری و مالی در این نشست حاضر شد؛ اهالی رسانه سوالات مختلفی را از شرایط مالی دانشگاه‌ها پرسیدند که در ادامه مشروحی از آن را می‌خوانید.

معاون مالی اداری وزیر علوم در پاسخ به سوال «فرهیختگان» مبنی‌بر سهم حقوق و دستمزد نسبت به کل بودجه بیان کرد: «نکته‌ای که وجود دارد اینکه بحث حقوق تنها مربوط به دستمزد اساتید نیست، بلکه هزینه‌های اداره دانشگاه حقوق دستمزد و نیروهای رسمی و غیر‌رسمی را هم شامل می‌شود. این عدد بیش از ۹۰ درصد اعتبارات را به خود اختصاص می‌دهد. ما باید فکر چاره‌ای در این زمینه انجام دهیم؛ چرا‌که کماکان این میزان از بودجه صرف حقوق و دستمزد می‌شود.»
او ادامه داد: «البته در تلاش هستیم تا درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها که ناشی از فروش و پژوهش است، ارتقا پیدا کند.» خطیبی در پاسخ به سوال دوم «فرهیختگان» مبنی‌بر اینکه سال گذشته فرهاد رهبر، دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور سرانه هر دانشجو را سالانه 56 میلیون تومان اعلام کرده بود، امسال این عدد چه تغییری کرده است، گفت: «درباره بحث سرانه دانشجویی باید بگویم این عدد دقیق نیست. ۲۰ آیتم در این موضوع نقش دارد و به همین دلیل نمی‌توانم الان عدد دقیقی در این زمینه مطرح کنم.»

تنها ۳۰۰ واحد خوابگاه متاهلی از سال ۱۴۰۰ تحویل شده است
در ابتدای این نشست خبری، علی خطیبی درباره‌های پروژه‌های دهه فجر گفت: «در دهه فجر در آموزش عالی ۸۱ پروژه عمرانی با زیربنای ۱۴۷ هزار مترمربع به بهره‌برداری می‌رسد که اعتبار آن هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان و در ۳۶ دانشگاه است. عمدتا کاربری‌های این پروژه‌های آموزشی، پژوهش و خوابگاه‌هاست. در کنار این موضوع اتفاقات دیگری افتاد که می‌توان به بحث ساخت مسکن برای اساتید و اعضای هیات‌علمی اشاره کرد. ما از این فرصت قانونی استفاده کردیم تا با استفاده از اراضی مازاد؛ خوابگاهی را برای اساتید آماده کنیم.» معاون مالی، اداری و منابع وزارت علوم با بیان اینکه پروژه‌های دهه فجر عمدتا کاربری آموزشی، پژوهشی، فناوری و خوابگاه مجردی و متاهلی خواهد بود، تصریح کرد: «در کنار این موارد در یک‌سال اخیر ساخت مسکن برای اعضای هیات‌علمی و کارمندان دانشگاه‌ها در دستور‌کار قرار دارد، پیرو سیاست‌های ابلاغی دولت و مصوبات مجلس شورای اسلامی و نهضت ملی مسکن از این فرصت قانونی بهره بردیم و مطابق آن از اراضی مازاد در دانشگاه‌ها و ذیل قانون نهضت ملی مسکن برای ساخت واحدهای مسکونی استفاده کردیم.»
وی افزود: «توافقنامه با وزارت راه انجام شد که بر اساس آن ذیل قانون نهضت ملی مسکن از اراضی مازاد دانشگاه‌ها استفاده کنیم. در ۷۱ دانشگاه بیش از هزار هکتار اراضی شناسایی و برای طرح ملی مسکن در‌نظر گرفته شده است.» خطیبی با بیان اینکه بخشی از این زمین‌ها در قسمت‌‌های پردیس اصلی قرار دارد، عنوان کرد: «عمدتا از زمین‌هایی که در برنامه تفصیلی دانشگاه کاربرد علمی و پژوهشی ندارند، استفاده خواهیم کرد.» او افزود: «در ۷۱ دانشگاه حدود هزار هکتار از اراضی شناسایی و به نهضت ملی اختصاص یافت. آنچه در‌حال‌حاضر مشخص و مقرر شده و تا چند روز آینده تامین زیرساخت و واگذاری می‌شود، در ۱۳ دانشگاه حدود ۳۰۰ هکتار و ۱۴هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی ساخته خواهد شد. نکته دیگر بحث توسعه خوابگاه‌های متاهلی برای دانشجویان عمدتا تحصیلات تکمیلی در سراسر کشور است. ظرفیت خوابگاه متاهلی تا سال ۱۴۰۰ غریب به هزار واحد بوده است اما از سال ۱۴۰۰ تا امروز ۳۰۰ واحد تحویل شد. در همین راستا نهضت ساخت خوابگاه متاهلی را در آموزش عالی کلید زدیم.»

ساخت ۳ هزار خوابگاه در ۵۴ دانشگاه
او درباره ساخت خوابگاه‌های متاهلی افزود: «در‌حال‌حاضر ۳ هزار و ۲۰۰ واحد خوابگاه متاهلی در۵۴ دانشگاه مراحل مختلف ساخت قرار دارد. عمدتا بحث تشکیل خانواده در تحصیلات تکمیلی است و اگر بتوان بحث خوابگاه متاهلی را حل کرد در مقوله نگه‌داشت نخبگان و افزایش جمعیت اثر‌ گذار است؛ چرا‌که بحث تشکیل خانواده معمولا در بازه تحصیلات تکمیلی و دکتری مطرح می‌شود و اگر ما بتوانیم بحث مسکن متاهلی برای دانشجویان را حل کنیم، هم در مقوله نگه‌دا‌شت نخبگان و افزایش موالید موثر خواهد بود.» خطیبی بیان داشت: «مساله مهم دیگر که باید آن را مدنظر قرار داد، اینکه ۱۰ درصد اعتبارات و درآمد اختصاصی و اعتبارات تملک دارایی دانشگاه‌ها باید صرف خوابگاه متاهلی شود. موضوع دیگر پاداش پایان خدمت کارکنان آموزش عالی است که تا پایان سال ۱۴۰۱ را به‌طور کامل تسویه کردیم.» معاون مالی اداری وزیر علوم درباره افزایش حقوق کارکنان افزود: «مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ ردیف فوق‌العاده خاص برای کارکنان برخی وزارتخانه‌ها در‌نظر گرفته است و با پیگیری‌های وزارت علوم و شخص وزیر علوم در مجلس شورای اسلامی، این فوق‌العاده خاص که ۳ هزار امتیاز است روی حکم یاوران علمی یا کارکنان غیر عضو هیات‌علمی دانشگاه‌ها نیز لحاظ می‌شود.»
خطیبی تصریح کرد: «دو دستور را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم. یک مورد این است که ۱۰ درصد اعتبارات اختصاصی و ۱۰ درصد از اعتبارات مربوط به تملک دارایی خود را باید صرف خوابگاه متاهلی کنند و البته این مساله الزام و اجبار است و نمی‌توان آن را انجام نداد، از این رو باید حتما از بودجه عمومی دولت به ما کمک کنند که بتوانیم این مقوله را به نتیجه برسانیم.» او با بیان اینکه اتفاق خوبی که در این روزها افتاد ما پاداش پایان خدمت تمام کارکنان آموزش عالی چه هیات‌علمی و چه کارمندان را تسویه کرده‌ایم، افزود: «اتفاق مثبت دیگری که محقق شده، اینکه مالیات قراردادهای پژوهشی به‌صورت ثابت ۵ درصد خواهد بود. همچنین بعد از پیگیری‌های صورت گرفته از سوی این وزارتخانه، مقرر شد تا فوق‌العاده خاص به میزان سه هزار امتیاز در حکم کارمندان آموزش عالی لحاظ شود.»

مرتبط ها