کد خبر: 94322

سوپراستار پشت دوربین؛

تاثیر جواد عزتی کارگردان از جواد عزتی بازیگر

وقتی از عزتی در مصاحبه‌ای پرسیدند که نقش‌هایت را بر چه اساس انتخاب می‌کنی، گفت: «من هر نقشی که می‌خواهم بازی کنم اول برایم مهم این است که مردم دوستش داشته باشند، چه منفی و چه مثبت. ملاکم فقط خنده نیست، کاراکتر باید دوست‌داشتنی باشد و این چیزی است که فیلمسازهای بزرگ خوب بلدند در فیلمنامه اعمال کنند.»

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: اسمش ناخودآگاه خنده بر لب می‌نشاند، شاید آن روزی که تئاتر را از خیابان شروع کرد، فکرش را نمی‌کرد که اسم و تصویرش می‌تواند برای یک فیلم آورده میلیاردی داشته باشد. جواد عزتی که همیشه او را به‌عنوان یک بازیگر در سینما و تلویزیون می‌دیدیم، امسال در قامت کارگردان به جشنواره فیلم فجر آمده تا همه را غافلگیر کند و یک روی دیگر از توانایی‌هایش را نشان دهد. جواد عزتی آمده تا بگوید اگر تا الان جواد عزتی بازیگر را می‌دیدید حالا قرار است یک فیلمساز حرفه‌ای را ببینید که هم بازی می‌کند هم پشت دوربین برای ساختن یک فیلم خوب، طراحی دارد.
جواد عزتی، نقش‌آفرینی در قاب دوربین را از سال 1381 در تلویزیون و با سریال «قصه‌های شبانه» آغاز کرد. به‌تدریج و با بازی در سریال‌های تلویزیونی همچون «باغ مظفر» و «مرد هزارچهره» خود را به‌عنوان یک بازیگر جوان و آینده‌دار، خصوصا در حوزه‌ طنز معرفی کرد. جواد عزتی به ‌مدت هفت سال تنها در سریال‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی ایفای نقش می‌کرد و وارد عرصه‌ سینما نشده بود. نقش‌آفرینی او در این سریال‌ها درخشان نبود اما برای بازیگری که در ابتدای راه بازیگری قرار داشت نمره‌ قابل قبولی را کسب می‌کرد. عزتی به‌تدریج کارگردانان سینما را با تعداد اثرهای زیادی که در این سال‌ها در آنها نقش‌آفرینی کرده بود، متوجه خود کرد و در سال 1387، با یک فیلم خوب وارد سینما شد.
اولین حضور جواد عزتی در قامت یک بازیگر سینما، در فیلم «طلا و مس» رقم خورد. طلا و مس، با کارگردانی همایون اسعدیان، جواد عزتی را با تیپ یک طلبه‌ مجرد تهرانی به تصویر کشید. این فیلم مساله‌ای اجتماعی را درباره‌ سختی‌های زندگی یک طلبه به تصویر می‌کشد، اما جواد عزتی، دیالوگ‌های طنزآمیزی دارد و کاراکتر طنز خود را حفظ کرده است. او در بازی اولش با دیالوگ‌های شوخ و شیطنت‌های بامزه‌‌اش در لباس یک روحانی، کاراکتری دلنشین را به تصویر کشید که برای همیشه در سینمای ایران ماندگار شد. اوج هنر بازیگری جواد عزتی در فیلم‌های طنز در «قهوه‌ تلخ» مهران مدیری و شخصیت بابا اتی رقم خورد. عزتی با استفاده از تمامی تکنیک‌های بازیگری چنان تیپ به‌یادماندنی‌ای ساخت که حتی امروز پس از گذشت 10 سال از پخش قهوه‌ تلخ، هنوز هم با یادآوری شخصیتش، لبخند بر لب مخاطب می‌نشیند. چند ویژگی مهم به او کمک کرد تا این نقش به‌یادماندنی را بیافریند.
وقتی از عزتی در مصاحبه‌ای پرسیدند که نقش‌هایت را بر چه اساس انتخاب می‌کنی، گفت: «من هر نقشی که می‌خواهم بازی کنم اول برایم مهم این است که مردم دوستش داشته باشند، چه منفی و چه مثبت. ملاکم فقط خنده نیست، کاراکتر باید دوست‌داشتنی باشد و این چیزی است که فیلمسازهای بزرگ خوب بلدند در فیلمنامه اعمال کنند، یعنی حتی اگر نقش منفی یا حتی آدمکش یا حتی کمدین باشد، هر چیزی در هر موقعیت است اول دوست‌داشتنی است، بعد شما می‌پردازید به اینکه منفی است یا مثبت. من سعی می‌کنم کاراکترهایی که قرار است نقش آنها را بازی کنم اول دوست‌داشتنی باشند.» شاید همین باعث می‌شود او در هر نقشی که بازی می‌کند برای مخاطب دوست‌داشتنی باشد. استقبال از فیلم جواد عزتی در کاخ جشنواره نشان داد که او در مقام کارگردان هم می‌تواند موفق باشد و شاید جالب‌ترین نکته هم در نشست خبری اتفاق افتاد وقتی در پاسخ به سوال «فرهیختگان» که پرسیده بودیم متاثر از کدام کارگردان بوده است، گفت: «بیشترین تاثیر را از جواد عزتی گرفتم. این فیلم محصول همه عزیزان و بزرگان و گذشتگان بوده که به ما چیزی یاد داده‌اند و نمی‌توانم کسی را نام ببرم. همه ما با چیزهایی که در سینما دیده‌ایم، رشد کرده‌ایم. ۹۹ درصد فیلم‌های خیلی خوب متاثر از گذشتگان خودشان است و باید از آنها یاد کنیم.»
حتما «تمساح خونی» یکی از فیلم‌های موفق گیشه در سال آینده خواهد بود چون کارگردان به گفته خودش فیلم ساخته است تا حال مردم خوب باشد و با دیدن فیلم به آنها خوش بگذرد.

مرتبط ها