کد خبر: 94215

«فرهیختگان» از برنامه‌های جشنواره در واحدهای دانشگاهی گزارش می‌دهد؛

رونق فرهنگ دانشگاه بر مدار امامت و مهدویت

امسال سومین سالی است که جشنواره سراسری امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد برگزار می‌شود. چهارم بهمن ماه امسال، سومین دوره از این جشنواره همزمان با شب ۱۳ رجب و میلاد امام علی(ع) در مشهد آغاز به کار کرد و قرار است همزمان با ولادت امام زمان(عج) در قم به کار خود پایان دهد.

فرهیختگان: امسال سومین سالی است که جشنواره سراسری امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد برگزار می‌شود. چهارم بهمن ماه امسال، سومین دوره از این جشنواره همزمان با شب ۱۳ رجب و میلاد امام علی(ع) در مشهد آغاز به کار کرد و قرار است همزمان با ولادت امام زمان(عج) در قم به کار خود پایان دهد. هر سال واحدهای دانشگاهی ماموریت دارند تا یک برنامه با قالب‌های هنری را انتخاب کرده و فعالیت‌های جشنواره را در استان خود دنبال کنند. در دوره نخست ۱۰ استان دانشگاه آزاد برنامه‌های جشنواره سراسری امامت و مهدویت را برگزار کردند و سال گذشته نیز تمام استان‌های کشور به‌همراه 7 واحد دانشگاهی در پایتخت میزبان برنامه‌های جشنواره امامت و مهدویت بودند. اما امسال 31 استان کشور با 42 واحد دانشگاهی به عضویت جشنواره درآمدند و هرکدام برنامه‌هایی را در این حوزه پیگیری می‌کنند. آن طور که رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد خبر داده است امسال ۳۸ هزار اثر به جشنواره سراسری «امامت و مهدویت» در واحدهای دانشگاهی با ۷٠ محور موضوعی ارسال شده‌اند. در این گزارش به برخی برنامه‌های واحدهای دانشگاهی پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

نفرات برتر جشنواره ملی «مشاعره علوی» معرفی شدند

دومین جشنواره ملی مشاعره علوی‌ از سری برنامه‌های سومین جشنواره «امامت و مهدویت» دانشگاه آزاد است که از ابتدای مهرماه سال جاری فعالیت خود را با تشکیل دبیرخانه این جشنواره به میزبانی دانشگاه آزاد واحد بوشهر و با حضور همه دانشگاه‌ها و نهادهای فرهنگی استان آغاز کرد. از مجموع ۱۳۳ شرکت‌کننده در این جشنواره، ۳۶ نفر پس از انجام مصاحبه و ارزیابی‌های صورت‌گرفته در مرحله نهایی با هم به رقابت پرداختند. پس از رقابت شرکت‌کنندگان راه‌یافته به مرحله نهایی، نفرات اول تا پنجم این جشنواره مشخص شدند. بر این اساس، مقام نخست جشنواره ملی ‌مشاعره علوی‌ را مهران قربانی (استان اصفهان) و هامان فراهانی (استان تهران) به‌صورت مشترک کسب کردند. حمیدرضا مهیمنیان‌نژاد در بخش دانش‌آموزی (استان بوشهر) دوم شد و اصغر فراهانی (استان تهران) به رتبه سومی رسید. زهرا رجب‌پور (استان بوشهر) به‌عنوان چهارمی رضایت داد و دیانا فخرایی (استان بوشهر) هم پنجم شد. معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد استان بوشهر در گفت‌وگو با آنا درباره این جشنواره اظهار کرد:‌ «محور حرکت به سمت توحید، ولایت است. درواقع ولایت آینه تمام‌نمای تجلی خداوند در عالم هستی بوده و اگر ولایت را گم کنیم، توحید و مسیر صراط مستقیم را گم کرده‌ایم.» باقر گرگین ادامه داد: «با ولایت است که اعمال و رفتار و نیات به ثمر خواهد نشست و برای ترغیب انسان‌ها به سمت ولایت، برگزاری اقدامات نو و خلاقه‌ای مانند جشنواره مشاعره علوی ضروری است.»

ارسال بیش از ۴۲۰ اثر به سومین جشنواره سراسری «شعر انتظار»

دبیر علمی سومین جشنواره شعر انتظار از ارسال بیش از ۴۲۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره خبر داد. عباس احمدی، دبیر علمی سومین جشنواره شعر انتظار در گفت‌و‌گو با آنا از ارسال بیش از ۴۲۰ شعر به دبیرخانه این جشنواره در دانشگاه آزاد واحد اراک خبر داد. وی اضافه کرد: «این جشنواره از سری جشنواره‌های فرهنگی علمی و هنری «امامت و مهدویت» محسوب می‌شود که در ۳۱ استان در فاصله ۱۳ رجب تا نیمه شعبان برگزار می‌‌شود.» دبیر علمی سومین جشنواره شعر انتظار عنوان کرد: «مهلت ارسال آثار به جشنواره شعر انتظار تا ۲۰ بهمن‌ است و آثار ارسال شده در سه بخش عمومی (حرفه‌ای)، دانشگاهی و دانش‌آموزی داوری خواهند شد و در مراسم اختتامیه که اول اسفند ۱۴۰۲ در دانشگاه آزاد واحد اراک برگزار می‌شود، اعلام و از ۱۲ اثر برتر با هدایای نقدی و اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره تقدیر می‌شود.» احمدی تبیین کرد: «محور‌های موضوعی جشنواره شامل مدح و منقبت و ذکر فضایل حضرت صاحب‌الزمان(عج)، انتظار فرج و نجوای شاعرانه با آن حضرت، شعر مهدوی با الهام از دعای ندبه و دعای فرج، جامعه موعود و سبک زندگی اسلامی ایرانی براساس معرفت مهدوی، انقلاب اسلامی و آمادگی جهانی برای انقلاب حضرت مهدی(عج)، ویژگی‌های حکومت امام عصر(عج)، پیروزی مستضعفان، استکبارستیزی و عدالت‌گستری قیام حضرت مهدی(عج)، حکومت صالحان، اشتراکات ادیان و مذاهب در مقوله انتظار منجی، انتظار و جهاد تبیین است.» وی بیان کرد: «قرار است در مراسم اختتامیه از کتاب منتخب اشعار جشنواره رونمایی شود.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها