کد خبر: 94142

گزارش «فرهیختگان» از حال‌وهوای تشکل‌ها در فاصله میان 2 ترم؛

برنامه تشکل‌ها رنگ و بوی انتخابات می‌گیرد

امسال اما برگزاری فاصله میان دو ترم یک تفاوت اساسی با سال‌های قبل هم دارد و آن هم نزدیک بودن ایام انتخابات و آغاز ماه مبارک رمضان در اواخر اسفندماه است. اتفاقی که طبیعتا بخشی از برنامه‌های تشکل‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: فاصله میان دو ترم همیشه فرصت مناسبی برای برگزاری برنامه‌های مختلف از سوی تشکل‌های دانشجویی است. فرصتی که در بهمن‌ماه به دلیل اتمام سال بیشتر به برگزاری برنامه‌های یک‌ساله تشکل‌ها اختصاص پیدا می‌کند و به همین دلیل در این برهه همیشه با ترافیک برنامه‌ها از سوی فعالان دانشجویی روبه رو هستیم. امسال اما برگزاری فاصله میان دو ترم یک تفاوت اساسی با سال‌های قبل هم دارد و آن هم نزدیک بودن ایام انتخابات و آغاز ماه مبارک رمضان در اواخر اسفندماه است. اتفاقی که طبیعتا بخشی از برنامه‌های تشکل‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حضور چهره‌های سیاسی در برنامه‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. در این میان اعزام کاروان‌های راهیان نور هم حال و هوای دیگری خواهد داشت، کاروان‌هایی که هر ساله در این بازه برپا می‌شوند تا دانشجویان را از سراسر کشور به مناطق عملیاتی جنوب کشور برسانند، در بهمن امسال با تم متفاوت‌تری همراه خواهند بود. در این گزارش به سراغ اعضای شورای مرکزی چهار اتحادیه دانشجویی، معاون اردویی، گردشگری و راهیان نور سازمان بسیج دانشجویی رفتیم تا از برنامه‌هایشان در فاصله میان دو ترم بگویند.

نشست «منهاج» میزبان 300 عضو جامعه اسلامی دانشجویان

محمدمهدی احمدی، دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با تاکید بر اینکه دوره معرفتی بصیرتی منهاج یکی از برنامه‌های بین دو ترم این اتحادیه دانشجویی است، به «فرهیختگان» گفت: «این برنامه هم از 15 بهمن‌ماه در شهر قم برگزار خواهد شد. برای این دوره هشت‌روزه، پیش‌بینی حضور 300 دانشجو می‌شود که 150 نفرشان را دانشجویان پسر و مابقی هم دانشجویان دختر هستند.» احمدی افزود: «تقاضا برای حضور در این برنامه بیشتر از 300 نفر بود اما بعد از گزینش به این تعداد رسیدیم.

این دوره، مخصوص اعضای شورای مرکزی دفاتر فعال‌مان خواهد بود.» دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان خاطرنشان کرد: «این دوره هم ناظر بر بحث مقام‌مظعم‌رهبری مبنی‌بر نیاز کشور به عنصر مومن حزب‌اللهی برگزار می‌شود یعنی با توجه به رهنمودهای ایشان این دوره را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. مدعوین از چهره‌های سیاسی و کارشناسان حوزه مجلس و مجلس خبرگان بوده و ادوارمان را برای مباحث آموزشی خواهیم داشت.» او در ادامه به برنامه‌های اتحادیه جامعه اسلامی در حوزه انتخابات اشاره کرد و افزود: «سلسله نشست‌های انتخاباتی رهیافت را هم خواهیم داشت؛ این نشست‌ها در داخل اتحادیه و در دانشگاه‌هایی که در تهران دفتر داریم، برگزار می‌شود. مخاطبان هم نمایندگان فعلی و کاندیداهای انتخابات پیش‌رو و کارشناسان و رجال سیاسی خواهند بود. تعداد مدعوین زیاد خواهد بود.

نکته دیگر اینکه برگزاری نشست‌های «رهیافت» آغاز شده و تا امروز شش نماینده فعلی تهران را دعوت کرده‌ایم و دوباره از چند روز آینده، سلسله نشست‌های جدید را از سر خواهیم گرفت. رهیافت، چند روز مانده به برگزاری انتخابات ادامه خواهد داشت.» دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: «سلسله نشست‌های رهیافت، تنها مختص تهران نیست و قرار آن است به‌صورت متحد برای همه دفاتر برگزار شود، البته این برنامه در قالب‌های مختلف اعم از میزگرد، کرسی‌های آزاداندیشی، جلسات خصوصی و جلسات عمومی با حضور مدعوین برگزار می‌شود. درواقع ما در 28 استان دفتر داریم و در تمام آنها این برنامه را خواهیم داشت.»

بیست‌و‌دومین دوره جهاد‌اکبر از 17 بهمن‌ماه آغاز خواهد شد

حسین قنواتی، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل درخصوص برنامه‌های بین دو ترم این اتحادیه گفت: «بیست‌و‌دومین نشست جهاد‌اکبر را در مشهد با حضور 800 نفر از دانشجویان از 75 دانشگاه کشور خواهیم داشت. این دوره هم مانند قبل یک دوره آموزشی و سیاسی است و در کنار آن هم همایش‌های سیاسی، زنان و خانواده و آزاداندیشی هم برگزار می‌کنیم که از 17 تا 24 بهمن‌ماه خواهد بود. همچنین بعد از جهاد‌اکبر دوره‌های نخبه‌پروری را آغاز می‌کنیم.» او ادامه داد: «دوره‌های نخبه‌پروری هم مربوط به دانشجویانی است که در همین دوره جهاد اکبر شرکت می‌کنند یعنی شرکت‌کنندگان این دوره، بعد از گزینش برای حضور در دوره نخبه‌پروری انتخاب می‌شوند. البته باید این مساله را هم بگویم که در جهاداکبر نزدیک به هزار نفر ثبت‌نام کردند که بعد از برگزاری دوره مجازی و گذراندن آزمون، از بین آنها 800 نفر انتخاب شدند و قرار است از میان آنها هم نهایتا 250 نفر در مرحله اول نخبه‌پروری شرکت کنند. در مرحله دوم هم این میزان به 100 دانشجو و این روال تا مرحله آخر نخبه‌پروری که تا پایان این دوره شورا دنبال می‌شود، ادامه خواهد داشت.»

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: «از آنجایی که در آذر‌ماه نشست سیاسی‌مان را در تهران با حضور مسئولان شورای نگهبان، اعضای کمیسیون‌های مجلس و... برگزار کرده بودیم، در جهاد‌اکبر نمی‌خواهیم مسئولان سیاسی را داشته باشیم. البته چون ایام انتخابات هم نزدیک است، ازجمله برنامه‌های جنبی‌مان ارائه محتواهای مختلف به دفاتر یا برگزاری گعده‌های مرتبط با این موضوع را خواهیم داشت.»

گردهمایی دانشجویان عدالتخواه در نشست شهید صالح العاروری

علی بیات، عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «بزرگ‌ترین فعالیت ما در میان دو ترم، برگزاری پنجاهمین دوره نشست میان‌دوره‌ای است که از 17 تا 20 بهمن‌ماه در اردوگاه الزهرا برگزار می‌شود. در این نشست تمامی دفاتر حضور خواهند داشت و در بین آن برخی کلاس‌ها و میزگردهایی نیز خواهیم داشت.» او تصریح کرد: «تمام نشست‌های میان‌دوره‌ای ما به نام یکی از شهدا برگزار شده و این دوره هم به نام شهید صالح العاروری است و در یکی از اردوگاه‌های تهران برگزار می‌شود. البته با توجه به اینکه هنوز مهلت ثبت‌نام تا دو روز آینده ادامه دارد، نمی‌توانم آمار دقیقی از میزان دانشجویان شرکت‌کننده در این دوره دهم.» عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی افزود: «اساتید هم عمدتا از ادوار جنبش هستند و به احتمال زیاد سیدعلی موسوی، مجتبی نام‌خواه، صادق شهبازی و... حضور خواهند داشت. البته شاید برخی از واحدها هم برنامه‌های خاص داشته باشند اما چون این نشست مشترک است طبیعتا در این بازه واحدها برنامه‌ای ندارند و باید بگویم اصلی‌ترین برنامه ما برای فاصله میان‌دوره، همین نشست خواهد بود.»

چهل‌ویکمین نشست میان‌دوره‌ای تحکیم در قم برگزار می‌شود

زهرا عظیمی، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت به برنامه‌های بین دو ترم از سوی این دفتر اشاره کرد و گفت: «ما چهل‌ویکمین نشست میان دوره‌ای دفتر را در بهمن‌ماه خواهیم داشت که حدودا به مدت یک هفته در قم برگزار خواهد شد. در این نشست همه انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های مختلف کشور که عضو دفتر هستند، حضور خواهند داشت؛ چراکه این نشست جزء مهم‌ترین نشست‌های میان‌دوره‌ای دفتر محسوب می‌شود.»

او ادامه داد: «در این نشست میهمانان و سخنران مختلفی اعم از مسئولان کشوری و افراد سیاسی طیف‌های مختلف حضور خواهند داشت. همچنین کنشگری پیرامون انتخابات مجلس را هم در قالب تلویزیون اینترنتی، انجام مصاحبه‌های مختلف، صدور بیانیه‌ها و انتشار نشریه خواهیم داشت؛ برگزاری میزگردهای مختلف، جلسات پرسش و پاسخ دانشجویی و مطالبه‌گری از مسئولان را هم با توجه به ایام انتخابات خواهیم داشت.»

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت بیان داشت: «واحدهای مختلف دفتر هم برنامه‌های خاص به خودشان را خواهند داشت. به‌طور مثال دوره السابقون که مرتبط با واحد آموزش دفتر تحکیم وحدت است را در همین ایام خواهیم داشت، یعنی مرحله حضوری این دوره که یک دوره آموزشی و تشکیلاتی برای اعضاست، در همین ماه برگزار می‌شود.»

عظیمی خاطرنشان کرد: «دوره مطالعاتی بینات را هم که به مطالعه کلی اندیشه اسلامی مقام‌معظم‌رهبری و کتاب‌های معرفتی ایشان اختصاص دارد خواهیم داشت. برگزاری برنامه‌های روتین و مستمر واحدهای دیگر مانند واحد فرهنگی را هم داریم، به‌طور مثال در حوزه زنان با توجه به صحبت‌های اخیر مقام‌معظم‌رهبری در دیدار با بانوان هم نشریه‌ای را منتشر می‌کنیم.»

مرتبط ها