کد خبر: 93948

 بازی بر لبه شمشیر؛

بایدن راه ترامپ را می‌رود؟

درحالی‌که موضوع مهاجرت به ورود ترامپ به کاخ سفید کمک کرد، اما در سال 2018 یا 2020 این موضوع موفقیت‌آمیز نبود. در سال 2018 ترامپ و سایر جمهوری‌خواهان کاروان مهاجرانی که به سمت ایالات متحده حرکت می‌کرد را یک چالش خواندند اما با این حال در انتخابات دموکرات‌ها کنترل مجلس را به دست آوردند.

فرهیختگان: گرگ آبوت، فرماندار ایالت تگزاس چراغ اول انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا را روشن کرد. این فرماندار جمهوری‌خواه، با واضح شدن فضای انتخابات 2024 و حضور تقریبا قطعی دونالد ترامپ در آن، نزاع با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بر سر مسائل مرزی و مقابله با مهاجرت غیرقانونی به تگزاس را تشدید کرد تا حدی که درخواست‌ها برای اعلام استقلال این ایالت نیز بالا گرفته است. جدل بایدن و آبوت، درباره سیم‌خاردارهایی است که گارد ملی تگزاس از آن به‌عنوان مانعی برای ورود مهاجران استفاده می‌کند. دولت این حصارها را باعث آسیب به مهاجران می‌داند ولی ابوت می‌گوید که بایدن با تصمیمات مهاجرتی‌اش، «سوگند اجرای صادقانه قوانین مهاجرتی مصوب کنگره» را نقض کرده است. این تقابل، بلافاصله تبدیل به یک دوقطبی در فضای سیاسی آمریکا شد. دونالد ترامپ و فرمانداران جمهوری‌خواه 25 ایالت به حمایت از فرماندار تگزاس پرداختند و دموکرات‌ها نیز به حمایت از بایدن و دولت فدرال. این تقابل نشان می‌دهد که در انتخابات 2024، «مهاجرت» که برای چندین دهه یکی از موضوعات سیاسی تفرقه‌انگیز و پیچیده در ایالات متحده بوده، به‌عنوان یک موضوع اصلی ظاهر می‌شود. امنیت مرزی یکی از محورهای کمپین موفقیت‌آمیز دونالد ترامپ در سال 2016 بود. او اکنون این پیام‌ها را با شدت بسیار بیشتری تکرار می‌کند تا جایی که حتی جمله هیتلر که مهاجران «خون کشور ما را مسموم می‌کنند» را تکرار کرده است. جمهوری‌خواهان به دنبال آن هستند که سیاست مرزی دولت فدرال را به‌عنوان یک شکست برجسته نشان دهند و موضع تندرو حزب خود در مورد مهاجرت را به‌عنوان راه‌حل مطرح کنند. توافق در کنگره برای اعمال محدودیت‌های مهاجرتی سخت‌تر در ازای بودجه بیشتر برای اوکراین متوقف شده زیرا جمهوری‌خواهان به دنبال تغییرات بیشتر در قوانین پناهندگی هستند. حالا که دونالد ترامپ پیشتاز نامزدی جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری است، به نظر می‌رسد که مذاکرات به فروپاشی رسیده است.
  ترامپ؛ آتش‌بیار معرکه
مواضع تند رئیس‌جمهور سابق درباره مهاجران و در کنار آن مواضع فرمانداران جمهوری‌خواه، کمپین قدرتمندی علیه مهاجرت ایجاد کرده است. ترامپ به صراحت گفته است که در صورت انتخاب مجدد، قصد دارد مهاجرت قانونی و غیرقانونی را به‌شدت سرکوب کند. او متعهد شده که «بزرگ‌ترین اخراج داخلی در تاریخ آمریکا» را انجام دهد و فرمانی اجرایی را امضا کند که به شهروندی «حق تولد» پایان می‌دهد. اخیرا او مهاجرانی که به مرز آمریکا می‌آیند را افرادی خطرناک توصیف کرده که از «دیوانه‌خانه‌ها» در سراسر جهان تخلیه می‌شوند. پیام او مبنی‌بر «تهاجم» مهاجران، در میان برخی جمهوری‌خواهان طنین‌انداز شده است. 

 بازی بر لبه شمشیر
درحالی‌که موضوع مهاجرت به ورود ترامپ به کاخ سفید کمک کرد، اما در سال 2018 یا 2020 این موضوع موفقیت‌آمیز نبود. در سال 2018 ترامپ و سایر جمهوری‌خواهان کاروان مهاجرانی که به سمت ایالات متحده حرکت می‌کرد را یک چالش خواندند اما با این حال در انتخابات دموکرات‌ها کنترل مجلس را به دست آوردند. در انتخابات 2020 مسائل مهاجرت تا حد زیادی تحت‌الشعاع همه‌گیری و شرایط اقتصادی  COVID-19 قرار گرفت و ترامپ و جمهوری‌خواهان از آن طرفی نبستند اما از آنجایی که رقابت 2024 به‌طور فزاینده‌ای به یک مسابقه مجدد احتمالی بین ترامپ و بایدن تبدیل می‌شود، ترامپ تمام تلاش خود را می‌کند تا از رقیب اصلی خود در مدیریت مرزها انتقاد کند. ترامپ در سخنرانی پیروزی خود در نیوهمپشایر گفت: «ما میلیون‌ها نفر را داریم که به‌طور غیرقانونی به کشور ما سرازیر می‌شوند. ما نمی‌دانیم آنها چه کسانی هستند. آنها از زندان‌ها و از مراکز روانی می‌آیند و این فقط کشور ما را می‌کشد.» نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مهاجرت یک آسیب‌پذیری سیاسی بزرگ برای بایدن است. او تنها 18 درصد محبوبیت در مورد این موضوع دارد که پایین‌ترین میزان برای هر رئیس‌جمهور از زمانی است که ABC News و واشنگتن‌پست در ژانویه 2004 این سوال را مطرح کردند. نظرسنجی ABC News/Ipsos که در نوامبر گذشته، یک سال مانده به روز انتخابات انجام شد، نشان داد که مردم عموما به جمهوری‌خواهان در مدیریت مهاجرت، نسبت به دموکرات‌ها اعتماد بیشتری دارند. در همان زمان، نزدیک به یک‌سوم بزرگسالان ایالات متحده گفتند که به هیچ‌یک از طرفین برای برخورد موثر با این موضوع اعتماد ندارند.
 بایدن در دوراهی
اکنون جو بایدن با یک دوراهی مواجه است. نحوه پاسخ او به این چالش نسبتا بزرگ، ممکن است در اینکه آیا او در سال 2024 دوباره انتخاب خواهد شد یا خیر، تعیین‌کننده باشد. از یک طرف، او رای‌دهندگان جوان و لاتین‌تبارها را دارد که در سال 2020 از بایدن حمایت کردند. آنها از رئیس‌جمهورشان می‌خواهند که وعده خود در مورد اصلاحات مهاجرت را محقق کند. از سوی دیگر، یک نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که تقریبا دوسوم بزرگسالان آمریکایی فکر می‌کنند بایدن در قبال مهاجرانی که از مرز عبور می‌کنند باید «سخت‌تر» عمل کند. MSNBC در گزارشی به قلم خولیو ریکاردو وارلا نوشت که ترامپ به جمهوری‌خواهان گفته که اجازه دهند موضوع بدتر شود تا ترامپ بتواند در ماه نوامبر از آن علیه بایدن استفاده کند. 
بیل کلینتون، رئیس‌جمهور دموکرات در سال 1996 با وضعیت مشابهی روبه‌رو شد. تصمیم او برای سختگیری در مرزها، آمریکا را در مسیری قرار داد که این مسیر امروزه همچنان ادامه دارد. اظهارات بایدن نشان می‌دهد که او احتمالا از همان روش کلینتون پیروی خواهد کرد تا رای‌دهندگان میانه‌رو، مستقل و جمهوری‌خواه را جذب کند. بایدن در این ماه به جمعی از شهرداران گفت: «من معتقدم که ما نیاز به تغییرات قابل توجهی در سیاست در مرز داریم، ازجمله تغییراتی در سیستم پناهندگی برای اطمینان از اینکه ما مقامات لازم برای کنترل مرزها را داریم.» یک نظرسنجی در ماه ژانویه از سی‌بی‌اس‌نیوز می‌گوید: «درصد مردمی که فکر می‌کنند دولت بایدن باید در قبال مهاجرانی که می‌خواهند [از مرز آمریکا و مکزیک عبور کنند] سختگیرانه‌تر عمل کند، به بالاترین درصد رسیده است.» نزدیک به نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی با اظهارات ترامپ موافق هستند که مهاجران در حال «مسموم کردن خون» این کشور هستند و انتخاب‌های بایدن برای اعمال تغییرات بیشتر در سیاست مهاجرت بسیار محدود است. 
صحبت‌های سخت کلینتون در مورد مهاجرت، محور مبارزات انتخاباتی مجدد او علیه باب دول در سال 1996 بود. براساس ردیابی تاریخی گالوپ، در آن زمان احساسات ملی در برابر افزایش سطوح مهاجرت در بالاترین حد خود قرار داشت. به نظر می‌رسد بایدن به این فکر می‌کند که اگر بتواند حملات ترامپ در مورد مهاجرت را خنثی کند، مسائلی ازجمله اقتصاد، حقوق زنان و تهدیدات وجودی برای دموکراسی همچنان برای ایجاد‌ انگیزه در رأی‌دهندگان بایدن کافی باشد تا او را برای دور دوم انتخاب کنند. راهی که کلینتون را در سال 1996 به پیروزی قاطع رساند، به‌طور کامل در سال 2024 تعبیر نمی‌شود، زیرا بایدن با تعداد رای‌دهندگان لاتین‌تبار بسیار زیادی روبه‌روست. «مرکز تحقیقات پیو» تخمین زده که تعداد لاتین‌تبارها حدود 32 میلیون نفر باشند. پیش‌بینی اینکه آیا وعده‌های محقق‌نشده بایدن باعث می‌شود این رای‌دهندگان به‌طور کامل از او قطع امید کنند، دشوار است. از نظر ظاهری تاکنون استراتژی 2024 بایدن شامل گسترش پایگاه لاتین‌تبارها نبوده است. این رای‌دهندگان به بایدن در پیروزی در سال 2020 کمک کردند. آیا بایدن اکنون در کوتاه‌مدت در تلاش برای پیروزی در انتخابات، ضرر مهاجرت را قبول خواهد کرد؟ انتخاب بایدن برای شبیه شدن به ترامپ در زمینه مهاجرت مطمئنا می‌تواند نتیجه معکوس برای او داشته باشد. برای اکثر رای‌دهندگان جمهوری‌خواه، هرگز بایدن اعتباری در مورد مهاجرت نخواهد داشت، صرف نظر از اینکه او چه کاری انجام دهد. با دور کردن رای‌دهندگان مترقی و لاتین‌تبار، بایدن ممکن است حمایت جمعیتی را که حامی‌اش بودند را از دست بدهد اما به نظر می‌رسد که بایدن تصمیمش را گرفته است. او تنها راهبرد عملی برای پیروزی در 2024 را فاصله گرفتن از لاتین‌تبارها می‌داند. 

مرتبط ها