کد خبر: 93874

سیمرغ‌های گرافیکی؛

نگاهی به ۱۲ پوستر جنجالی جشنواره فیلم فجر

در طول 42 دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر، پوسترهای مختلفی توسط طراحان و گرافیست‌های ایرانی برای جشنواره فیلم فجر که تقریبا پرطرفدارترین رویداد فرهنگی کشور محسوب می‌شود، طراحی شده است.

مریم فضائلی، خبرنگار: در طول 42 دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر، پوسترهای مختلفی توسط طراحان و گرافیست‌های ایرانی برای جشنواره فیلم فجر که تقریبا پرطرفدارترین رویداد فرهنگی کشور محسوب می‌شود، طراحی شده است. گرافیست‌های شناخته‌شده و مطرحی همچون ابراهیم حقیقی که رکورد طراحی پوستر جشنواره‌های فیلم فجر را در دست دارد. حدود 26 گرافیست‌ و طراح در این 42 سال برای جشنواره پوستر طراحی کردند. در تمام این سال‌ها پوسترهای جشنواره فیلم فجر به تناسب شرایط روز و پدیده‌ها و وقایع مختلف طراحی شدند. هرکدام از این آثار یادآور اتفاقی خاص هستند، با این همه تقریبا در اغلب این پوسترها المان‌هایی مشابه ازجمله «سیمرغ» معروف جشنواره، همچنین «نقوش اسلیمی ایرانی» و رنگ «آبی» به‌کار رفته است.

بهمن 61 و پوستر اول

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در یک 12 بهمن سرد و زمستانی در سال 61 با سخنرانی وزیر ارشاد وقت در تالار وحدت افتتاح شد. اولین دوره این جشنواره به دبیری حسین وخشوری برگزار شد. می‌توان درک کرد که فضای آن روزهای کشور، سینما و جشنواره کاملا تحت تاثیر انقلاب و شروع جنگ تحمیلی قرار داشت. اگرچه تولیدات سینمایی آن سال ناچیز بود اما از سوی مخاطبان استقبال گسترده‌ای از اکران فیلم‌های جشنواره انجام گرفت. برگزارکنندگان در این دوره این‌گونه ترجیح دادند که بخش سینمای حرفه‌ای، به صورت غیررقابتی برگزار شود و فقط در بخش سینمای آماتور به تعدادی فیلم دیپلم افتخار اهدا شد. از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره می‌توان به «حاجی واشنگتن»، «خط قرمز»، «مرگ یزدگرد»، «اشباح» و «سفیر» اشاره کرد که هیچ‌کدام بعد از جشنواره اجازه اکران و نمایش را به دست نیاوردند!

تنها حضور بانوان در طراحی پوستر

طراحی‌ها و پوستر دوره‌ بیست‌وششم برای اولین بار توسط دو هنرمند خانم طراحی شد؛ میراندا انصاری و الهام عیوضی. در این پوستر هنر نگارگری نمود چشمگیری داشت. «به همین سادگی» رضا میرکریمی فیلم برگزیده این دوره بود و مجید مجیدی جایزه بهترین کارگردانی جشنواره این سال را برای فیلم «آواز گنجشک‌ها» به‌دست آورد. امین حیایی برای بازی در فیلم «شب» بهترین بازیگر نقش اول مرد شد و محسن تنابنده با کسب سیمرغ بهترین بازیگر مکمل مرد برای بازی در «استشهادی برای خدا» نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت.

42 سیمرغ در یک پوستر

اما پوستر چهل‌ودومین دوره را دوباره حمیدرضا بیدقی، طراحی کرده است. او درباره المان‌های به کار رفته در این پوستر گفت: «فرمی که شاهد آن هستید یک سرو است که با 42 سیمرغ طراحی شده. سرو از قدیم قدمتی به طول تاریخ سرزمین ما دارد و نماد مقاومت و ایستایی است. در طی 42 دوره از برگزاری جشنواره اتفاقات بسیاری افتاده و بارها در مرز کمرنگ شدن پیش رفته اما برگزار شده است. این سیمرغ‌ها دور هم جمع شده‌اند و یک سرو را تشکیل داده‌اند و نشان می‌دهد چراغ جشنواره همیشه روشن خواهد بود و از ناملایمات دور خواهد ماند.» این پوستر روز گذاشته شد با انتقادهایی هم در فضای مجازی همراه بود؛ اینکه چند درصد فیلم‌های جشنواره، فیلم‌های مقاومتی هستند که از طرح سرو برای پوستر استفاده شده است. یا انتقادهایی به ترکیب‌بندی و خالی بودن پوستر. اگر جشنواره به دنبال داشتن مخاطبانی غیرایرانی است، به جز نوشته‌های انگلیسی چرا هیچ حرفی برای گفتن ندارد و مفهومی را منتقل نمی‌کند و در آخر این پوستر چه ارتباطی با یک جشنواره سینمایی دارد؟

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها