کد خبر: 93863

علی پاکدامن در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

بعد از ۲ بار دیدن المپیک، در پاریس فقط مدال می‌خواهم

علی پاکدامن، کاپیتان پرافتخار و بااخلاق شمشیربازی ایران که سابقه حضور در دو دوره مسابقات المپیک را دارد، در گفت‌وگو با «فرهیختگان»، درخصوص برگزاری نیم‌فصل نخست لیگ برتر شمشیربازی، شرایط تیم دانشگاه آزاد و به‌خصوص شرایط خود برای حضور در سومین المپیک به صحبت پرداخت.

مهدی منصرف، خبرنگار: فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر شمشیربازی در شرایطی در هفته گذشته آغاز شد که تیم دانشگاه آزاد پس از دو سال غیبت در مسابقات، شروع پرقدرتی داشت و با ترکیبی از ستاره‌ها و جوانان مقتدرانه به‌عنوان قهرمانی نیم‌فصل اسلحه سابر دست یافت. در رقابت‌های نیم‌فصل هفت تیم دانشگاه آزاد اسلامی، مس سونگون ورزقان، پروشات شیراز، نگین سایه غرب کرمانشاه، قهرمانان هیروز و آکادمی شمشیربازی سان به رقابت پرداختند و در پایان شاگردان بابک برومند در تیم دانشگاه آزاد با کسب 6 پیروزی بالاتر از تیم‌های مس سونگون ورزقان و باشگاه چادرملو در صدر ایستادند تا به‌عنوان مدعی نخست قهرمانی این فصل شناخته شوند. علی پاکدامن، کاپیتان پرافتخار و بااخلاق شمشیربازی ایران که سابقه حضور در دو دوره مسابقات المپیک را دارد، در گفت‌وگو با «فرهیختگان»، درخصوص برگزاری نیم‌فصل نخست لیگ برتر شمشیربازی، شرایط تیم دانشگاه آزاد و به‌خصوص شرایط خود برای حضور در سومین المپیک به صحبت پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

دور رفت رقابت‌های لیگ برتر شمشیربازی برگزار شد و تیم دانشگاه آزاد به قهرمانی نیم‌فصل دست یافت. ارزیابی شما از مسابقات نیم‌فصل چگونه بود؟
تیم ما در شرایطی به قهرمانی نیم‌فصل دست یافت که تنها تیمی بود که در ترکیب خود از 4 بازیکن استفاده می‌کرد و سایر تیم‌ها از 5، 6 بازیکن تشکیل شده بودند. همیشه در تمامی این سال‌ها در تیم‌هایی حضور داشتم که در کنار خود، دو بازیکن بسیار خوب باتجربه و یک جوان با پتانسیل و خوب حضور داشتند و با ترکیب 5 نفره کار را در می‌آوردیم. امسال ترکیب ما از من و علی رهبری به‌عنوان بازیکنان باتجربه و بزرگسال و دو جوان خیلی خوب تشکیل شده است. این دو بازیکن جوان به‌خصوص نیما آقایی در مسابقات دور رفت و در مقابل تیم‌هایی که از بازیکنان خوب برخوردار بودند، شاهکار کردند. توانستیم در مقابل تیم چادرملو که امسال بسیار پرقدرت در مسابقات حاضر شده و قرارداد دو بازیکنش به اندازه کل هزینه تیم دانشگاه آزاد است، به پیروزی برسیم. همچنین مس سونگون ورزقان، تیم فصل گذشته‌ام و مدافع عنوان قهرمانی را نیز شکست دادیم. مس سونگون از دو بازیکن تیم ملی بزرگسالان و یکی از قهرمانان سابق آسیا و تیم ملی بهره‌مند است. واقعا دو تیم دیگر نیز خوب بودند و رقابت‌ها بسیار نزدیک بود و تیم ما برای قهرمانی سنگ‌تمام گذاشت و امیدوارم در پایان فصل نیز جام قهرمانی را بالای سر ببریم.

قطعا پیشنهادها بالاتری نیز داشتید اما چه اتفاقی افتاد که تصمیم گرفتید به دانشگاه آزاد بازگردید؟
دو پیشنهاد از تیم‌های دیگر داشتم و حتی یک تیم قصد حضور در مسابقات را داشت اما وقتی متوجه شد که من و رهبری با دانشگاه آزاد به توافق رسیدیم، قید تیمداری را زد. درخصوص رقم قراردادها نیز این‌گونه نیست که به‌عنوان کاپیتان تیم ملی سقف قرارداد لیگ را گرفته باشم. سال گذشته در تیم مس سونگون ورزقان حضور داشتم اما پرداختی‌های این تیم درست نبود و هنوز از این تیم طلبکار هستم. در بازی‌های آسیایی هانگژو با دکتر لشگری صحبت کردم و دیدم که ایشان دوباره دوست دارد تیم شمشیربازی دانشگاه آزاد در لیگ برتر حضور داشته باشد. از طرفی 10 سال سابقه بازی در تیم دانشگاه آزاد را داشتم و عرقی به این باشگاه دارم و درنهایت تصمیم گرفتم که به خانه بازگردم.

مبالغ قرارداد بازیکنان لیگ شمشیربازی چگونه است؟
بچه‌ها در لیگ بازی می‌کنند و قرارداد می‌بنند که در زندگی آنها اتفاقی بیفتد و پولی دریافت کنند، درحالی‌که قراردادهای لیگ برتر درواقع خرج یومیه است. قراردادم با تیم دانشگاه آزاد 170 میلیون است و سقف لیگ برتر را نیز فتوحی دریافت کرده که دویست‌وخرده‌ای میلیون است. ارقامی که درمجموع پولی نیست اما با این حال پرداختی‌های دانشگاه آزاد منظم است و من به خاطر عرق به این تیم بازگشتم. البته دکتر لشگری قول‌هایی برای افزایش مبالغ قرارداد در سال آینده داده است.

نقش باشگاه دانشگاه آزاد را به‌عنوان یک نهاد علمی و باشگاه قدیمی در حمایت از رشته‌های مختلف چطور می‌بینید؟
حضور و تیمداری دانشگاه آزاد در رشته‌های المپیکی و رشته‌های مدال‌آور بازی‌های آسیایی اتفاق خوب، دلگرم‌کننده و بحث مسئولیت اجتماعی است. در تیم ما امسال دو بازیکن جوان حضور دارند که با وجود دریافت مبلغ کم، در صورت قهرمانی برای ادامه تحصیل تخفیف شهریه خواهند داشت. موضوعی که باعث ‌انگیزه این دو بازیکن جوان خواهد شد تا علاوه‌بر پیشرفت، شرایط تحصیلی راحت‌تری داشته باشند. اگر باشگاه‌هایی مثل دانشگاه آزاد اسلامی نباشند جوانان زیادی باید بیرون بنشینند و شمشیربازی را کنار بگذارند. در ورزش قهرمانی نیز در تمامی رشته‌ها سازندگی از لیگ شروع می‌شود و هر چه لیگ پویاتر و رقابت قوی‌تر و سنگین‌تر باشد، شاهد تقویت آن فدراسیون و تیم ملی‌اش خواهیم بود. هر سال دو تیم مدعی قهرمانی در لیگ برتر شمشیربازی بودند و امسال شاهد رقابت سه تیم هستیم. اگر در سالیان آینده تعداد تیم‌های مدعی به شش تیم برسد قطعا اتفاق بهتری نیز برای تیم ملی خواهد افتاد. موضوعی که باعث خواهد شد تا بازیکنان برای حضور در لیگ هر روز تمرین کنند. بچه‌های ما برای لیگ تمرین نمی‌کنند و به‌عنوان کاپیتان تیم ملی از به چالش کشیدن شدن در لیگ استقبال می‌کنم. اگر در کشور خودم به چالش کشیده نشوم که در دنیا نمی‌توانم نتیجه بگیرم. نه‌تنها من بلکه همه بچه‌ها باید در ایران رقیب و آلترناتیو داشته باشند تا روزبه‌روز سطح خود را بالاتر ببرند.

چقدر امیدوار به قهرمانی این فصل هستید؟
تمام تلاش ما همین است و به لشگری قول قهرمانی داده‌ایم تا سال آینده قراردادهای ما بهتر شود.
سهمیه المپیک 2024 پاریس شما قطعی شده است؟
سهمیه المپیک من در بخش انفرادی از مسابقات قهرمانی جهانی میلان در مردادماه سال جاری صددرصد شد اما فدراسیون جهانی شمشیربازی این موضوع را بعد از پایان مسابقات کسب سهمیه اعلام می‌کند. در حال حاضر سهمیه المپیک در بخش تیمی مدنظرم است و فعلا 20 امتیاز از تیم ژاپن جلوتر هستیم و در یکی، دو مسابقات آخر کار را تمام خواهیم کرد تا در المپیک در دو بخش شانس رقابت با رقبای خود را داشته باشیم.

چقدر امیدوار به رقم زدن اتفاق بزرگ و کسب مدال در المپیک پاریس هستید؟
تمام سعی و تلاش من رسیدن به مدال المپیک است. اگر به دنبال حضور در کمپ فرانسه و تمرین با مربی فرانسوی هستم که هیچ هزینه‌ای جز هزینه‌های روزانه از من دریافت نمی‌کند، به خاطر مدال المپیک است. شانس حضور در المپیک را دو بار داشتم و المپیک را دو بار از نزدیک دیدم و دیگر جذابیتی برای من ندارد و فقط می‌خواهم مدال بگیرم.

در بخش تیمی پتانسیل ما چگونه است؟
پتانسیل تیم خیلی بالا است. بعد از المپیک توکیو ما در دو مسابقه الجزایر و اسپانیا مدال گرفتیم. این تیم پتانسیل کسب مدال المپیک را دارد و خیال‌تان راحت باشد که مدال خواهیم گرفت.

مرتبط ها