کد خبر: 93860

نگاهی به تحلیل تکنیکال و پیش‌بینی روند قیمت بازار؛

کندل زمانه‌ات را بشناس!

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) روشی برای تحلیل و بررسی بازارهای مالی براساس رفتار قیمتی گذشته یک دارایی است؛ از تحلیل تکنیکال در بررسی انواع بازارهای مالی مانند سهام، فارکس، و همچنین رمزارز استفاده می‌شود.

سینا سپهرآذر، خبرنگار: تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) روشی برای تحلیل و بررسی بازارهای مالی براساس رفتار قیمتی گذشته یک دارایی است؛ از تحلیل تکنیکال در بررسی انواع بازارهای مالی مانند سهام، فارکس، و همچنین رمزارز استفاده می‌شود. برخلاف تحلیل بنیادین یا فاندامنتال (Fundamental Analysis) که عوامل بسیار متنوعی را در نظر می‌گیرد، تحلیل تکنیکال فقط براساس سابقه رفتار قیمتی یک دارایی انجام می‌شود و در این راه ابزارهای متنوعی مانند نمودارهای شمعی، میانگین‌های متحرک، سطوح حمایت و مقاومت و بسیاری ابزارهای دیگر را به کار می‌گیرد. همان‌طور که گفته شد تحلیل تکنیکال براساس قیمت فعلی و گذشته یک دارایی کار می‌کند و در واقع فلسفه این کار این مساله است که تغییرات قیمتی تصادفی نیستند و به مرور زمان الگوهایی قابل شناسایی را تشکیل می‌دهند؛ هدف اصلی تحلیل تکنیکال شناسایی سطوح حمایت و مقاومتی است که اساس تغییرات بازار را شکل می‌دهند. به بیان دیگر قیمت یک دارایی توسط فشار خرید و فروش تعیین می‌شود و این فشارها توسط احساسات معامله‌گران تشکیل می‌شود. قابل ذکر است که تحلیل تکنیکال در بازارهایی با حجم معاملات و نقدینگی بالا بهتر و درست‌تر کار می‌کند زیرا بازارهایی با حجم معاملات بالا خطر کمتری برای دستکاری شدن دارند و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی کمتری دارند که باعث می‌شود بررسی رفتار قیمتی آنها درست‌تر باشد.
تحلیل تکنیکال به مرور زمان و با ساخته شدن ابزارهای مختلف تحلیل سوابق قیمت به وجود آمد. اولین نمونه‌های این نوع از تحلیل بازار در قرن هفدهم میلادی در هلند و در قرن هجدهم در ژاپن به وجود آمدند؛ تاجران برنج ژاپنی از نوعی از نمودار قیمتی برای بررسی قیمت‌ برنج استفاده می‌کردند که امروزه به نام نمودار شمعی ژاپنی (Japanese Candlestick) شناخته می‌شود و یکی از اساسی‌ترین ابزارها و پایه و اساس تحلیل تکنیکال است. اما آنچه امروزه به‌عنوان تحلیل تکنیکال نوین شناخته می‌شود را می‌توان براساس تحقیقات چارلز داو (Charles Dow)، یک خبرنگار بازارهای مالی و موسس نشریه معتبر وال‌استریت ژورنال (Wall Street Journal) در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دانست؛ او از اولین اشخاصی بود که متوجه شد رفتار دارایی‌های مختلف را می‌توان دسته‌بندی و پیش‌بینی کرد و درنهایت تحقیقات وی منجر به شکل‌گیری تئوری داو شد. در نظریه داو اصولی مانند سطوح حمایت و مقاومت، حرکت قیمت در روندها و تکرار رفتار تاریخی قیمت برای اولین بار مطرح شد.
یکی از مهم‌ترین مباحث در موضوع تحلیل تکنیکال، امواج الیوت (Elliot Waves) هستند؛ این تئوری در دهه ۱۹۳۰ میلادی توسط رالف نلسون الیوت (Ralph Nelson Elliot) شکل گرفت. این تئوری براساس تئوری داو و با مشاهده رفتارهای تکراری در بازارهای مالی ایجاد شد؛ این تئوری تلاش می‌کند تا به معامله‌گر کمک کند تا با تشخیص روند حرکت قیمت در امواج مختلف بتواند قیمت دارایی را پیش‌بینی کند. تئوری امواج الیوت از مباحثی مانند امواج صعودی و اصلاحی، چرخه امواج و سطوح فیبوناچی تشکیل می‌شود.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها