کد خبر: 93663

طیف رادیکال اصلاح‌طلب مانیفست انتخاباتی تحریم‌طلبانه منتشر کرد

بیانیه مشارکتی‌های سابق علیه راهبرد مشارکت روحانی

تقریبا کمتر از یک ماه تا برگزاری انتخابات مجلس باقی مانده و نتایج بررسی صلاحیت‌ها نیز هنوز به ایستگاه پایانی خود نرسیده است. سوالی که اما همچنان در این مورد بدون پاسخ باقی مانده، حضور و نقش‌آفرینی اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند‌ماه مجلس دوازدهم است.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه نقد روز: تقریبا کمتر از یک ماه تا برگزاری انتخابات مجلس باقی مانده و نتایج بررسی صلاحیت‌ها نیز هنوز به ایستگاه پایانی خود نرسیده است. سوالی که اما همچنان در این مورد بدون پاسخ باقی مانده، حضور و نقش‌آفرینی اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند‌ماه مجلس دوازدهم است. تقریبا از همان روزهای ابتدایی آغاز ثبت‌نام داوطلبان در انتخابات مجلس، اصلاح‌طلبان و جبهه اصلاحات مشخصا اعلام می‌کرد که توصیه‌ای به حضور و عدم‌حضور افراد جبهه در انتخابات نمی‌کند، امری که این گزاره را پررنگ کرد اینکه جبهه اصلاحات قصد حضور و نقش‌آفرینی جدی در انتخابات اسفند ماه را ندارد و در این میان تنها طیف‌های معتدل‌تر اصلاح‌طلبی از عزم جدی برای مشارکت در انتخابات گفتند. با این حال روز یکشنبه در جریان برگزاری جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات، سندی تحت عنوان راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان مورد تصویب قرار گرفت که البته کلیات آن در دی‌ماه مورد تایید اعضای جبهه قرار گرفته بود. نگاهی به این سند نیز همان احتمالات مطرح شده در مورد نوع نقش‌آفرینی و حضور اعضای جبهه را مورد تایید قرار می‌دهد و در‌واقع می‌توان گفت سند راهبردی اصلاح‌طلبان، حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد، اما همچنان بر طبل بی‌میلی به حضور در انتخابات و حضور مشروط اصلاح‌طلبان بر انتخابات می‌کوبد، البته برخی شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» از اعضای حاضر در جلسه نیز موید این گزاره است که مخالفت‌هایی در مورد سند منتشر شده از جانب برخی نماینده‌های احزاب اصلاح‌طلب وجود داشته است.

برای بررسی جزئیات بیشتر آنچه در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات گذشته و چگونگی تصویب سند راهبردی جبهه، با جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید. امام در ابتدا درباره تصویب سند راهبردی اصلاح‌طلبان گفت: «کلیات سند در 10 دی‌ماه تصویب شد، دوستان پیشنهادهایی در جزئیات داشتند که سند در اختیار احزاب و دوستان عضو جبهه قرار گرفت و پیشنهادهایی مطرح شد و کمیته راهبردها با توجه به پیشنهادها، جلسات متعددی در این مدت با اشخاص و احزاب داشتند درنهایت پیشنهادها جمع‌بندی شد و در جلسه یکشنبه، مجدد در دستور‌کار جبهه قرار گرفت و کلیاتی که قبلا تصویب شده بود، با لحاظ پیشنهادهای جدید در مواردی که باید پرداخته می‌شد روز یکشنبه نهایی و تصویب شد.»

امام درباره نکات مهمی که در سند راهبردی مورد اشاره قرار گرفته نیز گفت: «بیشتر بحث جایگاه اصلاح‌طلبی و نوع نگاه اصلاح‌طلبان و آن چیزی که مشی اصلاح‌طلبی در ارتباط با نوع سیاستگذاری، سیاست‌ورزی بوده است، بحث اصلاح امور کشور در ارتباط با مدیریت‌ها و تغییر ساختار، برای کارآمدی و افزایش کارآمدی نظام سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اداری در راستای اعتلای ایران از طریق فعالیت‌های قانونی، با توجه به ظرفیت‌ها و اتکا به ظرفیت‌های مدنی و شیوه‌های مسالمت‌آمیز و خشونت پرهیز در این راهبرد تصریح شده است. آن چیزی که در این راهبرد وجود دارد با توجه به اینکه حقوق ملت و حقوقی که در قانون اساسی مصرح شده؛ مثل توجه به انتخابات، مراجعه به آرای عمومی و نقش محوری‌ای که ملت و قانون اساسی دارد و باید در برنامه اصلاح‌طلبان باشد، پرداخته شده است. در وضعیت جاری کشور و آن چیزی که ما به آن احتیاج داریم، نقش مردم و انتخاباتی است که می‌تواند نقش و جایگاه مردم در آن تعیین‌کننده باشد و لوازمی که باید برای برگزاری انتخابات فراهم شود این است که این وظیفه حکومت و دولتمردان و کارگزاران اجرایی، توجه شود و عملا ما شاهد ناکامی تحقق مطالبات مردم هستیم و نقشی که مردم باید داشته باشند، تاثیر در انتخابات و معنا دادن به انتخابات، نهادهای انتخابی که برآیند رای مردم و اکثریت باشد، آن جایگاه را ندارد و ما باید تلاش کنیم که برای هر چه بیشتر شدن گستره انتخاب مردم به انتخابات معنا بدهیم و از این رویکردهای تنگ نظرانه و انحصار‌طلبانه مجریان و ناظران و دخالت‌های بی‌رویه نهادهای غیرمسئول، فاصله بگیریم و تلاش کنیم صندوق و انتخابات معنا پیدا کند و به جایگاه واقعی‌اش برگردد. ما هم باید در این راستا تلاش کنیم. عملا اگر این اتفاقات نیفتاده و انتخاباتی را شاهد باشیم که در ادامه انتخابات‌های 98 و 1400و در راستای یکدست‌سازی حکومت باشد، اگر کاندیدا نداشته باشیم، لیست نداریم و اگر لیستی نداشته باشیم، قاعدتا نمی‌توانیم‌ مشارکتی در انتخابات داشته باشیم. اینکه مشارکت نداریم به معنای قهر با صندوق و تحریم نیست؛ این تفسیری است که افرادی که این شرایط را به ما تحمیل کردند، وارد می‌کنند و هزینه رفتار و سیاست‌های غلط‌شان را به پای اصلاح‌طلبان‌ شارژ می‌کنند؛ در صورتی که اصلاح‌طلبان هیچ موقع بحث تحریم را نداشتند و اینکه موظف بشوند، تکذیب کنند که جریان اصلاحات، اگر کاندیدایی ندارد بیاید از کاندیدای دیگری حمایت کند و به آن رای بدهد، این حرف غیرمنطقی و بی‌ربطی است که جبهه‌اصلاحات تن به چنین خواسته‌ای نخواهد داد. اینها مواردی است که در این سند راهبردی کاملا مشخص است؛ اینکه فکر کنیم با صندوق قهر کرده‌ایم و دنبال تحریم انتخابات هستیم اصلا درست نیست، علی‌رغم اینکه ما شاهد عدم مشارکت هستیم، ولی کماکان تلاش می‌کنیم حاکمیت را قانع کنیم از این مسیری که رفتند و باعث این ایجاد شدن این فاصله شده جلوگیری کنیم.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها