کد خبر: 93600

تغییرات ۵۰۰ هزار میلیاردی تورم‌زا است یا به نفع مردم؟

تلفیق بودجه را چاق کرد؟

روز گذشته اولین و دومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه سال 1403 ارسالی از کمیسیون تلفیق برگزار شد. درحالی‌که دولت بودجه 1403 را یک بودجه انقباضی بسته و به مجلس فرستاده بود، اما برخی تغییرات اعداد و ارقام بودجه در کمیسیون تلفیق نگرانی‌هایی برای افزایش ناترازی بودجه سال آینده ایجاد کرده است.

فرهیختگان: روز گذشته اولین و دومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه سال 1403 ارسالی از کمیسیون تلفیق برگزار شد. درحالی‌که دولت بودجه 1403 را یک بودجه انقباضی بسته و به مجلس فرستاده بود، اما برخی تغییرات اعداد و ارقام بودجه در کمیسیون تلفیق نگرانی‌هایی برای افزایش ناترازی بودجه سال آینده ایجاد کرده است. این نگرانی‌ها باعث شده دو مسئول دولتی نسبت به افزایش مصارف بودجه در کمیسیون تلفیق بدون مشخص کردن منابع آن یا تعیین منابع موهوم برای آن، اظهار نگرانی کنند. آن‌طور که مدیرکل تلفیق بودجه سازمان برنامه‌و‌بودجه می‌گوید، سرجمع افزایش هزینه‌های بودجه با مصوبات کمیسیون تلفیق در حدود 500 هزار میلیارد تومان است. به گفته وی، این افزایش مصارف بدون تعیین منابع موردنیاز صورت گرفته است.
یکی از مواردی که در لایحه اصلاحی کمیسیون تلفیق برای دولت هزینه‌تراشی خواهد کرد، موضوع افزایش دو واحد درصدی نرخ حقوق و دستمزد است. براین اساس، درحالی‌که دولت نرخ افزایش حقوق و دستمزد کارکنان و بازنشستگان خود را برای سال آینده 18 درصد ذکر کرده بود، در کمیسیون تلفیق این میزان با افزایش دو واحد درصدی به 20 درصد رسیده است. در کنار این مورد، کمیسیون تلفیق در تبصره 15 متن الحاقی برای افزایش حقوق برخی از دستگاه‌ها آورده که علاوه‌بر ایجاد تبعیض در پرداخت‌های بین‌دستگاهی، مصارف دولت را هم به‌طور قابل توجهی افزایش خواهد داد. طبق این بند الحاقی (الحاقی دوم) 1- به‌منظور نگه‌داشت و ایجاد ‌انگیزش کارکنان وزارت کشور سازمان‌های تابعه و وابسته و استانداری‌های سراسر کشور، فوق‌العاده خاص به میزان 1.5 برابر مجموع حق شغل و حق شاغل در احکام ایشان برقرار و مشمول کسور بازنشستگی می‌شود. 2- به‌منظور ارائه خدمات بهینه بهداشتی درمانی و افزایش کیفیت خدمات و سلامت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است نسبت به برقراری فوق‌العاده خاص معادل ریالی چهار هزار (4000) امتیاز قانون مدیریت خدمات کشوری برای کلیه کارکنان وزارتخانه دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان‌ها، موسسات تابعه و وابسته به استثنای اعضای هیات‌علمی از محل درآمدهای اختصاصی و سایر منابع با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام نماید. 3- به‌منظور نگه‌داشت و ایجاد ‌انگیزش در کارکنان وزارت جهاد کشاورزی وزارت فرهنگ و ارشاد و هیات‌علمی وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان‌های تابعه ازجمله سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و خدمتگزاران مدارس وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و سازمان‌های تابعه و سازمان حفاظت محیط زیست از محل اعتبار مصوب خود نسبت به پرداخت فوق‌العاده خاص به میزان چهار هزار (4000) امتیاز قانون مدیریت خدمات کشوری که مشمول کسور بازنشستگی می‌باشد، مجازند. البته افزایش‌ها فقط مربوط به این مورد نمی‌شود و در بخش پرداختی دولت به نهادهای حمایتی و... نیز کمیسیون تلفیق رقم پرداختی دولت را افزایش داده است.
گرچه آثار مالی این اقدامات کمیسیون تلفیق در متن اصلاحی مشخص نشده اما طبق اظهارات حسن چنارانی، مدیرکل تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، این چند مورد افزایش حقوق و دستمزد، فوق‌العاده‌ها و مستمری‌های نهادهای حمایتی، بازنشستگان و... باعث افزایش 200 هزار میلیارد تومانی هزینه حقوق و دستمزد کارمندان و اقشار خاص خواهد شد.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها